Jag behöver nya exempel till Evolutionens Barn. Framförallt de i konfliktkapitlen suger verkligen svettig apballe.
Däremot är jag typ sämst på att skriva sånt här. Det blir för torrt och tråkigt.
Jag tänkte därför försöka skriva lite, och se om jag kan få respons och kommentarer från er forumiter. Ni har ju åsikter om, typ, allting, så varför inte om detta...
OK, first up: Yttre konflikter. Yttre konflikter är... tja, våld eller diskussioner eller annat som är sådär direkt påtagligt. Först kommer en regeltext som ser ut såhär:
Det är alltså denna mekanik som ska illustreras: Båda sidor har ett antal tärningar man kan använda. Det är bara dumt att inte använda alla de tärningar man har tillgängliga. Varje gång man lägger fram en tärning beskriver man en cool rörelse eller attack. Man rullar, flest successes vinner, och får berätta hur man vinner konflikten.
Exemplet jag just skrev ihop:
Åsikter?
Ska tärningsnoteringarna vara i löptexten, eller i rutor bredvid? Är exemplet intressant? Får man en känsla för hur det ska spelas/beskrivas?
Däremot är jag typ sämst på att skriva sånt här. Det blir för torrt och tråkigt.
Jag tänkte därför försöka skriva lite, och se om jag kan få respons och kommentarer från er forumiter. Ni har ju åsikter om, typ, allting, så varför inte om detta...
OK, first up: Yttre konflikter. Yttre konflikter är... tja, våld eller diskussioner eller annat som är sådär direkt påtagligt. Först kommer en regeltext som ser ut såhär:
En Yttre konflikt går, förenklat, till på följande sätt; först kommer man inom spelgruppen överens om hur lång man vill att konflikten ska vara och därmed hur viktig den är och hur mycket plats i berättelsen konflikten ska ha. Detta ges ett värde mellan ett och tio, där tio är en långdragen konflikt med många vändningar och där mycket händer och ett är en mycket kort konflikt med bara en enda handling per deltagare. Detta värde är vad varje spelare har i sin Pool under konflikten.
Den person som drar igång konflikten lägger fram en tärning ur sin Pool och beskriver en handling. Handlingen kan beskrivas relativt fritt och bör vara visuell, fantasirik och cool. Det som inte berättas i det här läget är konfliktens slutresultat, dvs man får beskriva vad och hur man vill så länge det inte ingår i beskrivningen att konflikten avslutas. Man får alltså inte döda sin motståndare eller på annat sätt vinna en slutgiltig seger. Det är bra om man i det här läget från båda sidor deklarerar vad man anser att konflikten handlar om, dvs vad som är på spel.
Sedan lägger motparten fram en tärning ur sin Pool, och beskriver en handling. På så vis turas parterna om tills en eller båda parter fått slut på tärningar eller tills man kommer överens om att det är dags att avsluta konflikten genom att rulla tärningarna.
När konflikten ska Avslutas rullar parterna sina framlagda tärningar. Varje tärning som visar en högre siffra än hälften av tärningens maxresultat räknas som ”lyckad” (3-6 på en sexsidig tärning, 11-20 på en 20-sidig). Den part som får flest lyckade utfall får då berätta konfliktens avslut. Här gäller i stort sett total kreativ frihet - det hör till god ton att respektera andra spelares manöverutrymme och möjligheter, och att inte på ett negativt sätt dra in andra huvudpersoner i berättandet.
Det är alltså denna mekanik som ska illustreras: Båda sidor har ett antal tärningar man kan använda. Det är bara dumt att inte använda alla de tärningar man har tillgängliga. Varje gång man lägger fram en tärning beskriver man en cool rörelse eller attack. Man rullar, flest successes vinner, och får berätta hur man vinner konflikten.
Exemplet jag just skrev ihop:
(För de oinitierade: Det är alltså så att man hyfsat ofta slåss mot bärsärkgående ALF:er (Artificiella LivsFormer). Kvinnliga ALF:er heter ALicia, manliga ALeister.)(Exempel: En strid med pool 3, mot en fiende med 3 tärningar)
Skit också. Hon hade varit så säker på att hennes villebråd skulle gömma sig i den här lagerlokalen, men när hon försiktigt smugit sig in genom ett av takfönstren var allting tyst och stilla, ekande tomt...
Plötsligt - en ljusreflex i mörkret är all förvarning hon får, innan väggen bakom henne exploderar i ett vrål av damm och metall (fienden lägger fram sin första tärning). Toshikos tränade ninjareflexer räddade henne, men det var knappt. Hon rör sig snabbt i mörkret, sluter sina ögon och sätter sin tillit till de instinkter hon tränat under så många år... Där! ett litet skrapande ljud avslöjar ALicians position, och Toshiko spiller ingen tid, utan kastar sig mot ljudet med katanan i högsta hugg (Toshiko lägger fram sin första tärning).
ALician rör sig snabbare än någon människa skulle kunna, och lyckas med en hårsmån undvika Toshikos klinga. I samma rörelse öppnar den munnen, och metalliska tentakler ormar sig ut och greppar tag om klingan såväl som dess ägarinna (fienden lägger sin andra tärning). Det räcker dock inte, för Toshiko skuttar vigt undan och hugger mot tentaklerna (Toshikos andra tärning). ALician, en gång så vacker och sval, perfekt utformad för att sköta sitt jobb som trevlig massörska, sväller upp och halvorganiska spindelben växer ut ur dess trasiga underkropp. Dess armar formas till stora klor som den börjar försöka greppa efter Toshiko med (fiendens tredje tärning) vilket får henne att tappa balansen för ett ögonblick och hamna in under den nu enorma spindelmagen. Hon greppar sitt svärd och hoppar upp mot spindelns mage... (Toshikos tredje tärning)
(Toshiko rullar två lyckade, fienden endast en. Toshiko vinner striden och,hennes spelare får nu berätta vad som händer)
Den glödgade katanan träffar spindelns mage med ett skrikande ljud, men stannar inte. Toshiko skriker, samtidigt som hennes klinga klyver den monstruösa spindeln i två delar, i ett hav av gnistor och blixtar. Hon landar smidigt några meter bort och ser hur varelsen som en gång skapades för att tjäna människan faller ihop i ett brinnande inferno av skrot och slagg...
Åsikter?
Ska tärningsnoteringarna vara i löptexten, eller i rutor bredvid? Är exemplet intressant? Får man en känsla för hur det ska spelas/beskrivas?