Nekromanti Exakt vad ÄR rollspel?

LovisaC

Veteran
Hej!
Jag vet på ett ungefär vad rollspel handlar om, och vill gärna börja med det, men skulle uppskatta en mer detaljerad bild av vad rollspel är och hur det fungerar.

2097

deleta mitt konto tack
Hej Lovisa!

Ett rollspel är ett spel där folk sitter och pratar, och så säger dom saker som:

"OK, ni går in in en grotta... där ser ni en magisk ring. Vad gör ni?"
"Jag plockar upp ringen!"
"När du gör det känner du att den är alldeles iskall. Vad gör du?"
"Jag vill också ha ringen, jag knuffar honom för att få den!"

Osv.

Rollspel som dom ser ut idag har rötter från 1970-talet och har utvecklats i olika grenar.

En del rollspel går ut på att en av deltagarna är spelledare, och har förberett en plats, med monster och kartor och skatter, och har den informationen bakom en skärm och använder det för att svara på dom andra spelarnas reaktioner.
Dom andra spelarna har varsin rollperson som dom gestaltar. Så spelledarens uppgift är att "tala för spelvärlden", dom andra har bara en person i taget men som kanske är lite mer genomarbetade.
Till exempel kanske spelare Sofia säger i rollen som "barbaren Arila" säger "Vi går in den högra dörren." och då kanske spelledaren Maria tittar på sin karta bakom skärmen, ser på att det fanns ett skelett i det rummet och berättar utifrån det: "Ni ser ett vilt skelett rusa omkring där!"

Vissa av sakerna, som om det till exempel blir strid eller man är osäker på om en rollperson klarar att lyfta ett tungt föremål eller vad det nu kan vara, använder man regler till och tärningar.

Ibland kan dom reglerna vara rätt så krångliga och det finns en gren av rollspelande som går ut på att bara frossa i såna regler, lära sig bli bra på att använda dom på ett bra sätt och se det nästan som en tävling, som ett klurigt "spel i spelet". Pathfinder är ett känt sånt amerikanskt spel som går ut på att njuta av mycket regler. Inte min melodi men när du spelat ett tag kanske du börjar gilla regelplockande och spelbalans som en hobby i sig.

Men det finns också många andra rollspel som har mycket enklare regler. Ett bra enkelt rollspel att börja med heter Hjältarnas Tid.

Det finns också rollspel där det inte är en enskild spelledare utan alla runt bordet turas om att beskriva scener, personers handlingar osv. Som en sorts historieberättarspel men med inslag av att man ändå har nån sorts person som man själv gestaltar. Ett bra och roligt sånt story-spel att komma igång med heter Fiasco, det är på engelska.

2097

deleta mitt konto tack
Här kan du läsa ett mer detaljerat exempel som jag har skrivit om hur ett mer traditionellt rollspel kan gå till. Hoppas den reder ut några av frågorna.

Så vilka rollspelsregler som är bäst är väldigt beroende på vad man gillar. Vill man utforska platser i fantasin utan att det nödvändigtvis blir en historia av det utan mer ett spännande letande, då är den typen av klassiska rollspel en bra variant. Hjältarnas Tid, Svärd och Svartkonst, eller Mutant: År Noll är bra att börja med.

Eller är det viktigaste målet att det ska vara en dramatiskt och intensiv historia? Då tycker jag som sagt Fiasco är relativt enkel att komma igång med. Det är ju lite annorlunda men det går att se exempel på YouTube:
Spelförberedelser
Del 1
Del 2

(Exemplet är på engelska.)

2097

deleta mitt konto tack
En skillnad mellan rollspel och lajv är att det i rollspel går lätt att hoppa i tid och rum. "Och så levde ni där i tre år. Sen ringde det en dag på dörren" eller "OK, efter 16 timmars flygresa anländer ni på Heathrow flygplats".

2097

deleta mitt konto tack
Rollspel måste inte vara fantasy utan kan vara precis vad som helst, romantik i ett kontorslandskap, rymdkrig, sorgen på en polisstation efter en död kollega som sen visar sig vara korrumperad osv osv.

Jag heter Sandra förresten. Välkommen hit till forumet, bli inte avskräckt av alla tekniska diskussioner om hur man bäst ska spela rollspel, dom trådarna kommer bara vara i vägen för dig i början. Det viktigaste är ju inte hur man gör det utan att man gör det.

Axel Widén

Veteran
Har du provat att lyssna på så kallade "actual play"-podcasts? Folk spelar helt enkelt in när de spelar rollspel. Borde kunna klargöra en del saker. Min egen pod www.vispelarrollspel.se är ett exempel, men det finns fler på svenska, som t.ex. Rollspelsmåndag eller Rollspelsradio.

2097

deleta mitt konto tack
Axel Widén;n232068 said:
Har du provat att lyssna på så kallade "actual play"-podcasts? Folk spelar helt enkelt in när de spelar rollspel. Borde kunna klargöra en del saker. Min egen pod www.vispelarrollspel.se är ett exempel, men det finns fler på svenska, som t.ex. Rollspelsmåndag eller Rollspelsradio.
Ja, den typen av grejer är jättebra. Tack Axel för att du hittade svenska exempel, jag är så insnöadpå amerikanska spel.

Som komplement är ändå textförklaringar bra, som den jag länkade till förut, för dom kan också visa hur folk "tänker" medan dom håller på, på ett sätt som en inspelning inte lika lätt kan göra.

Lupus Maximus

Tekniker
Hej och välkommen till forumet :)

Som ett tillägg till det som redan sagts, så vissa spelgrupper kan ha åsikten att spelarna skall kunna alla regler som har med deras rollperson att göra. Medans andra kan ha att enbart spelledaren behöver kunna någon regelmekanik, och spelarna fokuserar på att beskriva vad gör. Sedan finns det allt där i mellan. Så att man spelar ett rollspel med mycket regler behöver inte betyda att det är komplicerat som spelare.

Själv är jag lite inne på spåret att det finns så många olika sätt att spela rollspel, att rollspel mer är ett media ungefär som att TV eller böcker är ett media. Har man aldrig varit i kontakt med en TV förut, så kanske det kan ta ett tag innan man hittat fram till vad som passar en själv.