Borde vara här (en pdf)Arfert said:Kan man läsa MG-recensionen på nätet, månne?
Personligen (och nu glider jag från ämnet) tycker jag inte att det handlade om otydlighet så mycket som disposition. Jag trodde länge att jag läste ett starkt konceptstyrt spel om tankesystems kamp om hegemoni och tolkningsföreträde, och försökte förstå spelet utifrån detta.Men; kanske var jag otydlig i spelet. Jag kanske borde ha skrivit ut mer konkret och tydligt att NEJ, man kan inte förlora, det är inte heller poängen, och den dramaturgiska strukturen är där för att ge en cinematisk dramatugi och känsla. Jag upplever dock att ganska få spel ödslar tid på att förklara målet med varje regel.
100% medhåll. Det är det som är charmen med recensioner, folk tycker olika. Själv försöker jag ha så mycket info med i recensionerna som möjligt, så att läsarna kan bilda sig en egen uppfattning, även om de inte håller med.Dante said:Om spelkonstruktören misslyckas med att förklara vad dennes spel är tänkt att gå ut på – då tycker jag knappast att det är recensenten som gjort fel. (Och personligen tycker jag det vore trevligt om vi kunde föra åtminstone en recensionsdiskussion här utan att hänga recensenten. En recension är som bekant subjektiv, och det är fullt möjligt – ja, till och med högst troligt – att folk har andra åsikter om spelet ifråga. Men inte heller det beror på att recensenten gjort »fel«.)
Och, indie eller trad, ett rollspel ska recenseras som ett rollspel (tycker jag).
Åsa recenserar förmodligen flest spel av alla Fenix’ recensenter*, och att då utifrån en enda recension (Cthulhutech) dra slutsatsen att hon »verkar« göra på ett visst sätt … well, det synes mig lite väl enögt.
* Jag tror inte jag överdriver om jag hävdar att hon läst, spelat och/eller testat fler spel än vad 95 procent av detta forums besökare har – varför hon (för mig) framstår som ytterst lämpad att recensera just spel.
Det är väl ingen som har dragit slutsatser utifrån en recension? Det har getts tre exempel här i tråden.Dante said:Åsa recenserar förmodligen flest spel av alla Fenix’ recensenter*, och att då utifrån en enda recension (Cthulhutech) dra slutsatsen att hon »verkar« göra på ett visst sätt … well, det synes mig lite väl enögt.
Jag kan se en totalt sågning som en rekommendation om produkten sågas av fel orsaker. Jag skulle till exempel bli sugen på att köpa Mouse Guard (om jag int redan gjort det) genom att läsa recensionen som det finns en länk till i den här tråden. Recensenten anser att spelet är dåligt eftersom det skiljer sig mycket från de spel svenska rollspelare är vana vid, och det ser jag som något extremt positivt.En recension är som bekant subjektiv, och det är fullt möjligt – ja, till och med högst troligt – att folk har andra åsikter om spelet ifråga. Men inte heller det beror på att recensenten gjort »fel«.)
De andra två exemplen (Evolutionens barn och Matiné) verkar i huvudsak utgöras av två spelkonstruktörer som tycker att deras alster recenserats utifrån felaktiga premisser.Han said:Det är väl ingen som har dragit slutsatser utifrån en recension? Det har getts tre exempel här i tråden.
Det är inte bara spelkonstruktörerna som har den åsikten:Dante said:De andra två exemplen (Evolutionens barn och Matiné) verkar i huvudsak utgöras av två spelkonstruktörer som tycker att deras alster recenserats utifrån felaktiga premisser.Han said:Det är väl ingen som har dragit slutsatser utifrån en recension? Det har getts tre exempel här i tråden.
Inte för att jag läst igenom Matiné från pärm till pärm, men det är väl så med all text - om du vill att något ska komma fram eller fastna: repetera, repetera, repetera. På olika ställen i texten, på baksidan, i introt, i (eventuellt) fluff, i systembeskrivning. Osv. Förstärk med bilder.Han said:Jag kan ta på mig att informationen i Matiné inte är tillräcklig, men när hon skriver saker i Matinérecensionen som att idéerna är jättebra men att de inte kommer fram, men aldrig någonstans i recensionen skriver vad det ens är för idéer eller ens vad det är för typ av rollspel ("Det här är ett swashbucklingsystem" står med stora bokstäver på baksidan), så känns det att hon missat något.
/Han som nu känner att han förtydligat vad han kunnat
Som jag skrev i mitt actual play inlägg om EB så tycker jag det är en dålig recension - man ska recensera något efter produktens premisser, inte sitt eget intresse.krank said:#1: Nä, man kan inte förlora. Eller ja, ens rollperson kan utvecklas i riktningar man inte är bekväm i. Är "att kunna förlora" ett krav?
Det jag ville säga var allt rollpersonerna inte kan dö på grund av spelmekaniken. Det finns inget i mekaniken som säger "nu dör du".Svenne said:Man kan t.o.m. dö! Min och Kranks åsikter (Jag tänker på Kranks inlägg här) kanske går isär - EB har fått ett eget liv! Men för att en RP:n ska dö det måste isf vara ditt eget val som spelare (tillsammans med andra spelare runt bordet) att du vill ha ihjäl din RP:n. Och du bör ha vunnit konfliktslaget (alt. föreslå att du dör till den som gjorde det) samt ha en riktig cool idé om hur din RP:n går om intet.