Nekromanti [Evolutionens Barn] - Exempel: funkar de?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,185
Location
Rissne
OK, först för de som orkar kolla på länkar:
här är reglerna inkl. bilder och exempel

Här skapas exemplens Toshiko och Steel, dvs de är inte bara tagen ur luften...


Nå; jag har skrivit exempel till mitt kapitel om yttre konflikter (dvs såna med en konkret motpart, i spelet skiljt från inre konflikter). Jag tänkte höra om nån tycker nåt.

Först två relativt detaljerade exempel som visar hur själva frameworket funkar:

Toshikos svärd hade sargat den tatuerade mannens högerarm, men ännu stod han upp. Det här var annorlunda än andra strider hon utkämpat - det här var mot en man, en människa. Hon visste att han hade barn, hon visste att han gjort det han gjort för att skydda oskyldiga. Ändå var han en fiende till Sigmatec, han såg helt enkelt inte den stora helheten utan agerade blint utan känsla för proportioner. Med en snabb rörelse flyttade han över sitt automatvapen till vänster hand och använde den högra som stöd. Det syntes att han var ovan vid att skjuta med vänstern när han tömde magasinet mot Toshiko, och rekylen fick honom att stapla bakåt. En skarp smärta i axeln sade Toshiko att minst ett av hans skott träffat henne. Hon bet ihop tänderna - även i det här fallet kunde man lita på sigmatec - det här var en farlig brottsling, och hans existens var ett hot mot säkerheten. Hon drog sitt sylvassa svärd och kastade sig mot honom…
--------
Toshikos spelare My tycker att i konflikten mot den tatuerade mannen är hennes memplex Man kan lita på Sigmatec relevant, och hon aktiverar därför detta memplex. I det här fallet ligger det bara på ett värde av 1, så My väljer att satsa den enda tärning hon kan.
--------
När avgörandet faller, så rullar My dels de tre tärningar hon lagt fram (striden var tre rundor), och dels en extra tärning för memplexsatsningen. Hon rullar 3, 2 och 6 med sina vanliga tärningar, och 2 med memplextärningen. Spelledaren rullar sina tre vanliga tärningar, och får 4, 5 och 1. Det betyder att My får 1 lyckat utfall, och SL 2 - spelledaren Tobbe vinner konflikten! Detta betyder att My blir av med sitt enda poäng i att lita på Sigmatec, eftersom den tärningen misslyckades.
--------
Den tatuerade mannen föll ned på knä, med blod vällande ur munnen. Han försökte hosta, men Toshikos svärd hade genomborrat hans lungor. Hon gick fram till honom, med tveksamma steg. ”Hälsa… mina barn…” var allt han fick fram innan han föll baklänges ned mot marken, död. På knä bredvid hans kropp stod Toshiko, och grät.
--------
Här vann Tobbe konflikten, men valde ändå att låta Toshiko döda motståndaren - men det är en ihålig seger, för Toshiko vet att hon agerat fel, och hennes förtroende för Sigmatec är brutet. På ytan en seger, men under den har hon förlorat mer än hon kunde tänka sig… Tobbe valde att göra så eftersom det blev en mer effektfull scen, och eftersom en vinst i en konflikt betyder att man som spelare eller spelledare får makten över fiktionen - man måste inte använda den makten till att se till så att det går bra för den karaktär man agerat genom.

Noter: Jag använder spoilertaggarna för att få det här inlägget att se mindre ut än vad det är. Jag försöker göra en poäng av att fördela exemplen över könen. Om jag gör något mer exempel kommer även detta att vara fokuserat på Toshiko, för hon har bara varit med i två av exemplen, medan Steel varit med i tre. Då tror jag bestämt att hon ska få vara stenhård också, för utan att jag tänkte på det fick Steel vara ball och våldshård medan Toshiko blev lite mjäkig i det sista exemplet. Funderar nästan på att låta det vara Steel som mår kräks, men han misstror å andra sidan Sigmatec så då finge jag skriva om hela exemplet efter hans memplex...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag tycker att exemplen ser väldigt bra ut och illustrerar systemet begripligt, men jag har ju å andra sidan spelat tidigare och vet hur det fungerar.

Speciellt det sista exemplet var bra, eftersom det ger en liten tankeställare när den som förlorar konflikten faktiskt vinner striden.

Skummade igenom texten på på hemsidan också (var länge sedan sist), och den har blivit märkbart bättre än den var när jag testade spelet med gruppen.

Kort sagt: det ser väldigt bra ut!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
De funkar. De är lite out of context, så de skulle förstås funka bättre om det fanns någon narration genom exemplen. Nu har jag ingen aning om de redan står i ett sammanhang, men jag tyckte att jag ville ha det sagt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,185
Location
Rissne
Krille said:
De funkar. De är lite out of context, så de skulle förstås funka bättre om det fanns någon narration genom exemplen. Nu har jag ingen aning om de redan står i ett sammanhang, men jag tyckte att jag ville ha det sagt.
Ah. Jo, jag försökte få det att funka så först, men min prosa räckte inte till. Så nu valde jag att istället använda brottstycken, med hoppet att de istället skulle fylla syftet att visa upp lite olika sorters konflikter och upplösningar.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,185
Location
Rissne
Regmolar said:
Jag tycker att exemplen ser väldigt bra ut och illustrerar systemet begripligt, men jag har ju å andra sidan spelat tidigare och vet hur det fungerar.
Jo, det är ju lite "fusk" =)

Regmolar said:
Speciellt det sista exemplet var bra, eftersom det ger en liten tankeställare när den som förlorar konflikten faktiskt vinner striden.
Japp. Jag funderade på om jag skulle lägga in en längre text om det t.ex i dramakapitlet eller så, men kom på att det här nog var det smidigaste sättet.

Regmolar said:
Skummade igenom texten på på hemsidan också (var länge sedan sist), och den har blivit märkbart bättre än den var när jag testade spelet med gruppen.
Trevligt! Jag har spenderat en hel del tid med just textbearbetning, uppsnyggning, slimmande och så vidare. Jag vet att jag skriver för långt och för... "akademiskt" när jag "bara skriver", så jag måste alltid gå in i efterhand och korrigera. Roligt att du ser förbättring, det betyder att jag är på väg åt rätt håll!
 
Top