Jag har spelat och SLat framför allt d&d och där har de ju 30' osv, något som så klart fungerar väldigt bra med ett rut ät som vi dock aldrig använt.
Jag har alltid sett det som en hint om hur snabbt man rör sig ungefär, på samma sätt som tex styrka visa hur mkt man kan lyfta ungefär och dexterity visar en massa saker som ordet inte betyder egentligen så för mig är det inga problem.
Man rör sig ungefär så här långt och kan anfalla, eller lite kortare som dvärg, behöver man se vem som kutar först så har man det där. Som någon sa är resten godtyckligt.
Är ju ingen skillnad på att avgöra ungefär hur långt bort fienden är, istället för att det ska var a exakt i detalj på samma sätt som när krigaren säger att denne lyfter bot stenen så måste jag avgöra hur tung stenen är, jag kan gå på carry capacity enligt tabell men måste ändå avgöra själv vad stenen väger, oftast blir det snarare ett styrke motståndaslag istället.
Likadant i tex mutant, vapenräckvidder, man använder ju ändå zoner som nämnts, man kallar det bara inte det.
Är fienden nära nog att anfalla i närstrid/point blank, är den inom pistol avstånd eller måste man rycka fram, gevärskytten har räckvidd men inte de andra osv.
Zonsystem är bara regler för det man ändå alltid använder, tror därför också det är så Dante att det är därför man inte använder det (om det inte redan är med i reglerna) eftersom man alltid hanterat räckvidder så och kan det instinktivt