Efter den här tråden blev det inte så jättemycket mer sagt om Evolutionens Barns andra utgåva, men jag har börjat tänka lite (förmodligen min hjärnas sätt att slippa tänka på jobb/plugg/rotsystem/more-than-humankampanjen).
Så jag tänker starta lite trådar när andan faller på.
I originalsystemet har rollpersonen tre typer av egenskaper: Aspekter, Bakgrunder, Memplex.
Aspekter är bra, för de låter rollpersonen vara kompetent på saker och ger rollpersonen en bra inramning, låter spelaren prioritera vad som är viktigt i konceptet.
Memplex är centrala, och ger - om de sköts väl - rollpersoner som är dynamiska, tvingas omvärdera sina ståndpunkter, etc. Det systemet behöver revideras för enkelhet och flexibilitet och fokus.
Men, den tredje delen... bakgrunder. Jag vet inte om jag tycker att de fyller så stort syfte.
Såhär fungerar de alltså i första utgåvan:
Normalt sett får varje rollperson en Bakgrund. Bakgrunden har tre pluttar som kan förbrukas.
Man förbrukar genom att i en konflikt "åkalla" en relevant bakgrund. När man åkallar en bakgrund får man en extra tärning.
Första gången nämner man något som hastigast.
Andra gången ska man beskriva något lite mer detaljerat, berätta något.
Tredje gången ska man spela ut en hel flashbackscen.
Det här är mina, lite röriga, tankar:
- Ovanstående innebär att den tredje nivån aldrig utnyttjas, eftersom det är helt keff att avbryta mitt i en konflikt för att köra en helt annan scen.
- En lösning kan vara att lägga flashbacken efter striden. Men då blir den å andra sidan ganska poänglös.
- Varför finns bakgrunder ens med? För att jag gillar när man har tre av saker, och behövde något som kompletterade aspekter och memplex. Och flashbacks mitt i strider passar en del anime.
- Men, flashbacks passar egentligen inte Evolutionens Barns anime: Det är mer typ Naruto-utfyllnad, snarare än Ghost in the Shell eller Bubblegum Crisis.
Med andra ord: Om jag inte hittar 1) ett nytt syfte och 2) en ny mekanik för åtminstone den tredje nivån funderar jag på att ta min vibrokatana och helt enkelt kapa bort bakgrunderna från mekaniken, och istället lägga fokus på aspekter och memplex.
Åsikter, tankar?
Om nån vill läsa Evolutionens Barn har ni en länk HÄR.
Så jag tänker starta lite trådar när andan faller på.
I originalsystemet har rollpersonen tre typer av egenskaper: Aspekter, Bakgrunder, Memplex.
Aspekter är bra, för de låter rollpersonen vara kompetent på saker och ger rollpersonen en bra inramning, låter spelaren prioritera vad som är viktigt i konceptet.
Memplex är centrala, och ger - om de sköts väl - rollpersoner som är dynamiska, tvingas omvärdera sina ståndpunkter, etc. Det systemet behöver revideras för enkelhet och flexibilitet och fokus.
Men, den tredje delen... bakgrunder. Jag vet inte om jag tycker att de fyller så stort syfte.
Såhär fungerar de alltså i första utgåvan:
Normalt sett får varje rollperson en Bakgrund. Bakgrunden har tre pluttar som kan förbrukas.
Man förbrukar genom att i en konflikt "åkalla" en relevant bakgrund. När man åkallar en bakgrund får man en extra tärning.
Första gången nämner man något som hastigast.
Andra gången ska man beskriva något lite mer detaljerat, berätta något.
Tredje gången ska man spela ut en hel flashbackscen.
Det här är mina, lite röriga, tankar:
- Ovanstående innebär att den tredje nivån aldrig utnyttjas, eftersom det är helt keff att avbryta mitt i en konflikt för att köra en helt annan scen.
- En lösning kan vara att lägga flashbacken efter striden. Men då blir den å andra sidan ganska poänglös.
- Varför finns bakgrunder ens med? För att jag gillar när man har tre av saker, och behövde något som kompletterade aspekter och memplex. Och flashbacks mitt i strider passar en del anime.
- Men, flashbacks passar egentligen inte Evolutionens Barns anime: Det är mer typ Naruto-utfyllnad, snarare än Ghost in the Shell eller Bubblegum Crisis.
Med andra ord: Om jag inte hittar 1) ett nytt syfte och 2) en ny mekanik för åtminstone den tredje nivån funderar jag på att ta min vibrokatana och helt enkelt kapa bort bakgrunderna från mekaniken, och istället lägga fokus på aspekter och memplex.
Åsikter, tankar?
Om nån vill läsa Evolutionens Barn har ni en länk HÄR.