Nekromanti Evolutionens Barn - Dramaturgireglerna

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Traffaut said:
Då så, nu ska jag inte störa er mer.
Alltså; du är mer än välkommen att komma och störa eller för den delen bara delta i diskussionerna; däremot kanske vi inte alltid är inne på samma linje, vilket inte behöver betyda att vi hatar dig eller så. vad jag minns har du dessutom anmält dig som intresserad av att vid tillfälle speltesta skiten, men jag kan minnas fel där, men isåfall är dina åsikter väldigt välkomna. Inte alltid medhållna, men välkomna.

Mogger

Hipsteranka
Det är lugnt. Hela den här deltråden var dessutom ett missförstånd, som vi lätt hade kunnat undvika. Och jag har inget emot att bli dissad, speciellt inte när det ändå inte var min idé riktigt till att börja med. :gremsmile:

Och ja, jag speltestar gärna (precis som jag vill spela fler forumitspel öht, som Oskrivna blad, Han´s coola prylar, Haraganda (stavning?) m.fl)

krank

OK, fan, nu har det in te skrivits något på ett tag igen.

Först och främst: Jag vill ha en medelväg mellan "-poäng" och att kalla saker för "Framsteg" och så. Antagligen blir det väl i texten så att man pratar om att få si-och-så många "kryss" i "Framgång". De som vill prata om att man "får framgång" får väl göra det, och de som hellre säger "framgångskryss" eller "framgångspoäng" får göra det. Jag är ju en sån där som inte vill skriva folk på näsan om jag slipper.

Nå; av någon anledning fick jag plötsligt för mig att jag ville kalla den nedre raden för "Bra". Man kryssar Bra, man använder Bra, det går Bra...

Man kan dessutom, om man vill, använda uttryck som "visst vore det Bra om..." som aktiveringsgrej för att dra in Brapoängen...

krank

Mer tankar...

fysiska objekt

Jag funderar på om man skulle kunna ha de båda gemensamma poolerna som fysiska objekt, på nåt sätt. Framförallt den undre. Då kan man vara väldigt tydlig med när man använder poäng därur. Spelledaren får något att peka och illustrera med.

äventyr
Jag vill nog inte säga så mycket om det, men jag har ett första äventyr redo för speltestning, när jag fått ihop alltihop.

min text
är alldeles för flummig och akademisk; jag måste slimma ner och få språket mer direkt, mer funktionellt, mer personligt.

saker kostar

En inledande tanke:

Introducera...
...ett meningsfullt föremål i existerande scen, 1p
...en ny SLP, 1p
...en ny falang av SLP:er, 2p
...en ny scen, 2p

Styra...
...ett föremål i existerande scen, 1p
...en SLP, 1p
...en falang av SLP:er, 2p
...en hel scen, 2p

Det här är ganska låga kostnader, men det är bra; det ska gå att göra det här också, hade jag tänkt. Ä*r jag för givmild? Någon som tycker något?

Genesis

Ni dés ni maître
krank said:
fysiska objekt

Jag funderar på om man skulle kunna ha de båda gemensamma poolerna som fysiska objekt, på nåt sätt. Framförallt den undre. Då kan man vara väldigt tydlig med när man använder poäng därur. Spelledaren får något att peka och illustrera med.
Jag är inte säker på att jag fattat rätt, men här är en variant:

På bordet har man tre små skålar. I den första lägger spelledaren det antal pluppar som definierar hur långt scenariot skall vara. Varje gång spelarna tjänar Framgång, så flyttar man en plupp till den mittersta skålen. När de använder Bra så flyttar man en plupp från den mittersta till den sista skålen. När man får slut på pluppar i den första skålen triggas endgame.

krank

Genesis said:
Jag är inte säker på att jag fattat rätt, men här är en variant:

På bordet har man tre små skålar. I den första lägger spelledaren det antal pluppar som definierar hur långt scenariot skall vara. Varje gång spelarna tjänar Framgång, så flyttar man en plupp till den mittersta skålen. När de använder Bra så flyttar man en plupp från den mittersta till den sista skålen. När man får slut på pluppar i den första skålen triggas endgame.
Inte riktgit så jag tänkte, men helt klart en bra variant. Man kanske ska ha en liten "tipsruta" här och vari i regeltexten, där man t.ex kan läsa om olika sätt att hantera poäng som fysiska föremål eller så?

Du har inget att säga om min tanke om Brakostnader?

Du använder själv begreoppet Bra, men du har inte sagt vad du tycker om det, heller.

Genesis

Ni dés ni maître
Har väldigt ont om tid just nu, då min lunchrast snart är slut. Kan återkomma senare.

Bra är ett skithäftigt namn på en poäng, men om det är ett bra namn, är en annan fråga :gremsmile:.