Nekromanti [Evolutionens Barn] - Layouttråden

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ny layout!

Åkej, nu har egentligen den här tråden ramlat utanför listan (i min visning iaf), men jag försöker ändå, i nåtslags förhoppning om att folk använder "Bevakade Forum" eller nåt. Eller bara kollar "Senaste inlägg"- rutan.

Jag kastade kantgrejen jag hade gjort åt helsikke efter lite kvällsinspiration. Jag byggde en ny kapitelavskiljare som är röd och fin. Ska antagligen byta typsnitt för siffrorna dock, jag vill ha något sansserivigt som är lite lagom tjockt och som gärna för tankarna både till SF-animens tjocka typsnitt och till typ DOS-fönster och terminaler. I värsta fall kör jag väl på Impact =)

Den här gången inkluderade jag en lite kluddig framsida och några sidor med text, för att man ska kunna få lite känsla för hur det funkar. Smäll nu inte upp den här layouten så den täcker hela skärmen; tänk på att den är planerad att dras ut på A5-format.

Mina tankar:
- Är det röda för starkt? Den där typen av starka, röda block förknippar jag mycket starkt med 80-talsanimecyberpunk a' Bubblegum Crisis, men jag kan tänka mig att det ser CP ut.
- Funkar borden? Den är bra mycket smalare än den förra, medan texten har samma bredd, så det blev iaf mer luft, vilket jag gillar. Funderade ett tag på om jag skulle ha kuggar ovanpå loggan, men jag tor att det tyvärr inte blir "Metropolis" så mycket som det blir ångpunk, och det blir ju lite fel. Något annat ovanpå, kanske? Metropolisliknande byggnader?
- Mitt otränade öga säger mig att jag antagligen blir tvungen att knipa och jäklas lite med överskrifterna trots allt, även om jag gillade Museo Sans.
- Ska bli annat typsnitt på den inhackade texten. Eventuellt kommer denna text också att bli röd.

Era tankar?

Attachments

Vimes

Sillkung
Re: Ny layout!

Okej, jag är har ett skitkasst öga för grafisk form, men enligt min (högst) ödmjuka åsikt är det röda skitbra. Sure, det är lite skrikigt, men jag gillar det.

Angående borden så är den helt ok, även om den försvinner helt med kapitelrubrikens röda block. Däremot, "Du sköna nya värld". Jag menar, kom igen. Det måste väl finnas en bättre och fräschare slogan för SigmaTec? "Du sköna nya värld" är ju för dystopiskt laddat för att riktigt funka som slogan för utopibyggare, tycker jag. Det är ju inte Du sköna nya värld-rollspelet du skriver.

Hade jag varit reklamare anlitad av SigmaTec hade jag föreslagit "Utopia är här!". Det säger å ena sidan att "Nu har Utopia kommit, kom och köp!" och det säger å andra sidan (på en lite djupare och klurigare nivå) att utopia är på en speciell plats (vilket ju är kul med tanke på vad ordet "utopia" betyder).

GnomviD

Heresiark

krank said:
- Är det röda för starkt?
Ja. Jag antar att det kommer se annorlunda ut i tryck, men vad gäller PDF-mässigt så känns det som om den drar för mycket uppmärksamhet till sig och skär sig mot de mättade färgerna som finns på omslaget såväl som stämningen i texten (vilket iofs, beror på hur övriga illustrationer ser ut). Jag skulle göra färgen lite mörkare - inte mycket, bara nog mycket för att den inte skulle sticka i ögonen.

- Funkar borden?
Den är skitbra. Don't change a thing.

- Mitt otränade öga säger mig att jag antagligen blir tvungen att knipa och jäklas lite med överskrifterna trots allt, även om jag gillade Museo Sans.
Det konstiga är hängarna (g, j, p, y, etc - någon bevandrad inom typogragi får gärna rätta mig) på gemenerna, då det inte blir något avstånd mellan dem och raden under, något jag iaf tycker ser hopklämt ut. Antar att du klämt ihop dem med raden under för att det inte ska bli ett för stort tomrum mellan raden och de andra bokstäverna?

- Ska bli annat typsnitt på den inhackade texten. Eventuellt kommer denna text också att bli röd.
Ja, kör på röd text! Det kan bli skitbra. (*inne i House of Leaves-dagdrömmar*)

krank

Vimes said:
Däremot, "Du sköna nya värld". Jag menar, kom igen. Det måste väl finnas en bättre och fräschare slogan för SigmaTec? "Du sköna nya värld" är ju för dystopiskt laddat för att riktigt funka som slogan för utopibyggare, tycker jag. Det är ju inte Du sköna nya värld-rollspelet du skriver.

Hade jag varit reklamare anlitad av SigmaTec hade jag föreslagit "Utopia är här!". Det säger å ena sidan att "Nu har Utopia kommit, kom och köp!" och det säger å andra sidan (på en lite djupare och klurigare nivå) att utopia är på en speciell plats (vilket ju är kul med tanke på vad ordet "utopia" betyder).
Tja, vad kan jag säga - den framtid SigmaTec byggt är en rätt historielös värld, där ingen läst vare sig 1984, Callocain eller Brave New World. Jag använder friskt diverse referenser till "samtida" litteratur i texten för att skapa en känsla hos läsaren att det faktiskt inte är en så jädra utopisk grej ändå, samtidigt som innevånarna i världen inte skulle greppa referensen. "Den bästa av alla tänkbara världar", "luft och ljus, och breda boulevarder"... och ja, "Du sköna nya värld". Det är helt enkelt en feature, inte en bugg =)

Tack för kommentaren dock, alla tyckanden är bra tyckanden. Du har rätt i att borden försvinner just när det är kapitelstart, men det gör mig inte så mycket.

Vimes

Sillkung

"Du sköna nya värld". Det är helt enkelt en feature, inte en bugg =)
Jag misstänkte att det var så du tänkt. Och det är väl ok tänk. Idén att alla (en gång ironiska) litterära referenser används av SigmaTec är bra. Jag har inget problem med att du använder dig av frasen "Du sköna nya värld" i sig.

Det jag vände mig mot var att du har den som "huvudslogan". För även om det är i in-game man ska se den, blir den också lite slogan för rollspelet i sig. Tycker jag.

Förresten, omslaget är så jävla coolt. Jag har aldrig varit så sugen på att ligga och kravla på ett hårt sf-golv med slangar i kroppen. Skitsnygg! (Vilket kanske har sagts tusen gånger av andra redan, men den där bilden är fanimig ett riktigt kap.)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

• Jag gillar det röda skarpt. Jag tycker fan det ser skitfräscht ut. PANG! Här börjar det - kapitel ett. Ingen tveksamhet om vart ögat ska gå där inte.
  • Den nya bården är snyggare än den gamla. Den signalerar kanske inte riktigt samma saker men den ser klart mer ut som nåt SigmaTec faktiskt skulle kunna tänkas använda sig av.
  • Paginan är återigen inte riktigt i linje med bården - jag skulle säga att den bör ligga linjerad med linjen som går neråt, inte med det runda längst upp.
  • "1.0" och "Utopia" bör linjera, just nu ligger Utopia lite lägre.
  • Roboten på sidan fem kan råka sopa ut vårt öga över kanten på boken på ett oönskat sätt: traditionellt vill man ha bildens riktning mot mitten av uppslaget. Klart man ska bryta mot det om det känns helrätt dock. I nuläget känns den dock mest inslängd för att vara med i det här utkastet öht så jag ordar inte mer om dess placering just nu.
  • Jag tycker inte du ska smeta ut titeln över framsidan sådär brett, ge det lite mer marginal mot ytterkanterna, kompositionen bör hålla alldeles utmärkt ändå - rent utav spela bättre med undertiteln kanske ("Ett rollspel om..."-biten alltså, vilken säkert inte skulle må dåligt av att få vara lite större).
  • Just nu känns det svarta nertill som nåt du slängt in för att bilden inte är större. Om så är fallet så tycker jag du ska fundera på att använda ett svart fält i överkant också eller göra fältet där nere större så att det får lite mer integritet och pondus.

krank

Ny layout version 2

GnomviD said:
Ja. Jag antar att det kommer se annorlunda ut i tryck, men vad gäller PDF-mässigt så känns det som om den drar för mycket uppmärksamhet till sig och skär sig mot de mättade färgerna som finns på omslaget såväl som stämningen i texten (vilket iofs, beror på hur övriga illustrationer ser ut). Jag skulle göra färgen lite mörkare - inte mycket, bara nog mycket för att den inte skulle sticka i ögonen.
Mörkare? Can do.

(Det lustiga är att för mig drar den MER uppmärksamhet till sig när den är mörkare...)

GnomviD said:
Den är skitbra. Don't change a thing.
Gött. Är helt sjukt less på att sitta och fippla med skiten...

GnomviD said:
Det konstiga är hängarna (g, j, p, y, etc - någon bevandrad inom typogragi får gärna rätta mig) på gemenerna, då det inte blir något avstånd mellan dem och raden under, något jag iaf tycker ser hopklämt ut. Antar att du klämt ihop dem med raden under för att det inte ska bli ett för stort tomrum mellan raden och de andra bokstäverna?
"Raden under"... Pratar vi om rubrikerna nu? Har ökat avståndet något, have a look.

GnomviD said:
Ja, kör på röd text! Det kan bli skitbra. (*inne i House of Leaves-dagdrömmar*)
Revolutionsrött =)

Attachments

krank

DeBracy said:
[*]Jag gillar det röda skarpt. Jag tycker fan det ser skitfräscht ut. PANG! Här börjar det - kapitel ett. Ingen tveksamhet om vart ögat ska gå där inte.
=)

Har på begäran testat att mörka ner det röda en smula, kolla mitt svar till GnomviD. Där har jag laborerat lite med den hackade texten också.

DeBracy said:
[*]Den nya bården är snyggare än den gamla. Den signalerar kanske inte riktigt samma saker men den ser klart mer ut som nåt SigmaTec faktiskt skulle kunna tänkas använda sig av.
Bra! Det var nämligen exakt det som var mitt mål.

DeBracy said:
[*]Paginan är återigen inte riktigt i linje med bården - jag skulle säga att den bör ligga linjerad med linjen som går neråt, inte med det runda längst upp.
Sidnumreringen har legat kvar sedan en tidigare version av layouten. Åtgärdar direkt.

DeBracy said:
[*]"1.0" och "Utopia" bör linjera, just nu ligger Utopia lite lägre.
Indeed, det var så det var tänkt. Fixat.

DeBracy said:
[*]Roboten på sidan fem kan råka sopa ut vårt öga över kanten på boken på ett oönskat sätt: traditionellt vill man ha bildens riktning mot mitten av uppslaget. Klart man ska bryta mot det om det känns helrätt dock. I nuläget känns den dock mest inslängd för att vara med i det här utkastet öht så jag ordar inte mer om dess placering just nu.
Precis så, ja. har själv funderat på hur jag ska göra med den där bilden; men jag kan i vart fall lova att jag tänker mer innan färdig version =)

DeBracy said:
[*]Jag tycker inte du ska smeta ut titeln över framsidan sådär brett, ge det lite mer marginal mot ytterkanterna, kompositionen bör hålla alldeles utmärkt ändå - rent utav spela bättre med undertiteln kanske ("Ett rollspel om..."-biten alltså, vilken säkert inte skulle må dåligt av att få vara lite större).
[*]Just nu känns det svarta nertill som nåt du slängt in för att bilden inte är större. Om så är fallet så tycker jag du ska fundera på att använda ett svart fält i överkant också eller göra fältet där nere större så att det får lite mer integritet och pondus.
Framsidan är egentligen inte en riktig framsida, ska erkännas - jag slängde in vad jag hade - nämligen reklamen från Matiné - och täckte lite hipp som happ över reklamtexten med en svart grunka.

Däremot är tyvärr bilden inte riktigt ett A5, så jag kommer att vara tvungen att antingen sträcka ut den ett par millimeter i höjd (vilket bär mig emot; vill inte lägga hand på ett sådant konstverk) eller använda tunna svarta fält. Jag kan dock lova att om det blir svarta fält, så blir det både uppe och nere, som om det var meningen att de skulle vara där =)

Mer marginal mot ytterkanterna ska jag hålla i huvudet. Tackar!

DeBracy

krank said:
Har på begäran testat att mörka ner det röda en smula, kolla mitt svar till GnomviD. Där har jag laborerat lite med den hackade texten också.
Jag har sett. Det ser bra ut det med. Texten har jag ingen kommentar om såhär på rak arm.

Angående omslag:
Personligen så skulle jag hellre krympa bilden eller beskära/lägga platta över än att tvinga ut den till kanterna men... jag vet inte... det är långt ifrån min starka sida. Dock: alltför smala rimpor svart kommer ge ett ganska hafsigt intryck - du bör inte låta omslagsbildens format diktera hur omslaget ska se ut. Du är designern! :gremlaugh:

GnomviD

Heresiark
Re: Ny layout version 2

Skitsnyggt! Den lite mer mättade rödfärgen tycker jag känns mer behaglig att läsa (även om DeBracy har en poäng med PANG!-känslan i den andra). Den röda texten är också riktigt klockren. Jag vet inte varför, men känslan av att det teckensnittet är större (?) är resten passar.

krank said:
"Raden under"... Pratar vi om rubrikerna nu? Har ökat avståndet något, have a look.
Jupp, det var just så jag menade. Tycker det ser bra ut nu.

krank said:
Revolutionsrött =)
Damn you, nu har jag fått en kampanjidé som mina polare inte kommer vilja spela. :gremsmirk:

krank

EB: framsida+baksida

Satt och klurade ihop en framsida plus baksida. De är inte färdiga, men jag vill gärna ha lite kommentarer.

Planen är att fixa ett ISBN-nummer när det börjar närma sig färdigt.

Tankar:
- Logotyper på framsidan eller baksidan? Båda?
- Ska jag ha med länkar till spelets hemsida och/eller till Urverk på framsidan/baksidan, eller räcker det med nånstans på insidan?

Attachments

krank

[Evolutionens Barn] - Rollformulär

OK, inga svar på typ hela dagen, trots att jag gjorde framsida och baksida.

Slår väl till med ett rollformulär också; får jag inga svar på det skriver jag en ny tråd istället.

Attachments

Rickard

Urverk speldesign
Re: [Evolutionens Barn] - Rollformulär

Eftersom du ska sälja spelet så tycker jag att rollformuläret är rätt tråkigt. Det är stelt, tjockt, inrutat, tråkiga färger och fonter som inte har krävt någon tankeverksamhet utan det känns som om du bara tagit något som liknar Arial. Till råga på allt börjar jag tänka på Mutant: UA när jag ser det där.

Ok, nu till lite mer konstruktivitet.

Jag ställer mig lite frågande rutan "porträtt". De som vill rita har annars en stor vit ruta på baksidan av formuläret. Jag brukar föredra att skriva "Utseende" och så får de som inte gillar att rita istället skriva sitt utseende.

Du borde ha något sorts tema eller tanke när du gör formuläret. Som det ser ut nu har du endast ställt allting uppifrån och ner i någonting som liknar en något luftigare variant av ett Excel-formulär. Jag hade gärna sett att du vävt in lite tankegångar från världen i själva formuläret. Kolla bara hur coolt Noir-formuläret är då det är utformat som en personlig akt. Du Hade väl över- och undermänniskan? Låt det avspegla sig i exempelvis Rollpersonen / Spelaren.

Logotypen känns mest intryckt eller snarare undantryckt på formuläret. Nobody puts the logotyp in the corner. Våga experimentera lite och sätt den mitt på sidan och utgå från den när du sätter ut de andra sakerna. Ett råd jag har är att du skriver ut detta formulär, klipper sönder det och sedan sätter ut bitarna och börjar experimentera med hur rollformuläret ska se ut. Det var så jag gjorde med Matinéformuläret.

Försök att undvika ruta in i den mån du kan. Utnyttja människans förmåga att alltid vilja se mönster i allting. Markera ut endast hörnen eller låt texten skapa naturliga avgräsningar mellan de olika områdena på formuläret. Om du inte har tillräckligt med text, låt korta textstycken fungera som avgränsare - textstycken som skapar en stämning. Jag såg ett asballt rollformulär till Unknown Armies som hade små frågeställningar i stil med "Vad är du?", "Är du frisk?" och längst ned på formuläret stod det "Är du klar?".

Det märks att du är kille, förresten. Rakt och kantigt överallt. :gremsmile:

/Han som fortfarande får svar i sin Matiné-tråd och den är ännu äldre

krank

Han said:
Det är stelt, tjockt, inrutat, tråkiga färger och fonter som inte har krävt någon tankeverksamhet utan det känns som om du bara tagit något som liknar Arial.
Tja, typsnittet är Museo Sans som det tog mig ett par månader för mig att bestämma mig för... Men ändå =)

Tråkiga färger? Att ha färg på rollformulär är, objektivt, fel. Det betyder att många kopiatorer kommer att jävlas, att alla de som inte har en bra färgskrivare hemma inte kan skriva ut tillfredsställande... och så vidare. Gråskalor är nästan lika illa, för 80% av alla svartvita skrivare jag stött på fuckar upp gråskalorna. Bläckslöseri, kallas det.

Han said:
Jag ställer mig lite frågande rutan "porträtt". De som vill rita har annars en stor vit ruta på baksidan av formuläret. Jag brukar föredra att skriva "Utseende" och så får de som inte gillar att rita istället skriva sitt utseende.
Tja, jag var inspirerad av Supergänget och det formulärets fokus på att rita sin karaktär. Jag har nåtslags plan om att ha en svag människoskilhuett bakom... men den planen ser ut att falla. Och var dessutom, nu när jag tänker efter, skitdålig - onödigt krimskrams som slösar bläck och dessutom garanterat blir fult vid utskrift.

Han said:
Du borde ha något sorts tema eller tanke när du gör formuläret.
Det har jag iofs, men ändå...

Han said:
Som det ser ut nu har du endast ställt allting uppifrån och ner i någonting som liknar en något luftigare variant av ett Excel-formulär.
Jag har suttit i fem timmar och pusslat för att få det så platseffektivt som möjligt, och funderat hårt på hur jag skulle kapa mina hörn... och så vidare.

Liksom, mina stilrena, avkapade hörn är lika mycket ett uttryck för spelets stil som dina krumelurer på Matinéformuläret; min tanke var att föra tankarna till "corporate culture", företagsminimalism och hela den grejen.

Men visst, säger du det så...

Han said:
Jag hade gärna sett att du vävt in lite tankegångar från världen i själva formuläret. Kolla bara hur coolt Noir-formuläret är då det är utformat som en personlig akt.
*laddar ner och kollar*

Mjao, urrk... Virrigt och ojämnt och snett och vint. Hur hittar man saker snabbt på ett sånt formulär?

Han said:
Du Hade väl över- och undermänniskan?
Inte på mycket, mycket länge, nej.

Han said:
Logotypen känns mest intryckt eller snarare undantryckt på formuläret. Nobody puts the logotyp in the corner. Våga experimentera lite och sätt den mitt på sidan och utgå från den när du sätter ut de andra sakerna.
Huh? Kommer inte,logon bara att vara ivägen när man letar efter grejer på formuläret då?

Han said:
Försök att undvika ruta in i den mån du kan. Utnyttja människans förmåga att alltid vilja se mönster i allting. Markera ut endast hörnen eller låt texten skapa naturliga avgräsningar mellan de olika områdena på formuläret.
Anledningen till att det är inrutat just nu är för att jag utgick från de illustrationer jag har i boken om hur till exempel Memplex eller Aspekter fungerar...

Men, jag har definitvt planer på att försöka få till en mer luftig layout.

Han said:
Jag såg ett asballt rollformulär till Unknown Armies som hade små frågeställningar i stil med "Vad är du?", "Är du frisk?" och längst ned på formuläret stod det "Är du klar?".
Urrk? Jag vet inte om jag kan hålla med dig om att sånt är "asballt", faktiskt.

Han said:
Det märks att du är kille, förresten. Rakt och kantigt överallt. :gremsmile:
Trams. Blanda inte in genus i det här.

Alltså, mitt mål med rollformulär är:

ETT. Att det ska gå snabbt att hitta det man letar efter, utan att bli distraherad av en massa skit.

TVÅ. Att vem som helst ska kunna skriva ut formuläret utan att oroa sig över bläckkostnad eller liknande.

TRE. Att rollformuläret i någon mån ska reflektera en eller annan aspekt av världen.

Det jag verkligen tycker illa om är rollformulärsmakare som stoppar in en massa krimskrams bara för att ge rollformuläret en "stämning". Sǻ centralt tycker jag inte att rollformuläret ska vara, man ska liksom inte sitta och titta på det för att det är snyggt. Tittar man på rollformuläret letar man efter något, typ.

Men som sagt, luftigheten ska jag jobba på. Däremot lär vi inte få se ett rollformulär i fyrfärg, med krumelurer, som ser ut som SS5's anställningspapper eller personalakter.

DeBracy

krank said:
ETT. Att det ska gå snabbt att hitta det man letar efter, utan att bli distraherad av en massa skit.
Total minimalism främjar inte att det är lätt att hitta på något sätt. Ögat förblindas lika gärna av det jämngrå som av otaliga skrikiga färger. Rätt använt så hjälper "skit" ögat på rätt väg istället och ger en bättre helhetsbild.

En numer världsbekant lärare från Bronx säger i sina föreläsningar att svart är färgernas motsvarighet till att hela tiden skriva med den fetaste stil man kan få tag på.
I samma material berättar hon om att ingen gjorde nåt i bara svart förrän efter Gutenberg (under hans tid så målade man ju i böckerna som komplement till trycket). Detta är inte fråga om förfining utan om att nöja sig med det som är enklst. Intressant va? :gremlaugh:

krank

DeBracy said:
Total minimalism främjar inte att det är lätt att hitta på något sätt. Ögat förblindas lika gärna av det jämngrå som av otaliga skrikiga färger. Rätt använt så hjälper "skit" ögat på rätt väg istället och ger en bättre helhetsbild.

En numer världsbekant lärare från Bronx säger i sina föreläsningar att svart är färgernas motsvarighet till att hela tiden skriva med den fetaste stil man kan få tag på.
Han får vara hur världsbekant han vill, jag håller fortfarande inte riktigt med.

"Jämngrått" är för övrigt också skitdåligt, ja. Men jag förstår inte vad jämgrått har i diskussionen att göra...

DeBracy said:
I samma material berättar hon om att ingen gjorde nåt i bara svart förrän efter Gutenberg (under hans tid så målade man ju i böckerna som komplement till trycket). Detta är inte fråga om förfining utan om att nöja sig med det som är enklst. Intressant va? :gremlaugh:
Möjligt. För mig är det enkelt: 1) det är ett helvete för folk att kopiera/skriva ut rollformulär med andra färger än svart (även gråtoner, som sagt), och 2) jag är färgblind, samt 3) jag går inte med på att minimalism skulle vara dåligt för ögats förmåga att hitta...

Jag kommer som sagt att jobba vidare på att göra formuläret luftigare, eftersom det tydligen var så att den tanke jag hade inte gick fram till de som såg verket. Min tanke att återknyta till exemplen i boken får jag väl också ta och skita i, och då blir det plötsligt mycket enklare.

Om jag får till ett snyggt, lättkopierat och bläcksnålt rollformulär så kanske, kanske jag funderar på ett med färg senare.

DeBracy

krank said:
Han får vara hur världsbekant han vill, jag håller fortfarande inte riktigt med.
Hon. :gremwink:

krank said:
"Jämngrått" är för övrigt också skitdåligt, ja. Men jag förstår inte vad jämgrått har i diskussionen att göra...
En hoper svarta rutor kan få sidan att se jämngrå ut för ögat vid första anblick. Då hittar man ingenting alls; vips riskerar vi minimalism som motverkar målet att göra sidan lättnavigerad. Typexemplet för min del brukar vara ekonomiska rapporter gjorde med tabeller i Word eller Excel som inte snyggats till.

Nu säger jag inte att ditt rollformulär är så. Jag erbjuder bara ett annat perspektiv på de mer övergripande frågorna som du indirekt berörde.

krank

DeBracy said:
Nu säger jag inte att ditt rollformulär är så. Jag erbjuder bara ett annat perspektiv på de mer övergripande frågorna som du indirekt berörde.
För mig är i och för sig minimalism inte att "göra lite", utan en extrem variant av funktionalism, där den enda relevanta frågan är vad behövs för att kommunicera innehållet till mottagaren?

Alltså, ett optimerande - att man avlägsnar element som inte fungerar, som hindrar den raka informationsöverföringen. De Word- och excelgrejer du refererar till tycker jag inte är särdeles minimalistiska...

Du tycker inget om rollformuläret, då? Alla kommentarer är välkomna, även om jag nog är en smula stingslig eftersom jag suttit och jävlats med formuläret ett gäng timmar =)

DeBracy

krank said:
För mig är i och för sig minimalism inte att "göra lite", utan en extrem variant av funktionalism, där den enda relevanta frågan är vad behövs för att kommunicera innehållet till mottagaren?
Visst är det så, jag har varit lite extra sträv med avsikt då min poäng i slutändan är att minimalismen inte automagiskt medför en optimering. Det ligger inte i begreppet minimalism i sig och är inte garanterat att vara en bieffekt bara för att man följer den.

Du tycker inget om rollformuläret, då? Alla kommentarer är välkomna, även om jag nog är en smula stingslig eftersom jag suttit och jävlats med formuläret ett gäng timmar =)
Det första jag tänkte på var att jag ville knuffa titeln åt höger så den linjerade med rutan inunder - fett inskränkt! :gremlaugh:

Annars... ja... det fungerar. På den punkten kan jag inte säga nåt. De sneda hörnen fick mig att tänka på Mutant också men det är för att jag gillar dem i sig och minns dem därifrån.

Det jag blir mest förbryllad av är det där seriftypsnittet som du använt. Jag ser inte riktigt poängen - varför bara inte använda samma typsnitt till allt och variera vikt eller nåt istället? Det finns bara i två-tre rutor ändå.

---

Annars har jag inte så mycket att komma med som konkreta förslag eller så. På sätt och vis vill jag hålla med Han om att det borde gå att göra lite mer spännande saker här - samtidigt vet jag att jag aldrig skulle ha kommit på någon sån idé själv. Mitt formulär hade sett ut mer som ditt, fast kanske ännu mer blockigt och statiskt. Det är med yttersta ödmjukhet som jag bestämt tycker till. :gremwink:

krank

DeBracy said:
Annars... ja... det fungerar. På den punkten kan jag inte säga nåt. De sneda hörnen fick mig att tänka på Mutant också men det är för att jag gillar dem i sig och minns dem därifrån.
Hurr, jag hade glömt att Mutant använde dem, alldeles. Kanske för att M:UA-formulären var såna gräsliga bläckslukare att jag aldrig ens övervägde att använda dem.

Har skissat lite på en liknande layout men där de nu kantiga avhuggna hörnen istället är runda; alltså likadant avhugget uppe-vänster och nere-höger men med mjuk övergång istället. Ska se om jag orkar starta InDesign senare och fixa nåt som andra kan se också.

Har också skissat lite på hur många av linjerna man kan ta bort och ändå ha en bibehållen känsla. Rätt många, antagligen.

DeBracy said:
Det jag blir mest förbryllad av är det där seriftypsnittet som du använt. Jag ser inte riktigt poängen - varför bara inte använda samma typsnitt till allt och variera vikt eller nåt istället? Det finns bara i två-tre rutor ändå.
*klar sig i pallet* Jaaa, alltså, hur tänkte jag där? Uh... Jag fixar det.

DeBracy said:
Annars har jag inte så mycket att komma med som konkreta förslag eller så. På sätt och vis vill jag hålla med Han om att det borde gå att göra lite mer spännande saker här - samtidigt vet jag att jag aldrig skulle ha kommit på någon sån idé själv.
Jag är väl i och för sig inte emot spännande saker i sig, men jag har aldrig sett spännande saker genomförda på ett sätt som är förenligt med min funktionalistiska grundtanke om att rollformulär först och främst ska gå att använda (man ska hitta saker snabbt och de ska gå att skriva ut/kopiera)...

Och eftersom jag aldrig sett det göras så vetefan hur jag skulle kunna lyckas.