Craygh said:
För övrigt, att tro att evolution skulle fungera som i vår värld när magi dräller runt i luften och drakar kan existera är befängt.
I kentaurernas fall (i MIN värld xD) så påverkas dem inte så hårt av magi. Deras samhälle har aldrig innehållit magi som mer än "sådant där som skogsfolket gör", och ingen har egentligen intresserat sig så mycket för kentaurer genom tiderna. Mitt ödlefolk har ju däremot blivit påverkade av magi under både sin skapelse och påföljande evolution (bundna av draken Ugills runor, runorna lät dem dela sinne med draken och på så sätt utvecka en oerhörd intelligens).
Bara för att det finns magi betyder det inte att man behöver slänga in den överallt i en fantasyvärld. Det finns inget fel att spela en liten småstadsdeckare i fantasy, utan övernaturliga element över huvud taget. Magi kan mycket väl vara sådant som man bara hör ryktas om, något jag kan tycka är mycket intressant.
Drakar är en annan sådan sak: Bara för att drakar finns, MÅSTE du använda dem som en förklaring på allt skumt som händer? Absolut inte. DET är befängt.
Evolution kan uppstå ytterst naturligt i en fantasyvärld också, om man så vill det. Jag vill det. Därför låter jag det bli så, utan att magiska strömmar morfar om folk var tredje minut (detta har dock hänt EN gång i min värld, när Sanddjävulen reste sig ur underjorden och ödelade hela västra junglerna. Folket som levde där blev förvridna av de energier som släpptes lösa, deras hud mörknade till en djupt lila, deras kroppar blev mindre och mycket tanigare, och deras ögon antog en röd/lila färg. Mycket av detta stod även sanddjävulen själv bakom, men hans motiv är okända
Hittills).