Nekromanti [Evolutionens Barn] Second Edition?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
  • Mer världsinfo, men fortfarande öppen nog för eget hittepå. mer att greppa tag i, helt enkelt.
  • Mer pedagogik, och tydlighet i till exempel hur man kan etablera vad som står på spel i en konflikt.
  • Jag funderar på en eskaleringsmekanik.
  • Revidera memplexsystemet så att det är lättare att börja använda och känns roligare.
  • Snyggare och fler bilder.
  • Snyggare och bättre layout.
  • En välritad manga i början, som sätter stämning och så.
  • Se över dramaturgireglerna, så att de blir tydligare och bättre (och man inte riskerar att fastna).
  • Skriva in både hur man spelar spelledarlöst och hur man kan spela med en starkare SL-roll.
  • Massor av tips och exempel på startscener och etableringar, så att det inte blir en bärsärkande ALF varje gång.
  • Mer strukturerat etablera-världen-innan-spelpillande.

Lukas

Mannen i Gult
Jag har som sagt spelat väldigt mycket EB (tror fortfarande att jag är den spelaren som spelat det mest)
och jag gillar tanken på en andra utgåva.

En sak som jag tycker du skall ha med är några ord om att spela EB i andra spelvärdar än den som kommer med spelet. För det är den del som jag och mina vänner har haft roligast med.

//Lukas som inte tycker spelet lyfter fören man kör en drogad superhjälte i en noir-deckar värld.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
  • Jag funderar på en eskaleringsmekanik.

krank

DeBracy said:
Jag är med på alla andra grejer, men det här kan jag inte lista ut vad det skulle vara och varför det skulle behövas. Utveckla!
Det är mest en lös tanke; jag har hört om och gillat det här med att kunna eskalera konflikter. Att förlora en verbal konflikt och själv kunna välja att inte acceptera resultatet och ta till nävarna istället. Men jag vet inte riktigt hur jag ska bygga in det i systemet.

DeBracy

krank said:
Det är mest en lös tanke; jag har hört om och gillat det här med att kunna eskalera konflikter. Att förlora en verbal konflikt och själv kunna välja att inte acceptera resultatet och ta till nävarna istället. Men jag vet inte riktigt hur jag ska bygga in det i systemet.
Ja, såna system kan vara riktigt coola. I EB känns det spontant som att man helt enkelt skulle ta en ny konflikt bara, men vara mer explicit om vad som står på spel. Att gå från snack till våld kan man ju teoretiskt sett göra från ena tärningen till den andra så som konfliktsystemet ser ut.

krank

OK, nu har jag läst igenom reglerna och sammanfattat dem i ett dokument. Jag tänker mig att det här är första steget för att kunna revidera ordentligt, med lite schysst överblick och punkter snarare än en lång text.

Saker jag tänker när jag läser:
- Nästan alla regler tycker jag fortfarande är väldigt bra. Har inte tittat på dem på länge, så det känns lite som att läsa nya regler. Och de känns bra.
- Fan vilken dålig struktur och pedagogik. Hur fan tänkte jag?
- LAYOUTMISSAR!!!!!

Så... Totalt sett tycker jag nog fortfarande om EB, även om den andra utgåvan helt klart behövs för att göra mig riktigt nöjd.

Kommer att börja dumpa kommentarer i det dokumentet. Det kan ni också göra, om ni vill.

Jag skulle också jättegärna vilja ha medarbetare till det här projektet. Såna som ligger närmare målgruppen och har läst fler indiespel. Intresserad? Skrik till.

GnomviD

Heresiark
krank said:
Jag skulle också jättegärna vilja ha medarbetare till det här projektet. Såna som ligger närmare målgruppen och har läst fler indiespel. Intresserad? Skrik till.
IIIIIIIIIIIIIIIIIH! Jag är sjukt på. Vi hann ju snacka lite grann om det här på GothCon, så du vet iaf en del av mina tankar. Annars skriver jag under på allt som Debbie sagt här i tråden. Ska ge mig in i dokumentet och kommentera.

krank

GnomviD said:
IIIIIIIIIIIIIIIIIH! Jag är sjukt på.
Bra! Du står högst på önskelistan, så det gör mig glad =)

DeBracy

krank said:
Jag är gärna med i teamet på nåt vänster. Mitt intresse ligger väl i expanderad värld/andra settings och i layout främst.

krank

DeBracy said:
Jag är gärna med i teamet på nåt vänster. Mitt intresse ligger väl i expanderad värld/andra settings och i layout främst.
Ja för fan =)

Recca

Femme Fatale
Evolutionens Barn är väl Human? Jag är förvirrad för jag trodde inte det var klart än... Eller är det ett annat rollspel?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Evolutionens barn är något helt annat. Det var det första rollspelet krank slutförde och fick ut i "handeln". Det var ett animé/mangainspirerat rollspel med indieinfluenser i en SF-miljö. Inte det superhjälteinspirerade rollspelet som >Human är.

Recca

Femme Fatale
Robert Jonsson said:
Evolutionens barn är något helt annat. Det var det första rollspelet krank slutförde och fick ut i "handeln". Det var ett animé/mangainspirerat rollspel med indieinfluenser i en SF-miljö. Inte det superhjälteinspirerade rollspelet som >Human är.
Vart kan man läsa mer om Evolutionens barn?

Har inte Krank en websida nånstans med alla sina fräcka rollspel? :gremlaugh:

DeBracy

Recca said:
Vart kan man läsa mer om Evolutionens barn?

Har inte Krank en websida nånstans med alla sina fräcka rollspel? :gremlaugh:
Jo, typ. Läs mer om EB (och tanka hem hela spelet!) här!

solvebring

Superhero
krank said:
DeBracy said:
Ja för fan =)
Även om jag inte kommer att var aktiv i själva arbetsprocessen så kan ni skriva upp mig för korr, kommentarer och allmänt tycka-till. ... Om ni vill.

KamiFisk

Hero
Rent allmänt tycker jag att du borde lägga in mer av "Hackandet av boken som sker i början av den.

krank

McFisk said:
Rent allmänt tycker jag att du borde lägga in mer av "Hackandet av boken som sker i början av den.
Man kanske skulle kunna lägga in alternativa regler på det viset? =)