Nekromanti [Evolutionens Barn] - Bearbetningar

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Förordet har också råkat på en släng av bearbetningsskopan idag.

Och ja, jag tänker fortsätta skapa nya trådar om de separata delar jag bearbetar, tills nån säger åt mig att sluta. Jag tycker att det blir lättare att hålla reda på saker på det sättet.

Nå; jag flyttade flavour-texten från Reglerkapitlet till förordet där den här hemma, och byggde om de båda introtexterna för lite ökad tydlighet och så.

Kommentera gärna.

Nästa text att fixa med: Att skapa huvudpersoner.

Rickard

Urverk speldesign
Re: [Evolutionens Barn] - Bearbetat förord

Och ja, jag tänker fortsätta skapa nya trådar om de separata delar jag bearbetar, tills nån säger åt mig att sluta.
Jag tycker mest att det är konstigt att du skapar typ tre trådar i veckan om ditt rollspel. Vem ska skriva rollspelet, du eller vi? Skaffa ett eller flera bollplank istället för att ständigt trycka upp nya trådar. För min egen del tycker jag att det är kul med "Ska jag ha styrkekrav i mitt rollspel"-trådar, men när det börjar ploppa upp massor av trådar om samma rollspel tycker jag att det blir irriterande.

/Han som slutade att intressera sig för rollspelet för länge sedan

krank

Han said:
Och ja, jag tänker fortsätta skapa nya trådar om de separata delar jag bearbetar, tills nån säger åt mig att sluta.
Jag tycker mest att det är konstigt att du skapar typ tre trådar i veckan om ditt rollspel. Vem ska skriva rollspelet, du eller vi? Skaffa ett eller flera bollplank istället för att ständigt trycka upp nya trådar.
Konstigt och konstigt... Jag vill ha kommentarer på det jag skriver. Jag tror inte spelet blir bättre av att färre (alltså ett antal fasta bollplank) läser och kommenterar.

Sedan: Det är jag som skriver, men det är inte bara jag som ska spela det. Alltså vill jag ha kommentarer från alla som bryr sig, liksom. Fler tänker bättre än en.

Men, om det stör dig, så ska jag dra ner på antalet nya trådar och typ samla allt i en tråd - och hoppas på att många av de som intresserar sig för spelet kör platt visning och använder "bevakade forum" så att trådarna inte bara sjunker bort i glömska.

Han said:
För min egen del tycker jag att det är kul med "Ska jag ha styrkekrav i mitt rollspel"-trådar
Tycker väl inte riktigt att de här senaste textbearbetartrådarna är av den sorten, men säger du det så...

Han said:
Var du någonsin intresserad? Om ja, vad fick dig att sluta vara det?

antorax

Swordsman
/Agree

Får hålla med om att jag uppskattar trådar om generellt rollspelsskapande, och framförallt att en person inte skapar tre trådar med en gång till samma rollspel.

Sorry Krank. Jag lider visserligen inte särskilt mycket av att du skapar tre trådar istället för en, men skulle ändå föredra en istället för tre.

Peas

krank

Så, trådens titel utbytt till "Bearbetningar". Lägger in alla kommande textbearbetningar här, och hoppas, hoppas att alla som skulle kunna vara intresserade av EB faktiskt är vettiga människor som använder Bevakade Forum.

Förbaskade skitsystem som inte har bumpning som default... Hela grejen med att gamla trådar försvinner blir ju att man måste starta nya hela tiden, även om det finns gamla om samma sak... Bah.

Jaja.

Jag kan komma att skapa en liknande "samlingstråd" med systemmodifikationer, där jag postar alla regelfunderingar. Så får ni stå ut med två EB-trådar, men det kanske är bättre än tio.

Rickard

Urverk speldesign

Han said:
För min egen del tycker jag att det är kul med "Ska jag ha styrkekrav i mitt rollspel"-trådar
Tycker väl inte riktigt att de här senaste textbearbetartrådarna är av den sorten, men säger du det så...
Jag tog ett exempel från förra gången någon körde den här principen. Jag tänkte mest "Men skriv klart skiten någon gång så kan jag klaga kommentera i efterhand".

Han said:
Var du någonsin intresserad? Om ja, vad fick dig att sluta vara det?
Jag tyckte att det lät som ett intressant koncept, det här med mnemener (sp?), Metropolisvärlden med att det är en tydlig gräns mellan över- och underklassen och att man spelar i båda. Det är grundintrycket som jag har fått när jag skummat trådarna. Sedan är det något anime- och samberättarskal på detta.

Intresset försvann någonstans efter fjärde tråden.

/Han som tycker att det är intressant att diskutera vissa delar av ett spel men sedan vill han se det klart

krank

Han said:
Jag tyckte att det lät som ett intressant koncept, det här med mnemener (sp?), Metropolisvärlden med att det är en tydlig gräns mellan över- och underklassen och att man spelar i båda. Det är grundintrycket som jag har fått när jag skummat trådarna. Sedan är det något anime- och samberättarskal på detta.
Tja, kan nämna att man inte spelar i båda längre. Spelet har utvecklats.

Han said:
Intresset försvann någonstans efter fjärde tråden.

/Han som tycker att det är intressant att diskutera vissa delar av ett spel men sedan vill han se det klart
Ah, vi har alltså helt olika sätt att använda forumet. För mig är forumet ett bollplank och en plats för kollaborativt skapande. Alltså, jag sitter ogärna och bara skriver på min kammare, jag vill att delar av spelutvecklingen ska ske här, i samarbete med andra.

Dimfrost

Special Circumstances
krank said:
Förbaskade skitsystem som inte har bumpning som default... Hela grejen med att gamla trådar försvinner blir ju att man måste starta nya hela tiden, även om det finns gamla om samma sak... Bah.
Jag är övertygad om att reaktionerna skulle näst intill uteblivit om du hade väntat med att starta en ny tråd tills den senaste ramlade av "visa senaste veckan"-listan.

Regmolar

Swashbuckler
Och ja, jag tänker fortsätta skapa nya trådar om de separata delar jag bearbetar, tills nån säger åt mig att sluta. Jag tycker att det blir lättare att hålla reda på saker på det sättet.
Fast de tre senaste trådarna hade du lika gärna kunnat klumpa ihop till en eller åtminstone två stycken; jag tycker iaf att det blir lättare att följa då, eftersom de grejjer som är "aktiva" blir samlade på en plats i taget.

Kommentera gärna.
Kolla igenom texten en gång till; jag tycker den känns lite klumpig på ett par ställen, men det är kanske bara en bieffekt av den ökade tydligheten. Framför allt de inledande meningarna i stycke 1 och 2 har jag problem med, även om jag inte riktigt kan sätta fingret på varför...

Sedan ser det låter det lite konstigt med ett "å andra sidan" utan ett "å ena sidan" innan - annars var den meningen min personliga favorit som jag tycker ger både en bra bild av och inspiration till att spela spelet.

Sedan tycker jag att du ska byta ut '"medspelledare"' i tredje sista stycket mot 'medskapare', och se om du inte kan göra dig av med lite citationstecken (jag tycker att de ger dåligt flyt i texten).

Blev mest småsaker idag, men lycka till med resten av styckena ^^

krank

Regmolar said:
Kolla igenom texten en gång till; jag tycker den känns lite klumpig på ett par ställen, men det är kanske bara en bieffekt av den ökade tydligheten.
Eventuellt. Gjorde ett mindre försök att lufta upp den lite nu.

Regmolar said:
Framför allt de inledande meningarna i stycke 1 och 2 har jag problem med, även om jag inte riktigt kan sätta fingret på varför...
Hm. Jag ser det nog inte riktigt...

Regmolar said:
Sedan ser det låter det lite konstigt med ett "å andra sidan" utan ett "å ena sidan" innan - annars var den meningen min personliga favorit som jag tycker ger både en bra bild av och inspiration till att spela spelet.
Fixat.

Regmolar said:
Sedan tycker jag att du ska byta ut '"medspelledare"' i tredje sista stycket mot 'medskapare', och se om du inte kan göra dig av med lite citationstecken (jag tycker att de ger dåligt flyt i texten).
Fixat.

Regmolar said:
Blev mest småsaker idag, men lycka till med resten av styckena ^^
tack =)

krank

OK, om nu nån håller koll på tråden:

Att Skapa Huvudpersoner- texten är bearbetad och uppsnyggad för tydlighet och för att de gamla huvudpersonerna var ganska ocoola.

Funderar på att byta namn på Steel till något mer japanskt.

Andra kommentarer?

Regmolar

Swashbuckler
Texten är jättebra. Jag tyckte att vartenda stycke var informativt och inspirerande, och undrar om det är socialt acceptabelt att vara så här okritiskt mot något.

Så jag passar på att påpeka att du glömt byta ut "OVA" i sista exemplet mot "miniserie" :gremwink:

Men det var verkligen den enda kritik jag kunde hitta...

Gällande Steel skulle det ju också kunna visa att man inte måste spela 100 % anime (och ska kanske kommenteras då?), utan kan köra spelet som "normal" person också, om det ska vara tanken (och japaner brukar väl gilla att dra in förvisso dåligt uttalade och gärna felstavade engelska namn/termer här och där för att öka coolheten? :gremwink: )

Jag ska nog börja höra mig för om jag kan dirigera några av mina spelare till hemsidan och se vad de tycker om spelet...

krank

Regmolar said:
Texten är jättebra. Jag tyckte att vartenda stycke var informativt och inspirerande, och undrar om det är socialt acceptabelt att vara så här okritiskt mot något.
Klart det är. Jag tycker att det är jättetrevligt att höra att den nya versionen faller dig på läppen =)

Regmolar said:
Så jag passar på att påpeka att du glömt byta ut "OVA" i sista exemplet mot "miniserie" :gremwink:
Inte nog med det, jag hade stavat "bakgrunder" som "bakgrounder" i samma stycke. Fixat nu, hursomhelst =)

Regmolar said:
Gällande Steel skulle det ju också kunna visa att man inte måste spela 100 % anime (och ska kanske kommenteras då?), utan kan köra spelet som "normal" person också, om det ska vara tanken (och japaner brukar väl gilla att dra in förvisso dåligt uttalade och gärna felstavade engelska namn/termer här och där för att öka coolheten? :gremwink: )
Absolut.

Det här är en sån där grej jag gillar, trots allt: Det finns jättemånga nipponfiler som gnäller så snart en västerlänning drar in mangastil etc i sitt skapande, men de glömmer då att anime/manga alltid varit resultatet av ett kulturmöte - från den första disneyinspirerade Astro Boy. Snart sagt alla mangas/animes har lånat friskt från olika delar av västerländsk kultur.

Regmolar said:
Jag ska nog börja höra mig för om jag kan dirigera några av mina spelare till hemsidan och se vad de tycker om spelet...
Gör jättegärna det!

De närmaste dagarna ska jag försöka skriva ihop några exempel till konfliktkapitlen och sålunda kunna göra de också läsbara.

krank

*Suck* Dessa förbaskade konfliktexempel. De kommer att ta död på mig.

här har jag skrivit ett nytt exempel. Kommentera gärna, där eller här. Funkar det med insprångda förklaringar, eller bör jag ha förklaringar vid sidan om? Under, med hänvisningar? Vad funkar, tycker ni?

Wilmer

Hero
Spela spelet och sno en konfliktbeskrivning därifrån. Du måste speltesta mer så det inte blir ännu ett snyggt men halvgenomtänkt spel.

Nabu

Warrior
Kan påpeka att underrubriken »Aspekter och Arketyper« numera borde bytas ut mot »Aspekter«.

I övrigt tycker jag att den inledande texten för varje underrubrik som förklarar vad det är för något, speciellt för »Memplex« och »Bakgrunder« ökar på inte bara tydligheten utan och inspirationen jag känner när jag läser just denna text.

Vill också säga att jag tycker du gör ett bra jobb med Evolutionens Barn! (...och klagande personer klagar...)

//Nabu, som liksom Regmolar börjar fundera på att testa spela EB, men har ett eget spel att speltesta.

Nabu

Warrior
Jag nämnde det inte i mitt svar i den tråden, men personligen anser jag det överlägset med förklaringar vid sidan om (till exempel som du gjorde i första exempeltexten), annars bryts stämningstexten upp för mycket.

//Nabu, tycker

krank

Nabu said:
Jag nämnde det inte i mitt svar i den tråden, men personligen anser jag det överlägset med förklaringar vid sidan om (till exempel som du gjorde i första exempeltexten), annars bryts stämningstexten upp för mycket.

//Nabu, tycker
Mjo, det är ett alternativ. Risken är att det blit för "hoppigt" om man som läsare ska hoppa ner till förklaringarna hela tiden. Jag ska fundera lite.