Nekromanti Evolutionens Barn - Jämförelse mellan exempel

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har just lagt sista handen vid det sista exempel jag behövde. Nu tror jag att Evoutionens Barn är "feature-complete"; allt som behövs nu är layout.

Men, jag vill ha er hjälp med en grej. Jag vill att ni ska säga vilket av mina exempel som är bäst. Det nyare är längre än det äldre, men jag tycker nog att det blev bättre.

Det gamla exemplet:

Tobbe, Jacob och My tänker spela Evolutionens Barn. Jacob och My har redan skapat sina rollpersoner, tillsammans och i samråd med Tobbe. De tänker sig en mindre kampanj i tre delar, ungefär som en miniserie. Eftersom de tänker sig spelmöten på omkring 5-6 timmar så anpassar de längden på varje avsnitt efter detta, och säger att varje avsnitt ska vara 12 kryss långt. Under tiden diskuterar de sig också fram till hur de vill att spelvärldens detaljer ska vara - hur SS5's högkvarter ser ut, vilket fokus kampanjen ska ha, och så vidare. Både Jacob och My tycker att hela grejen med Nätet verkar häftig, och ser gärna en kampanj som är sammanknuten med det på något sätt. Tobbe håller med, och gör en skisserad kampanjstruktur - med tydliga punkter i början och mer vaga mot slutet, eftersom han vet att kampanjer i Evolutionens Barn snabbt går utom spelledarens kontroll när spelare börjar hitta på scener. Tillsammans kommer man överens om att använda de första fem kryssen till Introduktion, och de sista två till Avrundning; det innebär att Upptrappningen kommer att vara fem kryss lång. Ganska lagom fördelat, speciellt eftersom det är det första avsnittet.

Dags för första fasen - Introduktion. Tobbe etablerar som SL den första scenen, och berättar att Toshiko och Steel fått i uppdrag att undersöka en serie mystiska dödsfall. Den första scenen börjar med att huvudpersonerna anländer till brottsplatsen. Tobbe beskriver byggnaden, att det regnar utanför och att det ligger en svag lukt av ozon över korridoren där Toshiko och Steel går.

My beskriver hur Toshiko tyst smyger in i den nedsläckta lägenheten. Hon beskriver hur Toshiko ser ut och rör sig - huvudpersonen introduceras. Det betyder ett lättförtjänt kryss. Jacob hittar istället på att Steel i den här scenen mest finns med som en radioröst i Toshikos öra; han agerar backup. Tillsammans undersöker de brottsplatsen. När de undersöker offrets kropp meddelar Tobbe att personen, precis som de övriga offren, har ett cyberimplantat i huvudet. Toshiko föreslår att hon och Steel ska koppla in sig i implantatet och se om de kan hitta några ledtrådar där. Det hade Tobbe inte räknat med, men tycker att det räknas som en ny scen - det var egentligen inte Mys tur, men nu får hon ändå etablera scenen. Hon beskriver ett nedgånget inre landskap, där det syns att det tidigare varit snyggt och kliniskt rent men att något verkar ha trasat sönder stället ordentligt. Något har bränt ut de flesta sensorer och terminaler och här och var gnistrar elektricitet. Jacob, som faktiskt såg till att ha öronen på spänn när Tobbe förklarade reglerna och minns att man fick komplicera andras etablerade scener, inflikar att något rör sig en bit in i det nedgångna rummet.

Efter en strid mot vad som antagligen var någon form av virus, där Jacob dessutom fick tillfälle att introducera Steel, bestämmer man sig för att återvända till basen. Det här måste undersökas och jämföras med tidigare offer. Finns det något samband, utom att samtliga offer hade cyberimplantat? Vad var det där för virus? vem har planterat det, och hur tog det sig förbi brandväggarna?

Eftersom både Tobbe och My nu etablerat varsin scen är alla överens om att det är Jacobs tur; egentligen var det tänkt att det skulle vara Jacob efter Tobbe, men när My nu så snyggt lade upp för sin scen så tyckte båda de övriga spelarna att det var OK att bryta ordningen. Jacob beskriver Specialstyrka Fems huvudkontor, och presenterar gruppens omedelbara överordnade, kapten Itsuhara. Kaptenen är en man i femtioårsåldern med retirerande hårfäste, tilltagande korpulens, stora buskiga ögonbryn och ett hett humör. My kompletterar genom att berätta att Toshiko och chefen sällan drar jämnt, att han aldrig verkar riktigt nöjd med hennes prestation. Det betyder att gruppen inkasserar två kryss - Jacob introducerade en viktig spelledarperson och My introducerade en konflikt med denna. Chenen urartar ganska snart till en verbal konflikt mellan chefen och Toshiko, som den senare förlorar. Tobbe, som spelade chefen, bestämmer att Toshiko måste erkänna att det var onödigt och förhastat att kasta sig in i cyberimplantatet innan kroppen tagits till laboratoriet och undersökts.

Nu är det dags för Upptrappning, och inför denna behöver gruppen gemensamt bestämma sig för vilken konflikt eller vilket problem man vill ha som huvudspår i avsnittet. My är lite ovan vid att ha den sortens inflytande, så när Jacob föreslår att de ska dyka rakt på vad han uppfattar som kampanjens huvudspår, det inplanterade viruset, så håller hon med. Tobbes planer är vid det här laget redan slagna i småbitar, men han tycker att Jacobs idé är bra.

Under Upptrappningsfasen bestämmer My att ledtrådar pekar mot den plats där Jacobs rebellkamrater befinner sig. Det betyder dels att huvudkonflikten kompliceras (ett kryss), samt att hon skapar en inre konflikt hos Steel (ett kryss): Ska han vara med och arrestera sina kamrater och därmed svika dem (memplexet ”Gruppen framför allt” gäller inte bara SS5) eller ska han sätta sina kamraters välfärd före majoritetens, som ändå hotas av de här dåden som utförts mot oskyldiga? I slutänden väljer Steel att vara med och arrestera sina kamrater. De säger inget till honom, men deras ögon bränner… och Steels tro på att gruppen måste komma före allt minskas. Dessutom grundas en konflikt mellan Steel och rebellerna, men eftersom det är en konflikt som introduceras, snarare än att man komplicerar något som redan finns, så får inte gruppen några kryss.

Ett sidospår leder mot en lägre SigmaTec-chef; men medan man följer detta spår anfalls gruppen av en ALF som muterat till ett groteskt monstrum; efter striden upptäcker de att någon medvetet stoppat in samma virus i ALF:en som de tidigare hittade i den döda kroppen.

Under upptrappningen skapar sig Steel och Toshiko fler fiender; bland annat ett ungdomsgäng vid namn Clowner utan Skratt och en konkurrerande SS5-grupp ledda av den dryge Erien Andou. Det är bra att skapa extra konflikter; det betyder att när man går in i Avrundningsfasen så finns det mycket att välja på.

När berättelsen når sin Avrundningsfas har man två kryss att sätta ut innan man får nå Klimax. Har man i det här läget inte hittat på tillräckligt många sidokonflikter så kan man antingen försöka komma på någon ny konflikt som kan blossa upp och sedan avslutas, eller så får man helt enkelt strunta i Avrundningen; dramareglerna är inte huggna i sten.

I det här fallet har dock gruppen flera konflikter och problem att välja på; tillsammans kommer man fram till att fokusera på dels Toshikos konflikt med chefen, och dels på Steels konflikt med rebellerna. Det är osannolikt att man lyckas lösa den senare helt och hållet, men den mest omedelbara konflikten kan man nog lösa. Jacob sätter en scen där han ensam smugit iväg för att genomföra en egen undersökning av rebellernas tillhåll. Han är dessutom lite sugen på att testa gränserna för konfliktsystemet och låter My spela den motsträviga brottsplatsen; det blir en ganska utdragen konflikt som börjar med Steels försök att rota efter ledtrådar och som sedan övergår i hans letande i rebellernas datorer; My hittar på att det faktiskt finns rester av viruset de slagits mot tidigare kvar i datorerna, och de sista framlagda tärningarna i konflikten är rena stridshandlingar från Steels och virusets sida. Steel vinner striden och tar triumfant med sig viruset som bevis, instängt i en minnessticka.

Konflikten med kapten Itsuhara kulminerar i en högljudd verbal konflikt mellan Toshiko och kaptenen; Tobbe som spelar kaptenen vinner konflikten; han gör helt klart för Toshiko vem det är som är chef och att det inte finns något mer att diskutera.

Det betyder att konflikten med kaptenen inte är över; men å andra sidan lyckas Jacob få sina rebellkamrater frisläppta genom att bevisa att viruset agerat genom deras datorer utan att de hade något med saken att göra. Det betyder att det finns ett Avrundningskryss kvar; efter lite diskussion bestämmer sig gruppen för att det är bättre att strunta i det sista krysset än att försöka krysta fram något. Det betyder dessutom att det finns fler sidokonflikter kvar att bygga vidare på i nästa avsnitt!

Efter att ha samlat ihop en gedigen mängd bevis mot den lägre SigmaTec-chefen beslutar sig gruppen för att genomföra en räd mot hans bostad; My etablerar scenen med regn, rusk och specialutrustade specialenhetstrupper i tung stridsutrustning. Nästan omedelbart utbryter en konflikt mot försvarssystem som tydligen installerats illegalt i bostaden.

Efter en hård och effektfull strid mot bland annat vad som verkar vara en fysisk, ihopmonterad kropp åt viruset och ett flertal hushålls-ALF:er ser den tidigare så lyxiga tvåvåningsbostaden ut som ett slagfält. Spelledaren tobbe vann konflikten, så han berättar att när Toshiko och Steel slagit sönder de sista försvarssystemen och äntligen tagit sig in i den inre kammaren, så finner de sin måltavla liggandes orörlig på sin säng. Hans hjärna är helt urblåst och tömd. Han är bara en grönsak, ett tomt skal.

Vem eller vad ligger bakom virusets framfart? Vem har makten att blåsa ur hjärnan på en SigmaTec-chef, som ju ändå har de bästa brandväggar som företaget kan uppbåda? Svaren på dessa frågor får vänta till nästa avsnitt…

Och, för ordningens skull, en länk till reglerna som ska demonstreras:

här

Rising

Vila i frid
Något som jag reagerar lite över är att du skrivit exemplet som ett referat. Du redogör liksom för vad som har hänt i spelet, men visar inte hur detta går till. När jag läser saker som "Efter en strid mot vad som antagligen var någon form av virus, där Jacob dessutom fick tillfälle att introducera Steel" så kan jag känna "vänta! Hur går det där till, egentligen? Hur gör man?"

Jag tror att det kan vara lite vanskligt att skriva "det blir en ganska utdragen konflikt som börjar med Steels försök att rota efter ledtrådar och som sedan övergår i hans letande i rebellernas datorer", osv, för där får vi ju inte veta något om hur detta ser ut eller görs i faktiskt spel.

Å andra sidan kan man kanske resonera som så att om man tvunget skall skriva precis vad som sägs mellan spelarna så blir det dels väldigt pladdrigt och mycket att läsa, och dels så fungerar sådana texter även sämre som exempel eftersom de missar skogen för alla träd. Man får alltså väldigt litet sagt och det man vill säga framstår inte särksilt tydligt i allt pladder.

Jag vet inte. Jag kan tycka att båda dessa förhållningssätt har sina poänger. Hur har du själv resonerat?

I övrigt såg det bra ut. Om möjligt kan jag råda dig till att gå igenom texten ett par gånger till, så att du kan rensa bort en del upprepningar och sånt som lätt slinker in när man skriver; jag tänker på "My beskriver hur Toshiko tyst smyger in i den nedsläckta lägenheten. Hon beskriver hur Toshiko ser ut och rör sig" och sånt.

krank

Rising said:
Något som jag reagerar lite över är att du skrivit exemplet som ett referat. Du redogör liksom för vad som har hänt i spelet, men visar inte hur detta går till. När jag läser saker som "Efter en strid mot vad som antagligen var någon form av virus, där Jacob dessutom fick tillfälle att introducera Steel" så kan jag känna "vänta! Hur går det där till, egentligen? Hur gör man?"
Menar du striden eller introduktionen? Strid förklaras med andra exempel, tidigare i texten.

Rising said:
Jag tror att det kan vara lite vanskligt att skriva "det blir en ganska utdragen konflikt som börjar med Steels försök att rota efter ledtrådar och som sedan övergår i hans letande i rebellernas datorer", osv, för där får vi ju inte veta något om hur detta ser ut eller görs i faktiskt spel.
Det får vi inte eftersom reglerna för konflikter har egna exempel, som sagt. Tanken med det här var att ge en överblick, när man läst igenom alla andra regler och ska försöka greppa just dramareglerna, hur de kan funka in actual play så att säga.

Rising said:
Jag vet inte. Jag kan tycka att båda dessa förhållningssätt har sina poänger. Hur har du själv resonerat?
Tanken jag har är att steg för steg introducera läsaren för reglerna. Först kommer rollpersonsskapandet; där skapas Steel och Toshiko med bakgrunder, memplex och aspekter och grejer. Sedan kommer konfliktkapitlet, där Steel och Toshiko slåss, diskuterar, får inre konflikter och liknande. Sedan här kommer kapitlet om dramareglerna, de som gör att det blir en berättelse med distinkta dramaturgiska delar och en av reglerna påtvingad dramaturgikurva. Och här får vi se, översiktligt, hur scenkontroll och övergripande införskaffning av "framgångskryss" går till.

Rising said:
I övrigt såg det bra ut. Om möjligt kan jag råda dig till att gå igenom texten ett par gånger till, så att du kan rensa bort en del upprepningar och sånt som lätt slinker in när man skriver; jag tänker på "My beskriver hur Toshiko tyst smyger in i den nedsläckta lägenheten. Hon beskriver hur Toshiko ser ut och rör sig" och sånt.
Poäng, det ska jag göra.

Rising

Vila i frid
Det får vi inte eftersom reglerna för konflikter har egna exempel, som sagt.
Amen då är det nog lugnt.

Smart att ha ett sånt här överblicksexempel så att man får ett grepp om helheten innan man går vidare med att ge mer nere-runt-bordet-exempel över de olika enskilda grejerna.

Tummen upp.

krank

Rising said:
Smart att ha ett sånt här överblicksexempel så att man får ett grepp om helheten innan man går vidare med att ge mer nere-runt-bordet-exempel över de olika enskilda grejerna.
Nä, alltså, tvärtom. Dramareglerna brukade vara först, men nu ligger de sist eftersom några av mina korrläsare påpekade att det kändes mer naturligt med rollpersonsdelen först.

Möller

Hubert Hortlax
Andra försöket är bättre av en anledning:

Det är inte dungeon bashing.

Första exemplets kampanj går ut på att spöa robotar. Det är inte riktigt som att ge introduktionsäventyret namnet "Just a delivery" men det är åt det hållet.