Jag läser just Zak Sabbaths beskrivning av stridsreglerna till hans kommande spel, men blev tvungen att ta en liten paus för att formulera mina tankar runt någonting i rollspel som stört mig länge. I det här spelet ska man under en runda kunna förflytta sig 30 fot och ändå kunna utföra en handling. Det har jag inget problem med -- vad jag har problem med är sträckan 30 fot. Som ni ser är det en sträcka med en väldigt klart definierad längd. Du kan ta fram ett (långt) måttband och mäta upp den exakt, om du tycker att det är intressant. Det jag upplever som ett problem är att förflyttningen är så exakt definierad, medan avståndet kommer att vara upp till spelledarens godtycke.
Det här spelet kommer (antar jag) inte att använda sig av en spelplan med ett rutnät eller något annat sätt att mäta upp avståndet till fienderna. Det innebär att all förflyttning som spelarnas rollpersoner utför kommer att inledas med en fråga till spelledaren: "Är fienden så nära att jag kan hinna fram den här rundan och fortfarande attackera?" I just det här spelet blir frågan då mer exakt: "Är avståndet mellan mig och fienden 30 fot eller mindre?" Om det är så eller inte får spelledaren hitta på.
Sträckan "30 fot" fyller alltså ingen egentlige funktion, utan är förledande i sin exakthet. Jag skulle föredra antingen en samling abstrakta begrepp, till exempel räckhåll, nära, långt, jättelångt, och regler som säger hur mycket det är möjligt att minska eller öka avstånden under en runda.
I praktiken skulle det naturligtvis inte spela någon roll, eftersom det i slutändan är spelledaren som bestämmer om rollpersonen kan komma fram eller inte. Det känns bara onödigt att detta beslut ska innehålla en exakt förflyttningssiffra som sedan ska jämföras med ett helt påhittat avstånd. Den exakta siffran fyller ingen riktig funktion, och skulle gå att ta bort helt. Och om något går att ta bort helt är jag för att det tas bort.
Det här spelet kommer (antar jag) inte att använda sig av en spelplan med ett rutnät eller något annat sätt att mäta upp avståndet till fienderna. Det innebär att all förflyttning som spelarnas rollpersoner utför kommer att inledas med en fråga till spelledaren: "Är fienden så nära att jag kan hinna fram den här rundan och fortfarande attackera?" I just det här spelet blir frågan då mer exakt: "Är avståndet mellan mig och fienden 30 fot eller mindre?" Om det är så eller inte får spelledaren hitta på.
Sträckan "30 fot" fyller alltså ingen egentlige funktion, utan är förledande i sin exakthet. Jag skulle föredra antingen en samling abstrakta begrepp, till exempel räckhåll, nära, långt, jättelångt, och regler som säger hur mycket det är möjligt att minska eller öka avstånden under en runda.
I praktiken skulle det naturligtvis inte spela någon roll, eftersom det i slutändan är spelledaren som bestämmer om rollpersonen kan komma fram eller inte. Det känns bara onödigt att detta beslut ska innehålla en exakt förflyttningssiffra som sedan ska jämföras med ett helt påhittat avstånd. Den exakta siffran fyller ingen riktig funktion, och skulle gå att ta bort helt. Och om något går att ta bort helt är jag för att det tas bort.