Nekromanti [Evolutionens Barn] Arketypexempel

Nabu

Warrior
krank said:
Alltså, det problem jag ser är att det känns mer "styltigt", mindre flödande. Betydelsen finns kvar, men känslan
Hmm, du har rätt. En anledning till det tror jag personligen beror på själva språket. Nu är jag just en sådan person som är väldigt mycket mer van vid engelskan i många situationer, men jag upplever att svenskan som språk använder mer hårda konsonanter och mindre "flytande vokaler" än vad engelskan gör. Jämför...

"I hear it in my ghost"

med...

"Jag hör det i min ande."

I den engelska meningen är det endast t:et i "it" som bryter upp flödet (och det i väldigt smal mening eftersom det på något sätt blir halvstumt). I den svenska meningen finns g:et i "Jag", d:et och t:et i "det", och d:et i "ande". Det flesta av dessa kan visserligen sluddras över, men effekten blir mer uttalad i längre stycken (jämför det andra av citaten).

Sedan är såklart vanesaken också ett problem, fast för mig fungerar det andra av citaten bra. Det varierar väl dock från person till person.

//Nabu, som ska övergå till tidigare nämnda andra tråd

Nässe

Myrmidon
Har du läst spelet?
Nej, varför/ hur skulle jag kunnat göra det, det är väl inte skrivet?

Självklart kommenterar jag den text du presenterar och inte den text du inte presenterar... Sen ska det väl bli ett spel, och det jag har att säga om spelet säger jag utifrån vad jag läser, inte utifrån vad jag inte läser....

Nässe

Myrmidon
Jag tänkte också kommentera något du sa i en annan tråd, som jag inte kan posta i eftersom jag inte läst det som krävs... men jag hoppas du inte tolkade det jag skrev som att arketyperna "sög" eller så...

Jag tycker de verkar asroliga att göra något kul av, när man vill spela ett lättsamt spel, typ star wars eller så, kanske skulle de behöva se annorlunda ut för att vara Kult eller en Norén-pjäs-grej...

Hemst ledsen om du tolkade det som attd en värderingen fanns.

Sen föll jag in i Genesis kommentar att det vore ännu häftigare om det fanns tydliga teman i arketyperna, eftersom det nu sägs att det finns det i hela spelet- och då vore det coolt att använda dem...

Ja, som sagt, min kommentar var inte en: fy fan vad dåligt, utan en: såhär får din text mig att tänka...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
NilsH said:
Nej, varför/ hur skulle jag kunnat göra det, det är väl inte skrivet?
Jo, och det är länkat i första inlägget i tråden. Här är länken igen:

http://studio.omegarpg.net/doku.php?id=evolutionens_barn

NilsH said:
Självklart kommenterar jag den text du presenterar och inte den text du inte presenterar... Sen ska det väl bli ett spel, och det jag har att säga om spelet säger jag utifrån vad jag läser, inte utifrån vad jag inte läser....
Mjo, alltså, jag länkade ju till spelet i första inlägget och hoppades väl att det skulle vara nog för att det skulle stå klart att det rör sig om ett nästan färdigt spel (eftersom länken leder till ett nästan färdigt spel)...

Sålunda finns en skillnad mellan arketyperna och spelet; och jag tackar för dina kommentarer kring arketyperna, och förstår att du egentligen inte menade spelet när du skrev "spelet"...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
NilsH said:
Ja, som sagt, min kommentar var inte en: fy fan vad dåligt, utan en: såhär får din text mig att tänka...
Problemet ligger lite i att min text fick dig att tänka i banor jag inte vill att folk ska tänka när de läser texten; vilket betyder att min text suger.

Nässe

Myrmidon
Hej Krank!

Fy fan vilken göttig känsla att du förstod vad jag menade.... Jag har funderat hela dagen (inte kunnat vara vid en dator...) på hur jag skulle förklara vad jag menade med mina inlägg så att du inte trodde jag sågade ditt spel eller ens värderade det, varken positivt eller negativt...

Men, men, nu har jag tänkt en massa hela dagen så här kommer en massa självklarheter...

Jag tänker ju så klart att den enda som har rätt att säga om en text är bra eller dålig är författaren som kan vara tycka att ens text är lyckad eller mindre lyckad.

Mina inlägg är alltså inte- det här var bra/ det här var dåligt- jag tycker det är helt meningslöst när folk säger sådana saker, och jag tycker det är sorgligt som fan när författare låter andra avgöra sådant om deras texter...

Jag tänker också att det man har nytta av när man lägger ut en text för läsning inte är smak, dvs det här faller mig på läppen, eller det faller mig inte på läppen...- vad fan ska man som författare göra med en sådan kritik... Jaha, du gillar alltså inte Noir-filmer... och du tycker mitt spel Noir suger... jaha... vad göra, vad göra.... Det ger liksom ingenting- så det var alltså inte heller utslag av smak (för sakens skull kan jag säga att jag avskyr animé och manga...)

Det jag ville göra, vilket du verkar ha fattat, är att spegla dig, vad ser andra i den text du skrivit... Jag tänker mig att det är det enda man har nytta av som författare... man frågar runt bland folk, får "speglingar" och ser sedan om dessa stämmmer överens med textens intention...

Att jag tycker dina arketyper passar bra till ett mer glättigt spel kanske passar asbra in på att du har en annan del av regelsystemet som för in "oglättiga grejer"... fast det kan ju inte jag uttala mig om... inte heller om fenomenet arketyper är bra eller dåligt... eller om de passar så som du skrivit dem, det beror ju på vad du vill åstadkomma...

Däremot tycker jag att det är jävligt starkt när en text är konsekvent och mångsidig, vilket jag tyckte din text var, den håller samma linje och ton rakt igenom, de varierar utan att röra sig utanför sitt område...

Sen tycker jag det är roligare med invävda teman i en sådan text- men där var jag ute och valsade i smak, vilket jag kanske borde ha sagt...

Nåja, ett meningslöst inlägg det här, eftersom du redan fattat detta..

Det hela kan summeras med: jag var rädd att du blivit osugen på ditt skrivprojekt eftersom jag mfl sågat din text, när jag vöerhuvudtaget inte värderat den...- och dessutom tycker det verkar vara som att du är på väg att spela ett jävligt häftigt spel som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att spela, trots att det faller helt utan för min smak..

Egentligen vill jag bara säga- kör på för fan! Det är på väg att bli jävligt bra! (smak, smak, smak..etc) :gremsmile: