Nekromanti [Evolutionens Barn] - Inre konflikter

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo, jag har funderat lite på Evolutionens Barn igen. Eller snarare, när jag satt och läste om Neon Genesis Evangelion så dök en idé upp, som eventuellt kan bli nå't...

Det nuvarande systemet ser ut typ såhär:

När man inte gillar ett inkommande memplex kan man försöka besegra det med hjälp av ett av sina redan existerande. Lyckas man kan man minska det inkommande memplexet eller rentav nullifiera det. Misslyckas man får man ett "undertryckt" memplex.

Om två inre memplex går emot varandra i en situation, måste man välja ett. Väljer man det högre så ökar det med ett och det lägre minskar med ett. Väljer man det lägre ökar det lägre med ett, men det högre sjunker till det lägres originalvärde.

Väljer man att agera i enlighet med ett undertryckt memplex drabbas man av en emotionell krash.

Det här är dels ett ganska klumpigt system och dels ett system som uppmuntrar rollpersonerna att bli fanatiker. Det är den del jag trivs minst med i spelet just nu.

Det nya förslaget:

Om man inte gillar ett inkommande memplex kan man motstå det, som tidigare. Men jag tänker att minst 1 alltid kommer igenom. Det som kommer igenom räknas dock som ett helt vanligt memplex.

I en situation där två eller flera memplex går emot varandra så uppstår kognitiv dissonans. Så länge dissonansen finns kan inget av de inblandade memplexen ge bonustärningar i konflikter.

Man kan upphäva dissonansen genom att t.ex:
- Motivera ett sätt för dem att fungera ihop; alltså göra förändringar i memplexen.
- Hitta på ett meta-memplex som förklarar varför de fungerar ihop. Det räknas som ett vanligt memplex, med värde 1.
- Eliminera de aspekter som ger upphov till dissonansen.

Om en rollperson får kognitiv dissonans under upptrappningen, får gruppen ett dramapoäng.
Om en rollperson löser en kognitiv dissonans under avrundningen, får gruppen ett dramapoäng.

Den nackdel jag ser med det här är möjligen att det blir svårare att få sina memplex sänkta; man samlar på sig flera hela tiden däremot. Vilket i och för sig är ballt; rollpersonerna blir mer komplexa människor.

Men vad gör man egentligen för att o-övertyga sig om saker?
Vad minskar folks övertygelse?

Jag funderar på om man istället för att slå tärning mot inkommande memplex, kanske helt enkelt kan välja att erodera ett existerande. Alltså om man har ett 6-memplex som går emot ett inkommande 3-memplex, så kan man minska trean till en etta genom att dra ner sin sexa till en fyra...

Däremot återstår frågan "varför man skulle göra det". Eller ja, man vill kanske minska risken för kognitiv dissonans, så man vill mest ha memplex som leker snällt med varandra och ger bredd istället för dissonans...

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
Däremot återstår frågan "varför man skulle göra det".
Räcker det med att det kan vara coolt att förändras?

Annars kanske det skulle vara möjligt att ge dramapoäng även för erroderandet av memplex. Varför inte, tänker jag?

Angående hur man blir av med sin övertygelse; mina tankar svävar, som så ofta, åt Mouse Guard. Där har man ett Belief, ja en övertygelse är väl den rimligaste översättningen, en mening som summerar vad man tror på. Gardet måste lyssna på mössen eller Svik aldrig en vän. En spelare alltid välja att byta sitt Belief mellan två spelmöten (dvs innan eller efter man spelar) genom att helt enkelt säga nej, jag tror inte på dethär längre. Är det helt inkompatibelt med EB?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Möller said:
Angående hur man blir av med sin övertygelse; mina tankar svävar, som så ofta, åt Mouse Guard. Där har man ett Belief, ja en övertygelse är väl den rimligaste översättningen, en mening som summerar vad man tror på. Gardet måste lyssna på mössen eller Svik aldrig en vän. En spelare alltid välja att byta sitt Belief mellan två spelmöten (dvs innan eller efter man spelar) genom att helt enkelt säga nej, jag tror inte på dethär längre. Är det helt inkompatibelt med EB?
Mjo, jag tror det. Det återspeglar på något sätt idén att vi själva styr över våra tankar och åsikter och kan byta ut dem när det inte önskar.

För mig är det här med idéer och åsikter i EB något som ska kännas som något man mer är lite utelämnad inför; något man egentligen inte kan ha kontroll över utan möjligen rikta in. Den "fria viljan" är inte så fri, alltså.

Eller, så tänker åtminstone jag. Just nu.

EDIT: men jag behöver nog tänka lite. Det är inte bra att låsa sig för mycket =)