Hej Lovisa!
Ett rollspel är ett spel där folk sitter och pratar, och så säger dom saker som:
"OK, ni går in in en grotta... där ser ni en magisk ring. Vad gör ni?"
"Jag plockar upp ringen!"
"När du gör det känner du att den är alldeles iskall. Vad gör du?"
"Jag vill också ha ringen, jag knuffar honom för att få den!"
Osv.
Rollspel som dom ser ut idag har rötter från 1970-talet och har utvecklats i olika grenar.
En del rollspel går ut på att en av deltagarna är spelledare, och har förberett en plats, med monster och kartor och skatter, och har den informationen bakom en skärm och använder det för att svara på dom andra spelarnas reaktioner.
Dom andra spelarna har varsin rollperson som dom gestaltar. Så spelledarens uppgift är att "tala för spelvärlden", dom andra har bara en person i taget men som kanske är lite mer genomarbetade.
Till exempel kanske spelare Sofia säger i rollen som "barbaren Arila" säger "Vi går in den högra dörren." och då kanske spelledaren Maria tittar på sin karta bakom skärmen, ser på att det fanns ett skelett i det rummet och berättar utifrån det: "Ni ser ett vilt skelett rusa omkring där!"
Vissa av sakerna, som om det till exempel blir strid eller man är osäker på om en rollperson klarar att lyfta ett tungt föremål eller vad det nu kan vara, använder man regler till och tärningar.
Ibland kan dom reglerna vara rätt så krångliga och det finns en gren av rollspelande som går ut på att bara frossa i såna regler, lära sig bli bra på att använda dom på ett bra sätt och se det nästan som en tävling, som ett klurigt "spel i spelet". Pathfinder är ett känt sånt amerikanskt spel som går ut på att njuta av mycket regler. Inte min melodi men när du spelat ett tag kanske du börjar gilla regelplockande och spelbalans som en hobby i sig.
Men det finns också många andra rollspel som har mycket enklare regler. Ett bra enkelt rollspel att börja med heter Hjältarnas Tid.
Det finns också rollspel där det inte är en enskild spelledare utan alla runt bordet turas om att beskriva scener, personers handlingar osv. Som en sorts historieberättarspel men med inslag av att man ändå har nån sorts person som man själv gestaltar. Ett bra och roligt sånt story-spel att komma igång med heter Fiasco, det är på engelska.