Senaste speltestet av Evolutionens Barn fick mig att känna att något saknades; framförallt kändes det när rollpersonerna förlorade en strid. Då visste jag liksom inte vad jag skulle ta mig till. Döda rollpersonerna? Det vore ju tråkigt.
Så, jag sitter och funderar på hur man kan göra förlorandet av strider mer intressant. Jag funderar på någon form av stakes-mekanik, att man helt enkelt innan striden bestämmer vad den ska handla om; vad de olika kombattanterna vill; eller kanske snarare vad de olika inblandade spelarna vill. På så vis kan SL till exempel låta en förlust i en fysisk strid innebära en moralisk förlust eller inre konflikt, eller sätta rollpersonen ur stridbart skick, eller få rollpersonen kidnappad så att övriga rollpersoner måste jaga efter... och så vidare.
Tanken är då att man ska förhandla innan striden om vad som är acceptabelt och någorlunda likvärdiga insatser. Är insatser ett bra ord för det här? Eller finns det nån bra svensk term för stakes?
Så, jag sitter och funderar på hur man kan göra förlorandet av strider mer intressant. Jag funderar på någon form av stakes-mekanik, att man helt enkelt innan striden bestämmer vad den ska handla om; vad de olika kombattanterna vill; eller kanske snarare vad de olika inblandade spelarna vill. På så vis kan SL till exempel låta en förlust i en fysisk strid innebära en moralisk förlust eller inre konflikt, eller sätta rollpersonen ur stridbart skick, eller få rollpersonen kidnappad så att övriga rollpersoner måste jaga efter... och så vidare.
Tanken är då att man ska förhandla innan striden om vad som är acceptabelt och någorlunda likvärdiga insatser. Är insatser ett bra ord för det här? Eller finns det nån bra svensk term för stakes?