Nekromanti Evolution + Kentaurer?

Fienden

Hero
Detta är något jag måste få mig en bra förklaring på: Hur i helvete skapas en ras som kentaurer, om man ska ha en bättre förklaring än 'A wizard did it'. Visst, förklaringen funkar i viss mån men hur sprids kentaurerna sedan vidare? Varför i helvete skapade han så många kentaurer att dessa kunde fortsätta leva utan att falla offer för extrem inavel?

Själv har jag extrema svårigheter att komma på någonting bra, vilket jag tycker är synd eftersom jag tycker om den kentaurras som jag skapat. En varelse utan rimlig förklaring bör ha en sådan, annars ska den inte finnas där. Detta har jag insett först på senare tid, och nu har jag skrivit för mycket för att bara kasta bort mina kära kentaurer.

Tänkte öppna upp för lite tankegångar här, vad är era förklaringar på kentaurer? :gremsmile:

//Kraetyz, orkar inte skriva långa inlägg

Fienden

Hero
Arfert said:
Intelligent design? :gremwink:
Hmm... Var fan lade jag mina anteckningar på kentaurernas panteon? Jag TROR att de har en skapargud, men att denne är en ondskefull sådan. Jag kommer även ihåg att de även dyrkar vissa andra religioners gudar (som i huvudreligionerna ses som skapelsegudar).

Intelligent design är ett kul koncept... Men jag vet faktiskt inte. De enda raserna jag vet med säkerhet är skapade är dvärgarna, som sprang ur berget som guden Hegs utvalda, och ödlefolket som skapades som slavar åt en drake. Människorna (som kommer ur apor, eftersom jag inte orkar något kreativare) har även utvecklats till sidofolket chii, som i sin tur splittrats i två folk av en demons intrång i världen.

Äsch, vi får se om någon annan vill tycka till (tidelag är INTE ett alternativ)

krank

Går ondskans ärenden
Arfert said:
Intelligent design? :gremwink:
Fast det är det väl inte? Det är ju skitdum design. Framför allt de klassiska hästarna med människoöverkropp istället för huvud. Hela ryggraden måste ju vara helt vriden, finns flera dubbleringar av organ, och väldigt stor del av "framsidan" lämnas utan riktigt försvar. Hur långt framåt kan egentligen en sån varelse sträcka sig?

Fienden

Hero
krank said:
Fast det är det väl inte? Det är ju skitdum design. Framför allt de klassiska hästarna med människoöverkropp istället för huvud. Hela ryggraden måste ju vara helt vriden, finns flera dubbleringar av organ, och väldigt stor del av "framsidan" lämnas utan riktigt försvar. Hur långt framåt kan egentligen en sån varelse sträcka sig?
Att en kentaur är försvarslös framifrån kan jag inte hålla med om. Dels kan den sparka väldigt effektivt, och armarna skyddar ju den mänskliga delen ytterligare.

Sedan det där med dubbleringar av organ är en svår fråga. Jag skulle nog vilja påstå att kentauren har väldigt starka organ. Typ, ett enormt hjärta i bröstkorgen och sjuhelvetes lungor. Sedan sitter själva matsmältningen i hästdelen osv. Men jag är ingen expertbiolog än, så vad fan vet jag? :gremwink:

krank

Går ondskans ärenden
Kraetyz said:
Att en kentaur är försvarslös framifrån kan jag inte hålla med om. Dels kan den sparka väldigt effektivt, och armarna skyddar ju den mänskliga delen ytterligare.
Det finns hursomhelst ganska få djur i verkligheten som konstant går omkring och blottar bröstet/magen. There's a reason for that.

Kraetyz said:
Sedan det där med dubbleringar av organ är en svår fråga. Jag skulle nog vilja påstå att kentauren har väldigt starka organ. Typ, ett enormt hjärta i bröstkorgen och sjuhelvetes lungor. Sedan sitter själva matsmältningen i hästdelen osv. Men jag är ingen expertbiolog än, så vad fan vet jag? :gremwink:
Annat alternativ kunde vara att låta människodelen vara i stort sett fri från just organ. Kanske kan man reducera höjden? Göra dem mindre ståtliga, kapa bort hela bålen. Sätta bröstkorgen 45 grader ut från hästhalsen istället. Så skulle nog jag göra om jag ville ha trovärdighet i kentaurer.

//Krank, som generellt tycker att fantasyraser och udda grejer är ganska taffligt designade

Fienden

Hero
Thing is, människodelen är ju där för att ge dem någon sorts intryck av att vara... Tja, civiliserade. Fast du har rätt, jag kan ändra beskrivningen av kentaurerna rent fysiskt utan att det gör så mycket skada. Så länge kentaurerna ser jäffligt skumma ut så är det nog lungt. Kommer du på någon bra design på en kentaur som inte är allt för CP rent logiskt?

krank

Går ondskans ärenden
Kraetyz said:
Thing is, människodelen är ju där för att ge dem någon sorts intryck av att vara... Tja, civiliserade. Fast du har rätt, jag kan ändra beskrivningen av kentaurerna rent fysiskt utan att det gör så mycket skada. Så länge kentaurerna ser jäffligt skumma ut så är det nog lungt. Kommer du på någon bra design på en kentaur som inte är allt för CP rent logiskt?
Tja, alltså, om vi ser dem som nåtslags sexbenta hästliknande varelser som lärt sig lyfta och använda sina främsta två ben som manipulatorer, och där ansiktet sedan även det stegvis omvandlats från att vara avlångt (vilket är bra för att äta långt bort) till att vara platt, så kan jag nog smälta det.

Jag tror att fantasyälskare skulle styckmörda dig för det, men jag tycker nog om designen jag skisserade nyss, med människobröstkorg direkt på hästbålen. Då hamnar armarna lägre, men vi kan låta den bara ganska böjliga och t.ex kunna vika ner sin människobröstkorg ganska långt ner, så kan armarna nå marken. Därav att det långa ansiktet inte behövdes längre...

Jag har läst ett par förklaringar till varför människor fått platta ansikten. kanske nånstans att börja?

Krille

Super Moderator
Kraetyz said:
Detta är något jag måste få mig en bra förklaring på: Hur i helvete skapas en ras som kentaurer, om man ska ha en bättre förklaring än 'A wizard did it'. Visst, förklaringen funkar i viss mån men hur sprids kentaurerna sedan vidare? Varför i helvete skapade han så många kentaurer att dessa kunde fortsätta leva utan att falla offer för extrem inavel?
Ett litet problem i resonemanget är att det förutsätter att något så totalknas som en kentaur ska kunna finnas under samma naturlagar som innebär att incest är ett problem. Har man väl insett det så... tja, upphör problemet. Då kan man med glädje kasta ut de där naturlagarna, och ha riktigt roligt.

Redan de gamla grekerna trodde att dylika hybrider tillkom genom att varelser från olika arter nuppade varandra. Ett typexempel är kameleoparden, som tillkom när en leopard och en kamel nuppade (vi känner den bättre som "giraff" idag). På samma sätt tillkommer kentaurer när människor och hästar är intima.

Så, uppfinn helt enkelt en klase naturlagar som säger att om en människa och en get nuppar så kan resultatet mycket väl bli en satyr, och om en människa och en häst nuppar så kan resultatet mycket väl bli en kentaur.

---

Ett alternativ är att faktiskt anta att kentaurer har utvecklats på naturlig väg genom evolution. Exakt hur är egentligen inte så jävla viktigt - deras likhet med en halv människa och en halv häst är helt och hållet en produkt av evolutionen orsakad av ungefär likartade livsrumsbetingelser, på ungefär samma sätt som hajar och delfiner är likartade på grund av likartade livsrumsbetingelser.

Så det var helt enkelt en evolutionär fördel någonstans i urtiden att ha fyra ben och hovar, för då kunde man röra sig snabbt över stäppen. Det var också en fördel att ha ett högt huvud, för då kan man se långt. Slutligen var det en fördel med två armar med motsatt tumme, för då kunde man bygga verktyg och jaktvapen, och jakt i sin tur främjar intelligens på grund av den fett- och proteinrika kosten.

Den människolika halvans människolikhet är också en fördel, eftersom det innebär att det är lättare att handla med de grottlevande tvåbeningar som man kom i kontakt med, så sedan motsvarande homo erectus har de bergslevande människorna och stäpplevande kentaurerna handlat med varandra och utvecklats åt samma håll, i alla fall till hälften.

---

"A wizard did it" är för övrigt ett typexempel på intelligent design. Så det spelar ingen större roll om deras skapare är magikern Zot eller guden Fnorbert - det är fortfarande design av en intelligent entitet (nåja), och således intelligent design.

Fienden

Hero
Det vore en bra start att hitta något sådant. Om vi tänker oss att a) deras främre del består främst av muskler och inte mycket ryggrad (vilket skulle försvåra upprätningen) och b) deras ansikten fortfarande har en del hästliknande drag. Frågan är deras händer och själva människobålen: Kommer händerna vara mer hovar eller faktiska människohänder? Kan människobålen röra sig i en sådan vinkel att den faktiskt kan vara "upprätt", eller kommer den att stanna halvvägs upp? Skulle en helt upprätt torsa kräva en extra lång midja? Svåra frågor för mig, men jag gillar dina idéer.

@Krille: Jag har faktiskt en varelse i min värld som kan skapa sådana hybrider, nämligen det ytterst egenartade skogstrollet som tycker det är mycket trevligt att kidnappa honor från diverse släkten, rulla runt i mossan med dessa och släppa lös deras sinnessjuka monsterbarn (vilka ofta dödar modern under födseln) ut i skogarna.

Din förklaring evolutionärt är rätt bra, men krank gillar inte kentaurernas fysionomi, en åsikt vilken jag numera delar med honom. Kentaurerna har (för mig) alltid levt på de stora slätterna (kan vara en farlig plats, eftersom man syns på långt avstånd. Då gäller det att titta högt själv så att man hinner fly), där de trots sin storlek varit främst växtätare och endast brukar sina händer att konstruera boningar och diverse hantverk, samt underlätta vid örtplockning och matlagning (händerna utvecklades mer och mer allteftersom intelligensen kom till och man insåg att det FANNS sätt att skydda sig från vintern). Vapen är inte ett okänt begrepp för dem, men det är ytterst få stammar som brukar dessa.

Wilmer

Hero
Dom ser egentligen helt groteska ut men när de är i närheten av människor (och vet om det) ser de till att ha människoformsförtrollningar på sig. Kentaurformen är iallafall -lite- lik deras riktiga form som förmodligen är någon sorts stor larv. Folk ser kentaurer i sin rätta skepnad rätt ofta men vet inte att de är kentaurer.

krank

Går ondskans ärenden
Kraetyz said:
Det vore en bra start att hitta något sådant. Om vi tänker oss att a) deras främre del består främst av muskler och inte mycket ryggrad (vilket skulle försvåra upprätningen) och b) deras ansikten fortfarande har en del hästliknande drag. Frågan är deras händer och själva människobålen: Kommer händerna vara mer hovar eller faktiska människohänder? Kan människobålen röra sig i en sådan vinkel att den faktiskt kan vara "upprätt", eller kommer den att stanna halvvägs upp? Skulle en helt upprätt torsa kräva en extra lång midja? Svåra frågor för mig, men jag gillar dina idéer.
En gång ui urtiden funderade jag på att bygga en fantasyvärld... Ja, jag vet. Men så blev det pannkaka av alltihop också. En av de grejer jag kom på då var att jag är alldeles för naturvetenskapligt orienterad för att kunna nöja mig med "äh, kör på vad som är coolt". För mig blir det inte coolt om det inte finns en logik, en förklaring, som jag kan köpa innanför vår världs naturlagar.

Jag kan tänka mig att moderna kentaurer har kläder på överkroppen, som hjälper dem att hålla sig upprätta. Varför? Därför att människorna (tänker jag mig) har kulturellt företräde, och i en människovärld är det något dåligt att gå böjd, något bra att vara "rakryggad". Därför utvecklar man kläder som funkar lite som korsetter, med tillägget att de "rätar upp" bålen mer än det är helt bekvämt för kentaurernas muskulatur att göra naturligt, åtminstone under längre tid.

Jag kan tänka mig att kentaurer KAN böja sig helt upp, men att det är obekvämt. Lägg dig på mage på marken och försök böja upp huvudet rakt framåt - det går, men det är jobbigt under längre tid. Därav stödet.

(Det är såhär jag gillar att göra med fantasy - man funderar på rimlighet, och kommer in på kulturella frågor, som kläder och sådant...)

Jag tänker mig att händerna är mer lika människohänder, kanske med någon hovrest t.ex att de har tre fingrar (två brukade vara hovarna) eller att deras fingrar har tjocka bengrejer längst ut...

Lite beror det på hur tidigt det blev bra att ha armar. Om vi tänker oss att det var ett sexbent Hyracotherium till exempel, som blev en Orohippus med fyra normala ben och två aningen mer manipulerande, och så vidare så att just de två främre varit på väg mot armar hela tiden, så har vi i stort sett möjligheten till människoarmar.

Intressant nog så öppnar detta också för tapirkentaurer och noshörningskentaurer...

Jag är för dålig för att, just för ögonblicket, hitta hur Hyracotherium utvecklades, men det finns nog om man orkar leta.

Fienden

Hero
Underbar idé med korsetterna! Människorna i min värld hade från början vänskaplig kontakt med hästfolket, men den senaste tidan (200 år) har deras kära "jag hatar allting utom människor"-kejsare börjat spärra in kentaurer i reservat, där de får leva på väldigt begränsade ytor. Han kan ju även ha infört en regel om att kentaurerna åtminstone måste te sig någorlunda människolika för att få tillåtelse att handla med människor, därav deras nya klädmode (lite som en burka, om man tänker på det). Dessa korsetter bör de endast bära på sig under handelsmöten p.g.a. obekvämligheterna.

Jag tycker också om att ha en åtminstone ganska bra vetenskaplig undertanke på saker och ting, även i en fantasyvärld där magi används på slagfältet. Vissa saker får man inte gå ifrån rent vett med.

Tre fingrar låter som en bra idé, varav det tredje fingret är mindre än de andra två (som vårt lillfinger, typ). Att de från början var i stort sett sexbenta hästar kan vi ju tänka oss att även om de har människolika drag så bör de få lite annorlunda muskulatur på "människodelen". Hmmmm...

Det här är en jävligt intressant diskussion och jag har mycket mer att skriva om kentaurer nu! :gremsmile:

@Wilmer: Ack, om ändå kentaurerna hade lärt sig bemästra magi. :gremfrown: Tyvärr tror jag att magiker inom kentaurernas flockar inte finns.

EDIT: Ändrade kentaurernas beskrivning, låter det här bra?
"Their bodies are the ones of a horse, but with no head. Where the head would be, a humanoid torso sticks out at an about 45 degree angle. There are three fingers on the normally muscular arms, and the back is very hairy, an extension of the mane. Even though their heads are very human, it's quite obvious that they're descended from horses. The waist is quite flexible, able to bend down enough to let the arms reach the ground. It is possible for a centaur to bend their torso upright, but this is very uncomfortable for them."
Jag lade också till att när kentaurerna använder vapen (ytterst sällan) har de skapat vapen som passar sig för deras kropp, främst lansar. Det ser jag som ett passande vapen, svärd och liknande skulle vara svåra att använda. Antingen måste kentauren resa sig upp helt = obekväm position och blottad underkropp, eller behöva rikta sina slag halvt neråt = väldigt kort räckvidd.

krank

Går ondskans ärenden
Kraetyz said:
Jag lade också till att när kentaurerna använder vapen (ytterst sällan) har de skapat vapen som passar sig för deras kropp, främst lansar. Det ser jag som ett passande vapen, svärd och liknande skulle vara svåra att använda. Antingen måste kentauren resa sig upp helt = obekväm position och blottad underkropp, eller behöva rikta sina slag halvt neråt = väldigt kort räckvidd.
Jag tror att du kommer att vara tvungen att hitta en illustratör, men jag gillar det =)

Fienden

Hero
krank said:
Jag tror att du kommer att vara tvungen att hitta en illustratör, men jag gillar det =)
Tackar tackar! :gremsmile: Jag har två personer som arbetar lite smått på grejer till hemsidan. Inget är riktigt klart än, men de gör det i alla fall gratis. :gremwink:

Craygh

Swordsman
Borde inte armarna vara ledade så att de kan peka rakt fram från bålet ifall det behövs? Är dessa kentaurer allätare, köttätare eller växtätare? Annars så, att kunna sträcka sig relativt långt upp är en ren evolutionär fördel för djur som äter frukter och blad.

Om armarna är ledade på så sätt så vore ju långskaftade yxor och så också bra vapen. Kentaurerna bör ju på grund av sin storlek vara vetydligt starkare än exempelvis människor.

Fienden

Hero
Craygh said:
Borde inte armarna vara ledade så att de kan peka rakt fram från bålet ifall det behövs? Är dessa kentaurer allätare, köttätare eller växtätare? Annars så, att kunna sträcka sig relativt långt upp är en ren evolutionär fördel för djur som äter frukter och blad.

Om armarna är ledade på så sätt så vore ju långskaftade yxor och så också bra vapen. Kentaurerna bör ju på grund av sin storlek vara vetydligt starkare än exempelvis människor.
Kentaurer är strängt växtätande, men på deras områden är det inte gott om träd med frukt och liknande. Buskar, gräs och örter är den vanligaste födan. Kentaurer tycker heller inte om att färdas genom skog, eftersom det kan vara ganska svårt både att se och röra sig där. Eftersom de ju även härstammar från hästvarelser så kan man ju anta att det ligger i deras natur att äta från marken. Väl?

Armarnas ledning är en svår fråga. Jag vill ju gärna att de ska vara ledade som en mänsklig arm. Detta skulle ge dem enklare tillgång till sin egen mun. Hästledade ben skulle nog inte nu fram till munnen på samma sätt. Men jag är inte riktigt säker där.

Krille

Super Moderator
Kraetyz said:
Asså, är det en fördel i det aktuella livsrummet att ha en människolik bål med platt ansikte och människohänder istället för hästhuvud så kommer evolutionen se till att det blir en sån. Det kommer att ta några miljoner år, men det kommer att ske.

Och "fördel" behöver inte vara rent praktiskt för överlevnaden, utan för fortplantningen. Om kentaurhonor tycker att kentaurhanar med vinklad ryggrad, platta ansikten och ordentliga fingrar är sexigare än framåtböjda hästansikten med hovhänder så kommer kentaursläktet sakta dra åt vinklad ryggrad, platta ansikten och ordentliga fingrar, helt enkelt för att deras gener är mer benägna att föras vidare till nästa generation. Det finns gott om exempel på extrema utseenden som tillkommit enbart för att motsatta könet tycker att det är sexigt.

Vidare kommer arten knappast att fungera om ryggraden inte fungerar av den där räta vinkeln vid framhöften, så om det är ett problem men sexigheten fortfarande pressar upp vinkeln så kommer evolutionen fortfarande se till att problemet löses. Kanske fungerar framhöftbenen som ett vinkeljärn?

Ditt största problem är faktiskt varför bara kentaurer och drakar har sex lemmar. Kan du bortförklara det evolutionärt så är resten faktiskt rätt lätt. Kan det ha varit så att landryggradsdjur från början var sexlemmade, men att de tillbakabildats här och var eftersom det var överflödigt? I så fall finns generna för sexlemmighet där, och kan till och med återaktiveras. Det kallas "atavism" när det händer hos en enskild individ genom en trasig mutation, men en återaktiverad gen kan fortfarande skickas vidare till nästa generation.

Du har ett litet problem till att ta hand om. Varför är kentaurer intelligenta? Det kräver en stor hjärna, och en stor hjärna kräver ett överskott på energi och rika fett- och proteinkällor. Och det får man inte direkt genom växtätande och örtplockning.

Bonusvideo som faktiskt har relevans i sammanhanget: Cute, sexy, sweet and funny: an evolutionary riddle.

krank

Går ondskans ärenden
Krille said:
Och "fördel" behöver inte vara rent praktiskt för överlevnaden, utan för fortplantningen.
I och för sig är det väl rätt ofta så att anledningen till att något uppfattas som "sexigt" är just för att det är positivt för fortplantingen? Åtminstone fram tills dess att arten utvecklar ett ordentligt språk och så.

Alltså, först och främst sorteras ju grejer som är direkt korkade ut. Sånt som får en att funka dåligt ur ren överlevnadssynpunkt. Det är väl prio ett. Sedan, möjligen, kan det bland de saker som varken gör av eller till ske ett visst urval beroende på irrationella faktorer.

Liksom, det finns alltid anledningar till varför folk, hästar eller inte, "anser" saker. Även när det gäller sexuella preferenser. Individens åsikter och tycken formas av dess omgivning och dess sammangang, och av dess biologi. Och i sammanhang där språk motsvarande vårt inte uppkommit ännu är det mest biologi...