Nekromanti [Evolutionens Barn] - layouta om för lägre pris?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Enligt ryktesvägen ska Publit.se ha färgtryck i December. Lulu kan fara och flyga.

Publit har ganska schyssta priser: 48-100 sidor är 39:- per bok, 101-700 sidor är 69:- per bok. Plus 2 spänn sidan för färg.

Fetmabra! Synd bara att EB till slut landade på... 108 sidor. Eventuellt plus två sidor till om jag får in en sista illustration. Det vore ju himla käckt, tänkte jag, att kunna få det lägre priset nu när man ändå ligger kring gränsen.

Så; jag står inför en omlayoutning av hyfsat stora mått. Frågan är vart jag ska hitta utrymme för tio sidor innehåll... Jag har två huvudvägar:

Byta format. Enligt Arfert kan Publit ha jättekonstiga format. Förslaget är att öka lite på höjden, alltså A5 fast typ 2-3 cm extra på höjden.

Minska teckenstorlek. Just nu har jag ganska stor och tydlig text, vilket jag gillar. Jag skulle kunna minska texten något utan att den blev oläslig, det tror jag. Kanske, kanske skulle jag kunna tjäna utrymme på det. Jag vet inte.

Andra layoutförändringar. Ta bort den där översta linjen i layoutelementet, låta texten börja högre. Minska marginalerna. Såna saker.

Förslag? Åsikter?

For reference, här är pdf:en:

http://vault.omegarpg.net/files/EvolutionensBarn/Evolutionens%20Barn-bw.pdf

claes

Swordsman
Jag har inga åsikter om layouten men ett litet grammatiskt påpekande. "SS5's" används på flera ställen, t ex "SS5's högkvarter". Enligt svensk grammatik ska kolon :)) användas för genitiv vid förkortningar. "SS5:s högkvarter" med andra ord.

krank

claes said:
Jag har inga åsikter om layouten men ett litet grammatiskt påpekande. "SS5's" används på flera ställen, t ex "SS5's högkvarter". Enligt svensk grammatik ska kolon :)) användas för genitiv vid förkortningar. "SS5:s högkvarter" med andra ord.
Det tackar jag för och lovar att åtgärda när jag ändå sitter med texten =)

Dimfrost

Special Circumstances
Rent allmänt är A-formaten snyggare om de är lite högre, så det är en möjlighet. Smidigare är antagligen att minska textens grad vilket väl bör vara görbart.

krank

Dimfrost said:
Rent allmänt är A-formaten snyggare om de är lite högre, så det är en möjlighet. Smidigare är antagligen att minska textens grad vilket väl bör vara görbart.
Man kan ju göra både och.

Oavsett hur jag gör så blir jag ju tvungen att sitta och gå igenom texten med luskam och ändra alla mina manuella radbrytningar igen (jag har inte lyckats potträna InDesign att göra vettiga radbrytningar - jag får hela tiden typ ett ensamt ord på ny rad och sånt, det gillar jag inte).

Så egentligen är det ju samma jobb som måste göras, utom att om jag ändrar textens grad (vad normala människor kallar "teckensnittsstorlek", right?) så måste jag ju också rätta till en massa andra parametrar också (vilket jag gjort enligt Dantes skitbra artikel på rpglab om typografi, ett område där jag är erkänd novis).

Dimfrost

Special Circumstances
krank said:
Oavsett hur jag gör så blir jag ju tvungen att sitta och gå igenom texten med luskam och ändra alla mina manuella radbrytningar igen (jag har inte lyckats potträna InDesign att göra vettiga radbrytningar - jag får hela tiden typ ett ensamt ord på ny rad och sånt, det gillar jag inte).
Manuella radbrytningar låter obra. Man fixar ju småsaker genom att lägga in mjuka bindestreck där man vill att ord ska avstavas, men det är typ allt. Annars misstänker jag att du gör något fel.

krank said:
textens grad (vad normala människor kallar "teckensnittsstorlek", right?)
Ja. Men jag föredrar att inte umgås med normala människor. :gremsmirk:

krank

Dimfrost said:
Manuella radbrytningar låter obra. Man fixar ju småsaker genom att lägga in mjuka bindestreck där man vill att ord ska avstavas, men det är typ allt. Annars misstänker jag att du gör något fel.
Äh, jag är bara pedant och försöker undvika avtavningar om jag kan undvika dem utan att fucka upp raderna i stort, och jag har säkert missat en hoper inställningar som gör sånt bra åt mig.

Jag gör dessutom säkert inte bara något, utan massor, fel.

Rickard

Urverk speldesign
krank said:
Oavsett hur jag gör så blir jag ju tvungen att sitta och gå igenom texten med luskam och ändra alla mina manuella radbrytningar igen...
Om du gluttar igenom sökfunktionen (läs om den i hjälpen) så finns det säkert ett tecken för att hitta radbrytningar. Jag använde den exempelvis för att göra alla V i en text röda, så då borde det finnas en sådan enkel variant som att hitta radbrytningar.

(jag har inte lyckats potträna InDesign att göra vettiga radbrytningar - jag får hela tiden typ ett ensamt ord på ny rad och sånt, det gillar jag inte).
Man fixar sådant med knipning (dra ihop teckenmellanrummet). Läs om "kerning" i hjälpen. Det är så man fixar horungar, änklingar och allt vad det heter.

/Han som ger två snabba tips

krank

Han said:
krank said:
Oavsett hur jag gör så blir jag ju tvungen att sitta och gå igenom texten med luskam och ändra alla mina manuella radbrytningar igen...
Om du gluttar igenom sökfunktionen (läs om den i hjälpen) så finns det säkert ett tecken för att hitta radbrytningar. Jag använde den exempelvis för att göra alla V i en text röda, så då borde det finnas en sådan enkel variant som att hitta radbrytningar.

(jag har inte lyckats potträna InDesign att göra vettiga radbrytningar - jag får hela tiden typ ett ensamt ord på ny rad och sånt, det gillar jag inte).
Man fixar sådant med knipning (dra ihop teckenmellanrummet). Läs om "kerning" i hjälpen. Det är så man fixar horungar, änklingar och allt vad det heter.

/Han som ger två snabba tips

Som uppskattas, såklart. Det där med knipningen är en sån där grej som... Tja, jag hade den fyrkantiga klossen i ena handen och det fyrkantiga hålet framför mig, men jag kunde bara inte fatta. Jag vet hur man kniper och så, hade bara inte tänkt på att ha det till det =)

krank

Re: [Evolutionens Barn] - layouta om för lägre pri

Dimfrost said:
Du borde verkligen se till att läsa någon layoutbok.
Det borde jag alldeles säkert. En vacker dag kanske jag till och med har tid att göra det. Tills dess förlitar jag mig på den fläckvis kunskap jag steg för steg kan tillägna mig via nätet.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: [Evolutionens Barn] - layouta om för lägre pri

krank said:
Det borde jag alldeles säkert. En vacker dag kanske jag till och med har tid att göra det. Tills dess förlitar jag mig på den fläckvis kunskap jag steg för steg kan tillägna mig via nätet.
Typografisk handbok, Hellmarks standardverk, är verkligen enormt lättläst. Jag vet inte vad för slags tillvaro man ska ha för att misslyckas att ta sig igenom den på två-tre dar om man är det minsta intresserad.