Nekromanti Exalted 2nd Ed

Lambi

Swordsman
Såg en gammal tråd om det men tänkte babbla vidare lite här.

Det jag är mest intresserad över är supplementen. Hur mycket kommer vara kompatibelt? Om inte, hur länge får man vänta på de olika supplementen? Lunars behöver som de flesta exalted-geeksen (som jag själv t.ex :gremgrin:) känner till en fet revidering. Sidereals behöver en känga på näsan också, annars gillar jag maktfördelningen och balansen.

Ticks tycker jag låter som teh shit (alltså väldans bra) såtillvida det går hyfsat smidigt.

Sen ska det bli spännande att se om/hur dom gör med stunts. Stuntande är tokroligt. Oneliners och helt vilda strider är rent myspys. Där sitter man med en kaffejävel i handen och lever sig in i de tokiga striderna som man råkar på. Eller bara hur någon tar hand om ett problem på det där "exaltiga" sättet. Man är ju cool och har alltid massa skillz att lösa problem med. Inte alla som kan köra en spider foot style (scenbunden, från power combat i Players Guide) och invisible statue spirit för att gömma sig i taket. Möjligheterna är enorma och dom måste hålla kvar det, annars blir jag ledsen i ögat.

Staffan

Myrmidon
Om inte, hur länge får man vänta på de olika supplementen
Jag skulle misstänka att de kommer att köra ungefär samma race som i 1st ed: en Storyteller's Companion som kommer ganska snart efter grundboken som har lite översiktlig information om de olika Exalternas förmågor, och sedan en "fatsplat" per halvår som riktar in sig på en specifik Exalt-typ.

När det gäller stuntande skulle jag säga "have no fear, Exalted is here!" jag menar det går ju fär sjutton bövlar ut på stunts! Så jag tror icke vi behöver oroa oss.
Även jag är positivt inställd till ticks-systemet, de som har testat det säger att det är mycket bra efter man vant sig vid det så det går smidigt.
Gällande releaseplanen så efter Corebook kommer två Dragon-Blood böcker, en för själva Exaltsen och en för Realm-settingen. Jag hoppas att båda kommer bli hardcover då det går ett rykte att WW skall sluta släppa s.k "splatbooks".
Personligen tror jag att releasen kommer gå som i gamla, DB, Lunar, Abyssal, Sidereal osv. Men vem vet... Kejak kanske men han svarar inte på mina mail! Och gällande kompatiblitet så tror jag inte det kommer gå bra statsmässigt, men fluffet är ju alltid samma.
Denna uppenbarelse om en ny edition har tänt den revolutionistiska flamman i vår grupp som nu har lämnat sin 3 år gamla kampanj i limbo för att starta om. Visst den nya editionen kommer inte förrens om ett spekulerat år, men när elden tänds...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Säg inte att en ny version är på väg nu när jag just har köpt den första. :gremsmile:

När vi ändå snackar Exalted, hur nödvändig är egentligen Players Handbook?

Jodå om ett spekulerat år kommer 2nd Ed av spelet. Vår förening har samtliga böcker till 1ed, men eftersom vi delar på kostnaderna så blir det inte så mycket. Vi ser faktiskt fram emot att få köpa mer :p

Players Guide är faktiskt bra, men inte nödvändig. De stora sakerna i dem är väl Merits & Flaws -systemet, nya Martial Arts och förstås Power Combat -systemet (som vi, kan jag tillägga, inte kör med). Den är bra, men inte på något sätt nödvändig.

Nej nu måste jag jobba lite så att jag kan skriva vidare på vår nya Kampanj som skall börjas om ett par dag, är det inte klart i tid kommer ni aldrig få njuta av mina visa inlägg igen! :p *Tittar bakom ryggen på sina spelkamrater som samlas med diverse tillgyggen*

Lambi

Swordsman
Players Guide

Tycker jag är bra. Men har man precis börjat lira så känns det aningen meningslöst att rekommendera massa böcker som man inte absolut behöver. Vi kör Power Combat (lite förändringar som att Ping = Essence, vapen har Rate (antal gånger man kan göra ngt med dom i en runda) och nya clinch-regler) och det funkar riktigt bra.

Vi har också en himla massa egenjobbat stuff. Håller själv på att gå igenom Lunars rätt grundligt. Dom behöver en totalrenovering. Lunars är väldans trevliga men boken suger.

Vill ni köpa fler böcker för att öka köttmängden på benen så kan jag rekommendera:
Time of Tumult - 3(?) bra äventyr om ni inte vill hitta på själva
Dragonblooded - Hardback om drakbloden som är bra skriven
Savant and Sorcerer - om ni får dille på magiska prylar, besvärjelser och sånt (även känd som Savant and Slut).
Alla kastböcker till Solars - dom verkar slut på många håll tyvärr (har inte läst aspect-böckerna till drakbloden)
Skönlitterära serien som börjar med A Day as Dark as Night
och så...

Rekommenderas ej:
Storytellers Companion - utdaterad
Book of three Circles - ersatt med Savant and S.
Sidereals - hokuspokusbok skriven med underliga kemiska substanser i blodet tror de flesta
Lunars - bra känsla, värdelösa regler

Lambi

Swordsman
Snyffen... Lunarboken får skynda sig!

Låter logiskt. Men det betyder att man får vänta en massa på lunarboken och då blir jag nog lite ledsen i ögat. Fast skriver dom den på riktigt så är det förstås värt det. Har _mycket_ fint att säga om den som finns.

Jojagmenardet, ska det bli en ny utgåva så får dom se till att ändra lite så man får valuta för pengarna.

3 år gammal kampanj? Egen? Solars?

Vi kör ToT som vi hållit på med i ganska precis ett år nu. 3 Solars, 1 Lunar (jag) och 1 drakblod. Han som spelar drakblodet ska byta till något annat nu. Han körde på breeding 6 (merit i Players Guide) men hamnar ändå efter rätt bra då alla andra är celestials (vi ligger på cirka 160 exp nu, för närvarande 2 exp per möte men det lär nog höjas snart).

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Players Guide

Jag skulle å andra sidan rekommendera just Storyteller's Companion, om man inte vill skaffa sig alla fatsplats, eftersom den ger översiktlig info om andra sorters exalted. De allra mest oundgängliga böckerna är annars enligt min åsikt Games of Divinity (andar, gudar och demoner) och Scavenger Sons (massor av setting). I övrigt kan jag rekommendera den här diskussionen.

/Dimfrost

Re: Snyffen... Lunarboken får skynda sig!

Vår kampanj är en egen som vi har spelat sedan releasen av Dragon-Bloods, borde vara c.a 3 år. Det är en Solar kampanj, en av karaktärerna är faktiskt hela tre år från första start! Vi har dock inte enbart spelat Solars, ty Sidereals, Outcastes och Lunars och tom. en Abyssal har varit med i gruppen. Vi har nästan alla varit spelledare också.
Men nu är det dags för en omstart så att säga, vi hade en diskution om avslutning på gamla och kom fram till att knyta ihop alla lösa trådar skulle ta för lång tid (alla är hemskt sugna på en omstart), det andra alternativet är att RP dör, men vem vill spela ett äventyr där det vet att de kommer dö i slutet, inte särskilt roligt. Så limbo blev det, vi lämnar det som det är helt enkelt.
En rolig detalj med den nya kampanjen är att flera kommer spela sina gamla karaktärer fast nyskaapade (0 exp), så det blir en lite "what if" känsla, alternativa universum och sånt tjaffs kan man väl relatera till. Dessutom drar vi tillbaka tiden, så kampanjen börjar åter igen strax efter Empress försvinnande.
Det skall bli kul, och jag som var ST till det första äventyret nere i en källare för tre år sen när jag satt där med bara Corebooken och en minst sagt knapphändig koll på settingen skall dra igång den nya kampanjen också! :gremcrazy:

Lambi

Swordsman
Storyteller's Companion

Det som står i den går rätt lätt att hitta på/fixa/dona själv. Den bidrar inte med mycket när man väl börjat förkovra sig mer i böcker. Jag roar mig med pdf'er på dom böcker jag inte har, stygg som jag är. Det är dock väldigt bra för att se om en bok är värd att köpas. Känner mig inte så stygg då jag har böcker för flera tusen.

Tycker inte att den är särskilt bra på någon front. Men helt värdelös är den då inte, särskilt inte om man bara har core rules och lite setting. Det är som att köpa lite fantasi i det fallet.

Lambi

Swordsman
Nivåer och karaktärsbyte

Hur gör ni med exp i fallet där en karaktär varit med från början och de andra är rookies? Vi kör iaf med att nya karaktärer får lika mycket exp som de andra. En baksida med det är att dom som är med länge skaffar sig de charms som passar för stunden medan dom som får klumpsumme-exp köper ganska riktat mot något.

Att Kejsarinnan försvinner är en ganska bra start-tid för det mesta. "Time of Tumult".

Jag byggde om en drakar och demoner-kampanj till Exalted och satte fart med bara core-boken en gång i tiden. Den kampanjen har legat i träda länge men vi tog upp den nyligen. 5 solars. Perfect circle. Dom styr i en stad och försöker manövrera mellan Terra (Riket) och en Dödsherre som poppat upp i en närliggande provins. Dom ligger på kring 60 exp hittils.

Vi har testat lite "maxade" karaktärer också i fighter via nätet. En del "startkaraktär+50xp"-fighter och två st "startkaraktär+500xp"-fighter. Intressant, men i det senare fallet vann den med mest sidereal MA. En Solar försökte med Melee och protection of Celestial Blizz och lite sånt, men det stod sig slätt mot Sid-MA. 50-xp-fighterna har varit mycket jämnare generellt. En solar med Steel Devil Style och FLB är nog den som piskat bäst. Nästa projekt är att se hur många "standard-drakblod" ens vanliga karaktär tar. Dvs stridsmaxade drakblod med 0 exp. Standard som i lite jaderustning, en jade-daiklave och 5 dex. Vi har för övrigt maxat artifacts och manse vid 3. Man kan ha mer i bakgrunden men inte något specifikt föremål med mer.

GrottrolletNaug

Swashbuckler

Sidereals - hokuspokusbok skriven med underliga kemiska substanser i blodet tror de flesta
Lunars - bra känsla, värdelösa regler

Jag skulle säga om siderierna precis så som du säger om lunarern. Alltså, mycket bra känsla, mycket dåliga regler. Helt ärligt, reglerna är så dåliga här att man får god lust att slita ut dom ur boken och använda dom som substitutet för pinnved...

Vad gäller lunarerna dock så anser jag att kvalitén är ungefär densamma, fast fördelad på lite andra aspekter. Även här är reglerna relativt dåliga, men dom är reviderbara (Till skillnad från siderierna som endast är oförståeliga), men vad jag personligen tycker är sämst är den tämligen onyanserade framställningen av lunarer i boken. Man får intrycket av att -alla- lunarer är primitiva barbarer och att -alla- lunarer hatar civilisationen som koncept och vill se den utplånad. Den typen av ensidighet och ytlighet tycker jag passar bäst för antagonister (och knappt där). Ett spelbart folk bör presenteras lite mer mångfacetterat, så jag tycker nog att settingen på sätt och vis är bristande i lunarboken. Däremot så är metafysiken kring lunarer och framförallt deras odjursmän (beastmen) väldigt bra och stämningsfullt :gremsmile:

"Alla kastböcker till Solars - dom verkar slut på många håll tyvärr (har inte läst aspect-böckerna till drakbloden) "

Handen på levern. Efter att jag hade läst aspektböckerna så framstod kastböckerna som ganska bleka och lite småtrista. Peleps Deled for teh win! :gremsmile: Rent allmänt är, vem det än är, som är ansvarig för drakbloden ytterst kompetent. Han förstår precis vart dom platsar in i tingens stora ordning, han förstår precis vilken kraftnivå dom bör och ska ha och han kan balansera det så att det inte uppstår ett glapp mellan realian och regeltekniken (till skillnad från våra vänner siderierna *host* Avoidance Kata *host* ) Där till är han riktigt duktig på sina värlsbeskrivningar. Kapitlet om det dynastiska samhället i drakblodsboken är väldigt välskrivet och man sitter som fastklistrad vid det så fort man öppnat boken.

"Savant and Sorcerer - om ni får dille på magiska prylar, besvärjelser och sånt (även känd som Savant and Slut)"

För de oinsatta så tänker jag nu länka till framsidebilden. Beskådan sker på egen risk.

/Naug, rantar lite efter semestern så där

Lambi

Swordsman

Jo drakblodsboken är oheligt bra skriven. Kanske tom bättre än abyssals. Båda böckerna innehåller det man behöver veta för att spela skiten ur Exalted med en glad grupp äventyrare många glada kvällar.

Lunars är rätt raka ja. Dom passar inte i enorma ansamlingar. 1-2 per grupp är roligt. Då får man en semi-lunar-kampanj-inriktning(fint begrepp :gremgrin:) och det kan krydda på enormt. Det man blir sur på i Lunars är inte att dom är vekare än Solars (trots kapaciteten till oheligt många tärningar kring fysiska attributer och preception) utan att dom har så många _helt_ värdelösa krafter. Weapon Fusion Method är så otroligt ball (man slår med ett vapen som man "smälter samman" med sig själv så man slår ett slag för obeväpnad strid istället för närstrid) tills man inser att 15 exp ger ökningen 0 till 4 i melee/närstrid. Jagmenar, vad tänker dom med? :gremconfused:
Dom får gärna ha sämre krafter (vilket dom generellt har, det kostar mycket mer att göra vadmannuvillgöra och dom är generellt svagare) men ta bort dom krafter som är helt värdelösa. Speed-bumps to heaven anyone? :gremooo:
Lunars kan få knäcka Solars "unenhanced" i strid, det är bara crispy. Dock har dom inte mycket att sätta till när Solars har Fivefold Bulkwark Stance, Flow Like Blood och Steel Devil Style. Simple as that.

Kan bara säga att jag håller med om att Sidereals har oförståeliga krafter. Astrology ger jag blanka f*n i.
Transcendant Hatchet of Fate *hostar frenetiskt* är en rak men omdebatterad kraft som roar mig att hata :gremgrin:

Aspectböckerna har jag inte läst tyvärr, så det har jag svårt att kommentera. Jag har dock inte fastnat så mycket för just drakblod mer än som antagonister. Vi har lirat lite i en piratkampanj för typ två år sedan.

Re: Nivåer och karaktärsbyte

Ledsen att svaret tagit lite tid. WoW-LAN i helgen och jag kollar rollspel.nu mest på jobbet.

När det gäller exp så har de äldsta karaktärerna kring 400-500 exp. Nya karaktärer har under senaste året fått börja med 100 exp. Detta är en av faktorerna i starten av vår nya kampanj. Tre gubbar med 4-500 exp, ja det är minst sagt svårt att hitta balanserat motstånd som dessutom skall passa till de med 100.

När det gäller den nya kampanjen så har vi satt lite gränser för att inte få för spetsade gubbar denna vända om, tex. max tre punkter i abilities, backgrounds och lite annat (från start), och max fyra i attributes. Vi kommer göra det svårare att maxxa saker, ökade kostnader och behov av tränare. Störst reglage har vi lagt på essence, alla börjar på 2 och för att öka essence så krävs det stora händelser gällande karaktären i äventyret.

Men nu måste jag jobba vidare!

Lambi

Swordsman
Nivåer och ev. problem därur

WOW! :gremgrin:

Vilka problem har ni med karaktärerna på sådana expnivåer? Att dom bara slår sönder det mesta eller att dom läser av när folk ljuger, vad deras motiv är och hur man får dom dit man vill?

Vi har testat göra karaktärer med 500xp och tok-optimerat. Det blev rätt groteskt. :gremtongue:

Edit: Var tvungen att avsluta där. Skulle stacka om switchar på jobbet...

Det vi gjorde med 500xp-karaktärerna var inte att spela som vanligt med dom utan att bara testa en strid. Det var riktigt upplysande.

ehm... nu måste jag dra igen... aja, har kanske fått fram lite vettigt :p

Re: Nivåer och ev. problem därur

Även mycket på jobbet här. Jobbar på ett Universitet med antagningsfrågor, ganska mycket just nu hehe.

Jo soms agt, karaktärer på dessa nivåer ställer till problem. Tex. ett balansproblem gentimot nya karaktärer med mindre exp. Som du säger finns det flera sätt de kan förstöra att äventyr, men för oss har det ändå gått hyffsat bra. Strider har varit svåra att balansera, men görbart oftast. När det gäller "social combat" så har det varit lungt, eftersom vi restrikterat framförallt Investigation-charmsen, samt även andra.
Du nämnde själv att det ar ju skillnad på karaktärer som "växt" fram med 4-5 exp per session blir annorlunda en en ny som får en dusk med exp och kan göra allt "bra" från början, dvs optimera.
Nu har vi haft vår första session i den nya kampanjen. Egentligen hände väl inte så mycket spännande, de nya karaktärarna mötte varandra, så det blev iofs. en hel massa bra rollspelande. Ser fram emot nästa session när jag får kasta in dom ett äventyret på riktigt!