Re: Varför evolution inte bör finnas
Huvudsakligen beror debatten på en skillnad i paradigm. Den normale mundaniten vet inte om att evolution fungerar. Han vet inte om att det ens finns. Ska man få en normal spelare att kunna spela detta någorlunda övertygande så bör man faktiskt se till att evolution inte finns.
Nu är det ju så att trots att evolution är ett rätt nytt ord och kunskap om genetik inte alltid funnits så har det alltid funnits en slags 'instinktiv' genetik.
Om du frågade en bonde på 1000 talet om han trodde att han skulle få bättre kalv om han parade sin kossa med grannen Envars stora tjur istället för sin egen mesiga så hade han svarat ett entydigt "Självklart!", han hade inte kunnat förklara varför dock, bara säga saker som "Jo men det blir ju så....".
På samma sätt skulle det vara konstigt om folk i Mundana inte förväntade sig att sonen till Urgor den Urstarke inte blir rätt så massiv och att man bör hålla sig en bra bit bort ifrån den där 10 åriga flickan som bor ensam med sin mor i stugan vid skogen, alla vet ju att hennes far var Zankar Nekromantikern!
Avel var mycket viktig på medeltiden, liksom tidigare och senare. Inget blir konstigt, snarare tvärtom, om det är viktigt i Mundana också.
Det finns mycket som den vanliga Mundaniern inte vet ett skvatt om men ändå håller världen i ett normalt skick, dvs. världen skulle se mycket konstig ut om de bara försvann.
Gravitation, Genetik, Afilamentiell fältresonans (en högst vital magisk teori som förklarar massor, ingen har dock upptäckt den än utom några få troll som dock inte har en aning om att de kommit på något viktigt), Zankars födseldatum och mycket mera är saker få Mundanier har en aning om men ändå är oerhört viktigt på något sätt. Att bara ta bort dessa saker är rätt onödigt och litet... knäppt?... Om man låter dem vara så arbetar de på tyst i bakgrunden och får världen att hålla ihop, om man börjar krångla med dem börjar saker dock bli udda.... Att omdefiniera gener till magiska fält gör ingen skada, det är bara kul. Att säga att diverse saker helt enkelt omotiverat inte existerar orsakar dock massa problem och inga fördelar.
Vad det gäller spelarna, som förhoppningsvis vet något om genetik, så kan jag inte föreställa mig att detta blir något problem... evolution är inte direkt en process som rollpersoner normalt sett har något att göra med. Om det sen blir problem ändå är det bara att påpeka att kunskapen är spelarens och inte rollpersonens. Om spelaren inte förstår skillnaden kan du be honom alstra ett filament fototropi....
Point in case: evolution bör inte finnas i Mundana, eftersom folk i Mundana inte tror eller ens vet att det finns någon evolution. Knasigheter som uppstår är den onda häxans förbannelse, eller Guds straff, eller en välsignelse från ovan, eller whatever; så länge som det inte är evolution. Det är därför jag arbetar så ämlans hårt på att få bort atomer, gener, evolution, et cetera från diskussionerna om Mundana, och ersätta dem med en mundansk förklaring, eller i alla fall ett mundanskt avfärdande.
Mundanska förklaringar tror jag de flesta uppskattar mycket, mundanska afärdanden dock..... Sen om Belnon ärvde sin dåliga syn från sin mor eller om det var för att gudarna ogillade honom är upp till Belnons Tro... detsamma om han tror att det är en slump att han har ett felvänt Daakkors-födelsemärke på bröstkorgen.
Ett problem med att öka tron på förbannelser och sånt i Mundana är dock att så mycket fokus har satts på att göra Magin till en vetenskap för att särskilt mycket mystik skall finnas kvar i den. Mundanas värld styrs, precis som vår, av vetenskap, skillnaden är hur denna vetenskap fungerar (magiska fält, aspekter VS. atomer, laddningar mm...) det är litet trist egentligen....