Nekromanti Evolutionens Barn - Vad Man Spelar (och Världen)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I väntan på att jag ska bli tillräckligt klar med en del andra projekt för att faktiskt kunna sätta mig ner med dystemet till Evolutionens Barn och pussla ihop pusselbitarna, tänkte jag ta en tråd där jag (vi) pratar lite om vad man spelar. Och kanske en smula om hur detta passar in i samhället.

Jag tänker mig att det rätt tunna grundhäftet Evolutionens Barn främst fokuserar på medlemmar av en hemlig polisstyrka som arbetar heltid med att ta hand om sådana saker som vanligt folk i den här idyllen inte får känna till. Eller ja, antagligen börjar rollpersonerna som vanliga snutar i ett rätt vanligt polisdistrikt. De är med om lite konstiga grejer, erbjuds att gå med i den hemliga specialstyrkan, och jobbar därefter med att stoppa hackare, vilda ELFs och annat jox. Fokus ligger på hårda, snyggt koreograferade strider, mäktiga mechascener (för självklart finns det mechas, även om de inte är med i varje avsnitt), vilda jakter längs utopias gator och torg, och att hitta på intressanta mörkläggningshistorier ("det var, ööööh... ett väderfenomen! Det bara såg ut som en militärmecha som löpte amok...")

När jag gick hem från affärn idag fick jag för mig att jag skulle kalla specialstyrkan SS6, men jag minns inte vad SS stod för, förutom att jag tyckte att det var hemskt fyndigt. SpecialStyrka är ju lite för tamt, men funkar.

Jag tror att samhället är ganska sådär fascistiskt ordnat. Det finns ett antal underkorporationer till SigmaTec som pysslar med lite olika saker. Livsmedel, transport, reklam, och så vidare...

Det är coolt med siffror, så man kan t.ex säga att t.ex 1 är transport, 2 är mat, 5 är polisen... och så vidare. Och så kan man ha 0, som är "upper management" och aom aldrig syns till utom på TV när de ger kvartalsrapporter eller så.

Frågan är vad man säger... Sektion? Så heter det ju i GitS, så det blir lite snott. Fast det gör ju att man skulle kunna kalla specialstyrkan SpecialSektion 6... Så jag vet inte. Finns det andra idéer?

Nåja, i framtiden tänker jag mig att det kan komma häften som handlar om att spela andra filurer. Jag tänker t.ex mig ett tillägg där man spelar tonåring och spenderar mycket av tiden i cyberrymden och så, med en hel del fokus på "vanliga skoldagar", superstrider, och så cyberutforskande. Kan bli ganska vilt, tänker jag mig.

Och så såklart ett tillägg som handlar om rebellerna. Där man styr små terroristceller, planerar måltavlor och sätter agendan för revolutionen. Där man står i frontlinjen mot polisen och staten, där man kidnappar officiella TV-kanalers frekvenser för att få ut sina meddelanden, har hårda, snyggt koreograferade strider i underjordiska gångar mot såväl slavdrivarprogrammerade ELF's som förrädare och rena poliser (fiender).

terje

xenomorf mystiker
Det låter som bra idéer. Jag har några små frågor och synpunkter.

Jag tror att samhället är ganska sådär fascistiskt ordnat. Det finns ett antal underkorporationer till SigmaTec som pysslar med lite olika saker. Livsmedel, transport, reklam, och så vidare...

Det är coolt med siffror, så man kan t.ex säga att t.ex 1 är transport, 2 är mat, 5 är polisen... och så vidare. Och så kan man ha 0, som är "upper management" och aom aldrig syns till utom på TV när de ger kvartalsrapporter eller så.
SigmaTech - kan du säga något mer om dom? Hur dominerande är dom? Ett globalt nätverk av gated communitys stora som miljonstäder? Eller dominerar de hela det globala samhället eller bara ett land? Finns det någon/några stat(er) eller fyller de den rollen helt - dvs driver Sigmatech polisen?

Fascism låter bra (som dystopi alltså!) men jag litar på att de har attribut som känns mer samtida eller futuristiska snarare än 30-tal. Fantasilösa 'vi ser ut som hitlers grabbar-fascister' riskerar ju att bli klyshigt och ytligt. Hellre då fascism klädd i glättig kommersiell dräkt - bolagets stajlade pr-snubbar och leende popstjärnor som talar om hur de älskar SigmaTechs livsstil och därför manar till vaksamhet mot allt och alla som skulle kunna hota den. När det är dags att ta i med hårdhandskarna - då kommer svot-ninjorna och mechas fram!.

Sektion låter för övrigt som ett helt ok ord.

Och så såklart ett tillägg som handlar om rebellerna. Där man styr små terroristceller, planerar måltavlor och sätter agendan för revolutionen. Där man står i frontlinjen mot polisen och staten, där man kidnappar officiella TV-kanalers frekvenser för att få ut sina meddelanden, har hårda, snyggt koreograferade strider i underjordiska gångar mot såväl slavdrivarprogrammerade ELF's som förrädare och rena poliser (fiender).
Låter skitbra! Klart man vill spela revolutionär. Är det för prosaiskt och inte tillräckligt manga att spela fackföreningsaktivister bland proletariatet? Tänk strejker, bråka med strejkbrytare, polisen, bolagets hyrda mördare och infiltratörer. Journalister för alternativa media fria från stat och kapital kan väl också vara nåt - hacka sig in i stängda arkiv och wallraffa styrelserummen eller slutna arbetsplatser.

Förresten, vad är ELF's?

krank

Re: Evolutionens Barn - Vad Man Spelar (och Världe

Välkommen till diskussionen! Jag ser att du inte läst de tidigare trådarna om EB så noga, men det gör inget - jag upprepar mig gärna =)

SigmaTech - kan du säga något mer om dom? Hur dominerande är dom? Ett globalt nätverk av gated communitys stora som miljonstäder? Eller dominerar de hela det globala samhället eller bara ett land? Finns det någon/några stat(er) eller fyller de den rollen helt - dvs driver Sigmatech polisen?

Evolutionens Barn utspelar sig i en medvetet ganska diffus värld. Följande vet man säkert:

* Stater som vi känner dem idag är i stort sett helt utrotade som koncept
* SigmaTec styr polis, militär och allt annat, via sina olika sektioner.
* Det kan finnas andra företag någonstans långt borta, eller så finns det bara wasteland utanför Metropolis, som den stora "världsstaden" heter. Det kan vara så att hela världen bara består av just Världsstaden Metropolis, eller så är Världsstad mest ett sätt att uttrycka sig, som att "skyskrapor" egentligen inte skrapar någon sky... Jag lämnar det öppet beroende på vad SL vill hitta på.

Fascism låter bra (som dystopi alltså!) men jag litar på att de har attribut som känns mer samtida eller futuristiska snarare än 30-tal. Fantasilösa 'vi ser ut som hitlers grabbar-fascister' riskerar ju att bli klyshigt och ytligt. Hellre då fascism klädd i glättig kommersiell dräkt - bolagets stajlade pr-snubbar och leende popstjärnor som talar om hur de älskar SigmaTechs livsstil och därför manar till vaksamhet mot allt och alla som skulle kunna hota den. När det är dags att ta i med hårdhandskarna - då kommer svot-ninjorna och mechas fram!.
Eh... Jo, alltså, Evolutionens Barn liknar inga dystopier. Jag talade inte om en fascistisk hårdhänt ond stat, utan bara om hur det hela är indelat, dvs en korporativ statsstruktur. Dvs, mera till urdefinitionen av ordet fascism än de naziliknande saker vi kanske tänker på...

Själva samhället kan nog beskrivas som utopiskt. Alla SigmaTec-anställda är motsvarande övre medelklass eller högre, man har egna ALFer (Chobits/Boomers/cyborger, typ. Beroende på vilken anime man sett), lyxprylar, semesterersättning och så vidare. De flesta mår bra och lever sina liv utan att reflektera över saker och ting.

Där traditionell dystopisk SF är mörk och dyster, har Metropolis en skinande vit, utopisk yta. Stora gröna trädgårdar, smäckra vita skyskrapor med ordentliga mellanrum, personliga svävarbilar.

Polisen ser väldigt Ghost in the Shell ut, svart läder och vit plast. Samma sak med militären, tänker jag mig - det är nog lite samma sak, tror jag.

Om du inte läst http://studio.omegarpg.net/doku.php?id=evolutionens_barn än, rekommenderas den texten. Den är en fet work-in-progress, dock.

Låter skitbra! Klart man vill spela revolutionär. Är det för prosaiskt och inte tillräckligt manga att spela fackföreningsaktivister bland proletariatet? Tänk strejker, bråka med strejkbrytare, polisen, bolagets hyrda mördare och infiltratörer. Journalister för alternativa media fria från stat och kapital kan väl också vara nåt - hacka sig in i stängda arkiv och wallraffa styrelserummen eller slutna arbetsplatser.
Jag kanske ska presentera grundtanken i EB också, eftersom du inte läst det där andra...

Såhär: Proletariatet är i princip slavar som sitter fast i månggenerationskontrakt som ständigt blir längre, eftersom man tjänar mindre per dag än vad det kostar att bo och äta. Företaget har rätt att genmodifiera dina barn för att göra dem mer lämpade för tunga eller speciella arbetsuppfifter, eller att oavsett vad du tycker om saken operera om dig till oigenkänlighet för att du ska passa in i en speciell maskin eller så. Maten är dålig och bristfällig, dödsfallen är många. Hela produktionen har dolts i gångar under jorden - proletariatets existens känner ingen till, SigmaTec döljer alltihop efter bästa förmåga. Man kan jämföra med dagens samhälle och svältlönefabrikerna i tredje världen... fast draget in absurdum. Folk tänker helt enkelt inte på vartifrån alla deras billiga lyxprodukter kommer.

Jag kan rekommendera Frederick Pohl's "Venus är Vår", om du har vägarna förbi det lokala biblioteket vid tillfälle.

Men, framförallt: Samhället Ovan är en riktig utopi. Ingen svälter, ingen mår dåligt, allt är vitt och svalt och trevligt och gott och vackert. Brottsligheten är sjukt låg. Vädret är reglerat. När företaget beskriver hur du som anställd kan ha din egen lilla täppa om du skulle känna för att påta i en trädgård, eller att du kommer att se din arbetsplats som ett rymligt, luftigt och trevligt andra hem och dina arbetskamrater som en andra familj, så ljuger de inte. Saker på Ovansidan är verkligen bra. Man blir inte ens överröst med påtvingad reklam eller så, allt är smakfullt och snyggt och utopiskt.

Utom "enstaka" grejer då, som ALF:er som går bärsärk a' Bubblegum Criss och så. Men även sådant är jäkligt begränsat, och företaget gör ett sjujäkla jobb med att få folk att helt enkelt inte komma i kontakt med några "riktiga" problem.

Förresten, vad är ELF's?
Jag skrev fel; ALF:er heter de ju. Artifiella LivsFormer. De gör allt servicearbete som sker på Ovansidan. De är städare, servitriser, taxiförare. Allt sånt.

Hela grejen med EB är att det är ett spel som är väldigt mycket baserat i min egen syn på det håll det globaliserade samhället rör sig; idag har vi flyttat underklassen och produktionen utomlands, dit vi inte ser dem - men när hela världen nått upp till västvärldens levnadsstandard, vem ska då tillverka T-shirts för tre spänn i månaden? Någonstans måste produktionen av varorna ske, liksom...

Säg gärna till om det är mer du undrar över - jag behöver få såna frågor, för då får jag möjlighet att utveckla mig och kanske fundera kring hur jag ska beskriva det hela på bästa sätt i text sedan...

terje

xenomorf mystiker

Tack för att du tog dig tid att svara trots att jag slarvat med de tidigare trådarna. :gremsmile:

Evolutionens Barn utspelar sig i en medvetet ganska diffus värld. Följande vet man säkert:

* Stater som vi känner dem idag är i stort sett helt utrotade som koncept
* SigmaTec styr polis, militär och allt annat, via sina olika sektioner.
* Det kan finnas andra företag någonstans långt borta, eller så finns det bara wasteland utanför Metropolis, som den stora "världsstaden" heter. Det kan vara så att hela världen bara består av just Världsstaden Metropolis, eller så är Världsstad mest ett sätt att uttrycka sig, som att "skyskrapor" egentligen inte skrapar någon sky... Jag lämnar det öppet beroende på vad SL vill hitta på.
Ok. Det låter bra! Jag gillar att det lämnas en del till den enskilda spelgruppen att definiera.

Jag talade inte om en fascistisk hårdhänt ond stat, utan bara om hur det hela är indelat, dvs en korporativ statsstruktur. Dvs, mera till urdefinitionen av ordet fascism än de naziliknande saker vi kanske tänker på...

Själva samhället kan nog beskrivas som utopiskt. Alla SigmaTec-anställda är motsvarande övre medelklass eller högre, man har egna ALFer (Chobits/Boomers/cyborger, typ. Beroende på vilken anime man sett), lyxprylar, semesterersättning och så vidare. De flesta mår bra och lever sina liv utan att reflektera över saker och ting.

Där traditionell dystopisk SF är mörk och dyster, har Metropolis en skinande vit, utopisk yta. Stora gröna trädgårdar, smäckra vita skyskrapor med ordentliga mellanrum, personliga svävarbilar.

Polisen ser väldigt Ghost in the Shell ut, svart läder och vit plast. Samma sak med militären, tänker jag mig - det är nog lite samma sak, tror jag.
Det var nått sånt jag hoppades på. Fascism till innehållet istället för en sago-ondska med fascistiska symboler.

Jag kanske ska presentera grundtanken i EB också, eftersom du inte läst det där andra...
Jo så långt hade jag hängt med. Jag ser fram mot att se mer av spelet! Cyberpunk som visserligen har gott om coolhet och tuffa strider osv, men som också har en del tanke bakom sig är ju inget man är bortskämd med när det kommer till rollspel.

krank

Tack för att du tog dig tid att svara trots att jag slarvat med de tidigare trådarna.
Ingen fara. Så länge folk är intresserade av Evolutionens Barn kommer jag att orka snacka om det, och ju mer jag snackar desto närmare kommer vi något tryckbart... =)

Ok. Det låter bra! Jag gillar att det lämnas en del till den enskilda spelgruppen att definiera.
Ska jag vara helt ärligt så finns det en extra bakgrund till Evolutionens Barn. Tanken är att spelet ska i grunden vara ett rejält kliv i motsatt riktning jämfört med de åsikter jag vanligtvis har. Jag brukar gilla väldefinierade världar och att hålla hemligheter för spelarna; jag ogillar samberättande och föredrar traditionella simulatoriska system och fokus på inlevelse i karaktären. EB har en vagt definierad värld, spelarna känner redan till alla hemlisar, systemet är helt sjukt samberättande och inte ett dugg simulatoriskt, och det finns inte särdeles mycket utrymme för inlevelse i karaktären. Det är, helt enkelt, ett experiment. jag gillar också långa spel, och tycker att 400+ sidor är skitbra. Evolutionens Barn tänker jag mig i formatet kring 32 sidor, max.

Men, för att återgå till ordningen; egentligen behöver inte den enskilda gruppen bstämma sig heller; om det inte är relevant för kampanjen vad som finns utanför stadens gränser, eller indeed om det finns några gränser, så behöver man liksom inte vara och rota i det...

Fascism till innehållet istället för en sago-ondska med fascistiska symboler.
Japp. Vad gäller fascistiska klassiska dystopier så har jag ju redan ett alternativhistorieprojekt med fokus på tyskar som vinner andra världskriget med ockulta medel, och där metaplotten bygger på ariosofi kombinerat med allmän kristen mysticism... Och man spelar nazister, i en värld där nazisterna hade rätt (kanske den mest politiskt inkorrekta spelvärlden nånsin)... Så det kändes, för mig, ganska "gjort".

Man kan glutta lite på Appleseed, tror jag. Därifrån kommer en del inspiration. Eller ja, från mangan och nån av de äldre grejerna. Där är utopin vit, ljus och luftig av den enkla anledningen att det är jobbigt, och dyrt, att göra mörka bakgrunder, typ =)

Cyberpunk som visserligen har gott om coolhet och tuffa strider osv, men som också har en del tanke bakom sig är ju inget man är bortskämd med när det kommer till rollspel.
Jag kan däremot inte påminna mig om något animecyberpunkspel med samberättande regler... Evolutionens Barn är ju så att säga inte alls särdeles Gibsonistisk cyberpunk. Cyberpunken var betydligt bredare än Gibson (lästips: samlingen Mirrorshades), men det verkar folk ha glömt bort. Idag är allt regniga megastäder och nudlar, liksom.

Mogger

Hipsteranka
Anima Prime

[ QUOTE ]
Jag kan däremot inte påminna mig om något animecyberpunkspel med samberättande regler.

[/ QUOTE ]

http://www.berengad.com/public/anima_prime_alpha.pdf

Om inte annat så är det iaf ganska nära. :gremsmile:

Fö följer jag EB med spänning men har inte haft så mycket att tillägga, vilket antagligen beror på att jag redan skriver på två cyberpunkspel och inte vill kasta ur mig så mycket än.

terje

xenomorf mystiker

Ska jag vara helt ärligt så finns det en extra bakgrund till Evolutionens Barn. Tanken är att spelet ska i grunden vara ett rejält kliv i motsatt riktning jämfört med de åsikter jag vanligtvis har. Jag brukar gilla väldefinierade världar och att hålla hemligheter för spelarna; jag ogillar samberättande och föredrar traditionella simulatoriska system och fokus på inlevelse i karaktären. EB har en vagt definierad värld, spelarna känner redan till alla hemlisar, systemet är helt sjukt samberättande och inte ett dugg simulatoriskt, och det finns inte särdeles mycket utrymme för inlevelse i karaktären. Det är, helt enkelt, ett experiment. jag gillar också långa spel, och tycker att 400+ sidor är skitbra. Evolutionens Barn tänker jag mig i formatet kring 32 sidor, max.
Jo jag har förstått att det är så det ligger till. Simulationismen har jag kört i många år och länge kännt mig allt mer uttråkad av, men gillar man den är det ju inget fel. Var och en blir salig på sitt eget vis. Coolt att du experimenterar och testar nya grejjer!

Vad gäller fascistiska klassiska dystopier så har jag ju redan ett alternativhistorieprojekt med fokus på tyskar som vinner andra världskriget med ockulta medel, och där metaplotten bygger på ariosofi kombinerat med allmän kristen mysticism... Och man spelar nazister, i en värld där nazisterna hade rätt (kanske den mest politiskt inkorrekta spelvärlden nånsin)... Så det kändes, för mig, ganska "gjort".
Mm, jag tror jag kommer ihåg när du skrev om det här. Kul idé som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att spela. Men kanske lite väl kontroversiellt för att ge ut i tryck?

Man kan glutta lite på Appleseed, tror jag. Därifrån kommer en del inspiration. Eller ja, från mangan och nån av de äldre grejerna. Där är utopin vit, ljus och luftig av den enkla anledningen att det är jobbigt, och dyrt, att göra mörka bakgrunder, typ =)
Jag har inte sett sådär jättemycket anime (håller på och ska åtgärda det nu). Men Ghost in the Shell har jag sett och den är ju bra - är det också en influens?

Jag kan däremot inte påminna mig om något animecyberpunkspel med samberättande regler... Evolutionens Barn är ju så att säga inte alls särdeles Gibsonistisk cyberpunk. Cyberpunken var betydligt bredare än Gibson (lästips: samlingen Mirrorshades), men det verkar folk ha glömt bort. Idag är allt regniga megastäder och nudlar, liksom.
Ja, Mirrorshades var en av de första cyberpunk-böcker jag läste efter gibsons neuromancertrilogi. Hans andra trilogi (virtual light, idoru, all tomorows partys) är ju en hel del ljusare.

krank

Jag har inte sett sådär jättemycket anime (håller på och ska åtgärda det nu). Men Ghost in the Shell har jag sett och den är ju bra - är det också en influens?
Kan göra en liten halvöverskådlig lista:

Ghost in the Shell (de två första filmerna och de två första TV-serierna - har inte sett nyaste filmen än).
Bubblegum Crisis, plus alla spinoffs utom möjligen Bubblegum Crisis Tokyo 2040, för den är lite för mesig.
Patlabor
Akira
Appleseed
BLAME! (animen, inte mangan. har inte läst mangan alls, utan bara sett animen - vilket gjorde animen till en ganska surrealistisk upplevelse)
Serial Experiments LAIN
Chobits
Frederick Pohl's "Venus är Vår"
X-men (framförallt Morlockerna)

...det är nog de grejer jag kommer på just nu. Det finns säkert mer... =)