Finito, I think.
”Kan vara det att Adventure uppmuntrar mixat användande även om vissa skills står under vissa atribut... så så länge spelarna kom med plausiba kombinationer fick de använda dem.”
Det görs i Exalted också. Kruxet är att det saknas några konkreta begränsningar om man kör som du; ingen skulle ju någonsin tillåta en spelare att använda Dexterity för att lyfta en tung vikt utan hjälpmedel, för det är självklart att man bör använda Strength till det. När det gäller sociala egenskaper så är allt så abstrakt, så drar man din lösning till sin spets kan man egentligen lika gärna ha en social grundegenskap; om jag kan övertyga spelledaren om att jag borde få använda Manipulation istället för Charisma och/eller Appearance, då finns det ju ingen som helst anledning för mig att skaffa någon av de senare. Vi spelade på det viset (det var uttalat att alla sociala egenskaper kunde användas i alla sociala lägen (om man bara lyckades motivera sig på något sätt)) i någon gammal Vampire-kampanj, och resultatet blev rätt trist. Jag tror att det är en bättre spelmässig lösning att försöka balansera deras användningsområden istället. Men å andra sidan: Känner du att det funkar för er att spela på det andra sättet, kör hårt.
”Och mycket riktigt så tycker jag att det ofta blir upptäcka fara / vara uppmärksam slag, kanske gammal ovana från drakar...”
Det är det i hög grad fortfarande. Å andra sidan, tycker man att Awareness är en smal färdighet, vad tycker man då inte om Dodge…? Oh well. Nu lägger jag ner, tror jag, innan Ugglo kommer och slår mig i huvudet med en purjo. >_<
”Kan vara det att Adventure uppmuntrar mixat användande även om vissa skills står under vissa atribut... så så länge spelarna kom med plausiba kombinationer fick de använda dem.”
Det görs i Exalted också. Kruxet är att det saknas några konkreta begränsningar om man kör som du; ingen skulle ju någonsin tillåta en spelare att använda Dexterity för att lyfta en tung vikt utan hjälpmedel, för det är självklart att man bör använda Strength till det. När det gäller sociala egenskaper så är allt så abstrakt, så drar man din lösning till sin spets kan man egentligen lika gärna ha en social grundegenskap; om jag kan övertyga spelledaren om att jag borde få använda Manipulation istället för Charisma och/eller Appearance, då finns det ju ingen som helst anledning för mig att skaffa någon av de senare. Vi spelade på det viset (det var uttalat att alla sociala egenskaper kunde användas i alla sociala lägen (om man bara lyckades motivera sig på något sätt)) i någon gammal Vampire-kampanj, och resultatet blev rätt trist. Jag tror att det är en bättre spelmässig lösning att försöka balansera deras användningsområden istället. Men å andra sidan: Känner du att det funkar för er att spela på det andra sättet, kör hårt.
”Och mycket riktigt så tycker jag att det ofta blir upptäcka fara / vara uppmärksam slag, kanske gammal ovana från drakar...”
Det är det i hög grad fortfarande. Å andra sidan, tycker man att Awareness är en smal färdighet, vad tycker man då inte om Dodge…? Oh well. Nu lägger jag ner, tror jag, innan Ugglo kommer och slår mig i huvudet med en purjo. >_<