Ok, jag utvecklar idén lite...
VÄRLDEN
?Det är tiden innan någon slags Upplysning. Vi rör oss i ett pseudo-Europa. Vidskepelse kontra vetenskap. Landsbygd och gamla seder kontra en så smått begynnande industrialism och moderniteter.
ROLLPERSONERNA
I denna tid rör sig våra rollpersoner. De är skolade monsterjägare. I takt med att tron på gamla ting glöms bort blir dessa monster oroliga och börjar leva rövare. Våra hjältar representerar en svunnen tid, men deras tjänster behövs ändå.
QUADE-DIAGRAMMET
?Jag tänker mig att alla monster i spelet har förmågor, sätt att döda, föredragna offer och så vidare. Fakta som kan användas för att särskilja monstren från varandra. Det är bara våra rollpersoner som känner till dessa hemligheter fortfarande.
"Hmm, klösmärkena tyder på en barghest, se bara på storleken och bredden på jacken. Fast offret var en flitig kyrkobesökare och det stämmer inte, barghesten anfaller ju bara folk som vänt kyrkan ryggen. Antingen är det en väldigt speciell barghest eller så är det något annat. Vi får se på nästa offer..."
VAD GÖR MAN DÅ?
?Man har en hexkarta framför sig. Något eller några monster härjar runt någonstans på denna karta. Genom att undersöka lokala myter, ta del av skrocket på tavernan, intervjua bybor eller kyrkoherdar eller att helt enkelt genomföra brottsplatsundersökningar så pusslar spelarna ihop vad det är för ett monster det rör sig om.
?Det finns risker med att hexkräla också såklart, det kan finnas en tidspress, det kan finnas andra risker i området och så vidare. Det blir någon slags avvägning mellan att utforska och samla fler ledtrådar (tärningar) kontra att ha hela vapen och rustningar och alla hitpoints när vi väl möter monstret.
Varje litet fakta de pusslar fram ger dem en tärning. Fakta som senare visar sig vara fel tar spelledaren tillbaka. Själva mötet med monstret i slutet behöver definitivt inte vara en fight, och det är inte någon slutboss vi talar om. Har de samlat fakta och förberett sig så kommer de att lyckas med sitt värv.
?"Ok, har ni pålarna av aspträ nu? Bra, för när lamian kommer så siktar ni på hjärtat, det är bara då som... Vänta! Vad är det som låter? Kedjor som rasslar?!?!?! Helvete, det är ingen Lamia, det är en gravherre!!!"
FOKUS
?Mysterium, undersökning.
LAGER
?Jag tänker mig också ett system som på något sätt tar fasta på att det finns två lager i dessa monstermysterium. Dels det monstruösa men också det mänskliga. Smeden i byn kanske gillar det faktum att monstret verkar ha ihjäl folk som han stör sig på, så han vilseleder spelarna. En ung person i byn kanske har förälskat sig i vampyren i trakten och inte vill att den ska hittas så hen ljuger om viktig fakta. Det ska alltså på något sätt finnas två lager att ta sig igenom.
INSPIRATION
?The Witcher spelen
Sleepy Hollow
Constantine
?Vargarnas Pakt
13 Ghosts
Bröderna Grimm
?Men ja, som Luddwig sa, jag har annat att göra just nu, därför slänger jag ut idén här så får den gro och gotta till sig lite så tar jag tag i den vid ett senare tillfälle... Nordmenn är inne på sista rakan nu tror jag!
Så själva Quade-diagrammet ska alltså användas till just undersökningarna, inte till spelarnas krafter. Osäkert om de ens kommer ha krafter förutom sin arsenal av monsterjägarvapen.