Nekromanti [Evolutionens Barn] - konfliktsystemet

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
I dagsläget ser konfliktsystemet ut såhär:

- Välj konfliktlängd (1-5 tärningar).
- Om man vill: Bestäm vad som står på spel.
- Man turas om att lägga tärningar. När man lägger en tärning berättar man något som händer men som inte avslutar konflikten. Typ ett coolt move eller så.
- När allas tärningar är lagda rullar man dem. Den som har flest lyckade (4-6 är lyckade) vinner.
- Gruppen bestämmer hur man hanterar oavgjort.

Man kan aktivera aspekter (1 aspekt kan aktiveras 1 gång per konflikt). Då får man lika många extratärningar som man har värde i aspekten.

Man kan, som jag skrev i Memplextråden, få extra tärningar även från memplex.

Dessutom kan man få extra tärningar genom att aktivera bakgrunder.


Jag tänker:
- Ju mer jag funderar, desto mindre viktigt tycker jag att det är att kunna ha olika många tärningar från sina aspekter. En aspekt skulle mer kunna funka som en "tag": Kan man få in den så får man en extra tärning. Kan man få in tre aspekter får man tre extra tärningar.

- Jag skulle vilja standardisera konfliktlängderna mer. Kanske säga att alla konflikter alltid är tre rundor långa.

- Som påpekat i bakgrundstråden kommer jag att vilja ta bort extratärningarna man får från sina bakgrunder.

- Jag vill bestämma hur oavgjort hanteras. Helst ska det sättet inte kännas som ett stort avsteg från övriga pölsystemet, och det ska dessutom gå fort. Att kolla vem som har högsta värdena på sina tärningar bryter mot pölsystemsprincipen. Att fortsätta rulla extra tärningar tills någon misslyckas går långsamt. En tanke som iofs bryter mot pölsystemsprincipen vore att helt enkelt köra slantsingling: Ta en t6, dela upp sidorna mellan stridens deltagare, rulla.


Tankar?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Som oavgjorts-avgörelse: Kanske ge möjligheten att bryta dödläget till sin nackdel (och förlora) men då erbjuda en kompromiss som ger en liten perk (något spelmekaniskt poäng kanske).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,526
Location
Göteborg
krank said:
En aspekt skulle mer kunna funka som en "tag": Kan man få in den så får man en extra tärning. Kan man få in tre aspekter får man tre extra tärningar.
Akta dig för att uppmuntra folk att trycka in så många aspekter som möjligt i varje slag, dock. Då uppmuntrar du krystiga beskrivningar och nöjet med att få till en snygg beskrivning minskas.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,183
Location
Rissne
Genesis said:
krank said:
En aspekt skulle mer kunna funka som en "tag": Kan man få in den så får man en extra tärning. Kan man få in tre aspekter får man tre extra tärningar.
Akta dig för att uppmuntra folk att trycka in så många aspekter som möjligt i varje slag, dock. Då uppmuntrar du krystiga beskrivningar och nöjet med att få till en snygg beskrivning minskas.
Det är en jättebra poäng. Det gäller dock för det existerande systemet också.

Funderingar, spontant:
- Max en aspekt per konflikt, eller iaf att man får bonus för max en?
- Någon form av diminishing returns; +2 för den första, +1 för den andra, +0 för den tredje?
- Annan underlig trappa; typ +2 om man aktiverar en aspekt, +1 om man aktiverar två?
 
Top