Nekromanti Exalted – vad behöver jag mer?

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Right, jag letade igenom mina högar av sel och fann att jag var i ägo av The Book of Three Circles, Scavengers Sons, Spelledarskärmen och Dragon-blooded. Ingen aning om hur jag fick tag i dem och har inget minne av att ha köpt dem. Glad i hpgen köpte jag därför huvudboken på SFBok och har nu bläddrat i den. Nu kommer dock min fråga: Ska jag köpa mer? Jag menar, de där hardcoverböckerna såg ganska läckra ut, och jag är på jakt efter ett högoktanigt fantasylir utan levlar. I så fall, vad ska jag köpa härnäst? Vad bör jag undvika? Har ni några tips och tricks ni vill dela med er av kanske? Låt höra!


Storuggla, gillar att de snott från Feng Shui
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,462
Location
Stockholm
För att ge ett lite mer seriöst svar än de som kommit hittills så rekommenderar jag Games of Divinity. Den innehåller en del info om de olika andeplanen, samt en hel hög med individuella andar. Den har tjänstgjort som utmärkt inspirationskälla för min del. I övrigt så gillar jag både Abyssals och Sidereals (den senare innehåller också sjukligt mycket andeinfo), men ingen av dem är direkt nödvändig om ingen vill spela en vampyr respekive kung-fu-trollkarl (vilket i korthet är vad de kan beskrivas som...). Det finns även en hel hög info om Necromancy och dödsriket i Abyssals, men det var väl självklart. Vad gäller Savant & Sorcerer som nämndes nedan så är det i princip en uppdaterad Bo3C, och därmed knappast nödvändig. ¬.¬;
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Tja, de kvarvarande "fatsplatsen" (alltså hårdpärmsböckerna som beskriver andra exalts) är trevliga. Förutom det uppenbara (relevant sorts Exalt) beskriver de även:
Lunars - barbarstammar vid världens utkanter, effekterna av Wyld-påverkan.
Sidereals - hur Himlen är uppbyggd med byråkrati och seder och så.
Abyssals - Dödsriket, med en geografisk översikt, information om Deathlords och deras bakgrund, spöken (inklusive vad man behöver för att kunna spela Heroiska Spöken). Notera att spöken inte använder vanliga Spirit Charms utan har sina egna.
Dragon-blooded - du hade visst redan den, men andra kanske är intresserade. Den innehåller information om the Realm, med styrelseskick, maktgrupperingar, Husen, historia, och tips om hur man spelar en dynastisk kampanj. Om jag bara skulle köpa en fatsplat skulle det vara denna.

Sedan finns ytterligare en hårdpärmsbok, Player's Guide. PG innehåller lite ditten och datten, vilket jag förstått är standard för WW. I det här fallet är ditten och datten detsamma som: För-/nackdelar, regler för att spela heroic mortals, god-blooded (avkomma av en ande/exalt/elementar/demon/spöke och en dödlig) och dragon kings (reptilmänniskor som styrde världen innan Primordials skapade människorna, kämpade på gudarnas sida mor Primordials, numera degenererade vildar), regler för dödligas magi (som kan vara intressant även för Exalts), en uppdatering av stridssystemet, tre nya stridskonster (varav en är Terrestrial), samt regler för fältslag (eventuellt har jag glömt någon detalj).

Vad gäller softbacksen har du ju redan Scavenger Sons och Book of Three Circles, så de behöver jag inte nämna (annars brukar de hamna överst på listan). Den sprillans nya Savant & Sorcerer är en ersättning för Bo3C, men kanske inte högst prioritet då du redan har den gamla. Games of Divinity är redan nämnd, men tål att nämnas igen då den är attans bra (framför allt tillsammans med Sidereals, som också behandlar andar/gudar).

Eventuellt kan du vilja ha en mer fokuserad världsbok: Ruins of Rathess (beskriver ruinerna av en gammal stad från första åldern, introducerar Dragon Kings), Kingdom of Halta (trädrike) eller Blood & Salt (har inte läst själv, ska visst ha info om Lintha-piraterna samt ett land som heter An-Teng).

Vill du ha mer information om hur världen fungerar på de dödligas nivå finns Manacle & Coin som beskriver hur ekonomi och handel fungerar, och som även har lite mer detaljerade regler för att handskas med pengar för de som tycker Resources-systemet är för grovkorningt. En annan bok i samma anda är Savage Seas, som har information om skepp och sjöfart, och beskriver det rätt detaljerat (de nämner t ex "oakum", represter som är söndertuggade och blandat med tjära och används till att täcka läckor med, flera gånger).

Sedan finns ju alltid "thinsplatsen", d v s Caste/Aspect books. Solar-böckerna är de klara med, och nu håller de på med Dragon-blooded-böckerna (jag tror den andra, Earth, precis kom ut). Själv tycker jag inte de är några höjdare, även om de har en del matnyttigt (tre av Solars-böckerna har t ex nya stridskonster - Tiger Style i Dawn, Ebon Shadow Style i Night, och Mantis Style i Eclipse).
 
Top