Nekromanti Exakta avstånd i en luddig värld

luddwig

Lawful evil
Lite trådnekromanti...

Jag har grubblat på det här med avstånd, räckvidder och förflyttning sedan i torsdags när jag spelledde ett pass och kände att det var alldeles för tröttsamt att räkna meter. Annars gillar jag meter. Min erfarenhet är att de flesta har lätt att tänka sig ett avstånd på fem, femton eller femtio meter. Jag har åtminstone det, men att räkna meter är tråkigt. Det blir snabbt stora siffror och en onödig detaljnivå. Så plötsligt håller jag med Gurgeh, och jag gillar anths förslag med rundor, men en liten röst i mitt inre skriker ändå att meter är tryggt och bra.

chrull

Stockholm Kartell
Jag har spelat rollspel med 30' som standardförflyttning i jag vet inte hur många år nu. Om man bortser från fånigt detaljerade regler/spelpass som antar eller inkluderar battlemats så har exaktheten aldrig någonsin varit ett problem. Precis som med stridsrundor så är ju avstånden en riktlinje, inte en exakt sanning.
När det blir intressant med exakta värden så hjälper de till däremot. För jag vet att någon som har värdet 30 i förflyttning är snabbare än den med 25 som är snabbare än den med 20. När "svåra" beslut som "kommer demonens svarta energistråle träffa en eller tre rollpersoner" så hjälper de exakta värdena när jag höftar, "Ni har flytt för era liv i 3 rundor, ni borde alltså vara cirka X fot ifrån varandra, så två av er kommer riskera träffas av demonens .... öööh. HUMANOID BANE BELLY BUTTON RING THAT WILL STICK TO YOU LIKE GLUE WHENEVER YOU DRAW A CARD.

.113

Swashbuckler
Jag har spelat och SLat framför allt d&d och där har de ju 30' osv, något som så klart fungerar väldigt bra med ett rut ät som vi dock aldrig använt.

Jag har alltid sett det som en hint om hur snabbt man rör sig ungefär, på samma sätt som tex styrka visa hur mkt man kan lyfta ungefär och dexterity visar en massa saker som ordet inte betyder egentligen så för mig är det inga problem.

Man rör sig ungefär så här långt och kan anfalla, eller lite kortare som dvärg, behöver man se vem som kutar först så har man det där. Som någon sa är resten godtyckligt.

Är ju ingen skillnad på att avgöra ungefär hur långt bort fienden är, istället för att det ska var a exakt i detalj på samma sätt som när krigaren säger att denne lyfter bot stenen så måste jag avgöra hur tung stenen är, jag kan gå på carry capacity enligt tabell men måste ändå avgöra själv vad stenen väger, oftast blir det snarare ett styrke motståndaslag istället.

Likadant i tex mutant, vapenräckvidder, man använder ju ändå zoner som nämnts, man kallar det bara inte det.

Är fienden nära nog att anfalla i närstrid/point blank, är den inom pistol avstånd eller måste man rycka fram, gevärskytten har räckvidd men inte de andra osv.

Zonsystem är bara regler för det man ändå alltid använder, tror därför också det är så Dante att det är därför man inte använder det (om det inte redan är med i reglerna) eftersom man alltid hanterat räckvidder så och kan det instinktivt

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Mina fem eurocent: Alla avstånd är förenklade, eftersom det är mycket mer än det geometriska avståndet mellan två personer som avgör hur de interagerar. Det finns fyra avståndssteg.
  • Nära: Inom räckhåll för ett knytnävsslag eller en spjutstöt.
  • Rum: Cirka fem-åtta meter, t ex ”i rummet”, ”runt vagnen”.
  • Torg: Så långt en kan se i en skogsglänta eller ett tämligen tätt stadslandskap, t ex på ett torg eller längs en gränd, dvs. fem till trettio meter, beroende på hur många föremål och personer som finns i vägen.
  • Fält: Så långt en kan se sitt mål i öppen terräng, både inomhus (t ex längs en lång gång) eller utomhus. Det kan handla om upp till ett par hundra meter.

.113

Swashbuckler
Just ja, nackdelen med att mäta det i stridsrundor istället är att det enligt mig inte löser något mer än hur det redan fungerar, alla springer framåt no problems, man möter en fiende framifrån, ok, båda kommer en extra runda närmare istället (man möts).

Men så får någon börjar springa tex åt sidan, eller snett så stämmer det inte längre och man måste börja uppskatta ändå, plus att det är betydligt mer ointuitivt att komma ihåg hur många x rundor folk är åt olika håll än du står ca 10 meter till vänster om dem (som alltså oxå blir en uppskattning)

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Alltså, när nån frågar mig hur långt det är bort till huset där borta eller hur brett rummet är eller hur långt jag simmat, då höftar jag alltid till en siffra meter. För min del finns det grundavstånd som jag använder ofta: 1–3 meter, 5 meter, 10 meter, 25 meter, 50 meter, 100 meter. De är liksom uttryck lika mycket som exakta sträckor, och invanda på samma sätt som “nära”, “ett rum bort” o.s.v. För den som spelat mycket dnd kan 30 ft vara samma grej. Fördelen med att faktiskt ange en siffra är precis som andra redan sagt att man kan jämföra förflyttning och att man om man vill kan byta till grid om man vill (jag brukar köra utan grid fram till boss-strider — då åker mattan, några klossar och lite figurer fram).

Hälsar

Christian

Oldtimer

Slava Ukraini!
Magnus Seter;n284642 said:
Det kanske är en hangup hos mig bara, men jag blir så otaggad när första frågan är "hur många fot borta är de?".

:p
Jag håller med. Det är så jäkla jobbigt med folk som inte kan använda meter. :p

Caligo

Swashbuckler
Fördelen, som jag ser det, med exakta regler, tex för avstånd, är att det ofta ger mer makt till spelarna.

Så om man vill använda till exempel arenor så bör reglerna vara ganska väldefinierade.

Fjodor Pollett

Swordsman
Avstånden är naturligtvis
- Du Står På Min Fot
- Hallå
- HALLÅ
- (Spejar mot fjärran, vinkar)

Rangertheman

Myrmidon
Jag föredrar helt klart zoner och mera abstrakta avstånd. Med åren har jag utvecklat en aversion mot att räkna rutor och vinklar. Lyckligtvis har jag en spelgrupp som också föredrar en dialogmodell.

chrull

Stockholm Kartell
Rangertheman;n289343 said:
Jag föredrar helt klart zoner och mera abstrakta avstånd. Med åren har jag utvecklat en aversion mot att räkna rutor och vinklar. Lyckligtvis har jag en spelgrupp som också föredrar en dialogmodell.
Nu verkar du sätta rutor, trigonometri och 30' förflyttning i en hatt och "dialogmodell" i en hatt som är i direkt motstånd till den första? Så ser ju inte verkligeheten ut direkt.