Nekromanti Exalted – berätta!

Selly

Level 5 Laser Lotus
Finito, I think.

”Kan vara det att Adventure uppmuntrar mixat användande även om vissa skills står under vissa atribut... så så länge spelarna kom med plausiba kombinationer fick de använda dem.”

Det görs i Exalted också. Kruxet är att det saknas några konkreta begränsningar om man kör som du; ingen skulle ju någonsin tillåta en spelare att använda Dexterity för att lyfta en tung vikt utan hjälpmedel, för det är självklart att man bör använda Strength till det. När det gäller sociala egenskaper så är allt så abstrakt, så drar man din lösning till sin spets kan man egentligen lika gärna ha en social grundegenskap; om jag kan övertyga spelledaren om att jag borde få använda Manipulation istället för Charisma och/eller Appearance, då finns det ju ingen som helst anledning för mig att skaffa någon av de senare. Vi spelade på det viset (det var uttalat att alla sociala egenskaper kunde användas i alla sociala lägen (om man bara lyckades motivera sig på något sätt)) i någon gammal Vampire-kampanj, och resultatet blev rätt trist. Jag tror att det är en bättre spelmässig lösning att försöka balansera deras användningsområden istället. Men å andra sidan: Känner du att det funkar för er att spela på det andra sättet, kör hårt.

”Och mycket riktigt så tycker jag att det ofta blir upptäcka fara / vara uppmärksam slag, kanske gammal ovana från drakar...”

Det är det i hög grad fortfarande. Å andra sidan, tycker man att Awareness är en smal färdighet, vad tycker man då inte om Dodge…? Oh well. Nu lägger jag ner, tror jag, innan Ugglo kommer och slår mig i huvudet med en purjo. >_<

MrG

Swashbuckler
Re: Finito, I think.

Grunnar på hur spelarna skulle kunna lägga upp att få använda dex för att lyfta tyngder.

Men jag förstår vad du menar, tycker fortfarande det är rätt mycekt beroende på kampanj (fysiska stas är rätt oviktiga i en diplomatisk intrigkampanj). Så det har funkat för mig och kanske skulle det då passa mig att prova Exalted också...

Så till hur att lösa alla problem, apperence/dodge kan jag nog hitta som motiverat tärningslag, när man försöker smälta in i folkmändgen... visst kan man säkert hitta andra kombinationer ockå, men jag skulle låta folk rulla tärningarna :)

Marcus J

Hero
Re: Exalted – berätta!

Jag tycker exalted verkar vara bra. Jag har bara ögnat igenom grundboken och inga splatböcker så jag kan inte uttala mig om dem, dessutom har jag aldrig spelat spelet så jag kanske skulle lägga av med detta.

Men men. Jag ska tala om vad jag upplever som lockande.

Jag gillar det här med gammal teknologi som ligger gömt och som man kan hitta och använda. (Falloutskada I guess)

Mest är jag såld p.g.a actual play trådarna på rpg.net, de är helt enkelt helt grymma (snackar om Gem och Sidereals trådarna.)

/Marcus gillar.

Erik_N

Warrior
Styrkan i Exalted tycker jag ligger i att det episka är uppskruvat till 11, att spelare tillåts vara power-gamers utan att det gör något - tvärtom, det förväntas praktiskt taget.

Det är också en kampanjvärld som är gjord för att räddas, förstöras eller erövras, beroende på vad spelare och spelledare känner för att göra kampanjen till.

Miljöerna och spelledarpersonerna är färgstarka, och även om det inte är svårt att se influenserna från vår värld och våra mytologier, så smälter det samman till en värld som jag tycker är inspirerande att spela i.

Systemet är lite grann av en svag länk, som har diskuterats här. Trots det tycker jag systemet är bejakande - det är kul att pyssla med sin karaktär i Exalted vilket inte är fallet med många rollspel, och stunts är en regelmekanism som uppmuntrar spelare att delta i att levandegöra scenerna där de deltar.

Storuggla

Champion
Tack för svaren!

Tack för alla svar, de har belyst spelets goda och dåliga sidor. Efter en genomläsning och en googling senare, så har jag beslutat mig för att använda mig av Heroquestkonversionen.

Storuggla, keyword bonanza

Erik_N

Warrior
Re: Tack för svaren!

Ser intressant ut, fast det är tämligen förvirrande för någon som inte kan Heroquest systemet. Finns reglerna att tillgå någonstans?

Storuggla

Champion

"Ser intressant ut, fast det är tämligen förvirrande för någon som inte kan Heroquest systemet. Finns reglerna att tillgå någonstans?"

Japp! Reglerna ska komma som ett generiskt regelverk vid namn Questworlds men tills vidare finns de att tillgå i Heroquest vilket är ett yppligt regelverk som klarar av precis allt. Allt. Och smidigt är det. Tufft värre. :gremsmile:

Storuggla, Toby Ziegler is a grumpy man

Erik_N

Warrior

Tja, jag ber vid Robin D Laws altare varje kväll, så jag kanske borde ta och investera i detta...

Jag vill spela, när du drar igång det här. :gremgrin: