Nekromanti [Exalted] Hur fungerar ....

Marcus J

Hero
hearthstones? De nämner på flera ställen att den snabbar på essence återfåning men jag har inte lyckats hitta hur.

På vilka sätt är en hearthstone amulet bra? Kan den bara hjälpa en att använda en hearthstone?

/Marcus som ska börja spela exalted snart.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
I äkta whitewolf-anda så är dom urkelkassa på att skriva regler. Reglerna för hearthstones är typ utspridda på 3 ställen över hela grundboken och vi hade typ en heldag med att hitta hur dom fungerade.

På sidan 149 så finns följande mening lite slugt gömd i texten.

"A character carrying the raw Hearthstone aof a manse against his bare skin gains a bonus of twice the Manse's rating."

I sitt sammanhang så menar dom på att har du en rang 3 härdsten, som är kopplad till ett rang 3 högfäste(manse) så återfår du 3x2 = 6 motes per timme.

Vad amuletterna är bra för. Det är återigen jätteluddigt beskrivet i reglerna, (just härdstenar och högfästen är grundboken exceptionellt dåliga på. Och ingen annan bok har riktigt reparerat det faktumet) men vi kör som så, att om du bara har en rå härdsten så får du essensregenerationen från den. Men om du har satt härdstenen i en artefakt av något slag (exempelvis en talisman) så får du även tillgång till härdstenens extraförmåga. Talismaner gör ingenting annat än att kanalisera den extraförmåga.

Så använder vi det i alla fall. Det skiljer sig säkert från andra gruppers tolkning av dessa något oklara regler.

/Naug

Selly

Level 5 Laser Lotus
Exalted said:
Many items made of the Five Magical Materials have sockets in them, for the mounting of these crystals. When an Exalted is attuned to a Manse, places that Mance’s Hearthstone into an item made with one of the Five Magical Materials and then invests Essence in the item to attune its resonance to her own, the Hearthstone resonates as well. […] Such a resonant Hearthstone has a beneficial effect on the Exalted, like a mighty talisman. [...]
Personligen tycker jag att det är ganska uppenbart vad som avsågs, men jag kanske är konstig eller nåt. Er tolkning verkar – åtminstone i mina ögon – vara fullständigt överensstämmande med ovanstående citat, och det var också så vi använde det hela när vi spelade Exalted.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Dom suger fortfarande på att skriva regler

Problemet är tydligheten. Jag måste hålla med Krilles K.I.S.S.-regel här (Keep it simple stupid! :gremsmile: ). Varför ha fluff i regelbeskrivningar? Varför inte bara säga "When a hearthstone is set in an item made out of one of the 5 magical materials, the wearer receives the inate ability of that particular stone". Istället för att säga "It functions like a might talisman"?.

Lämna fluffet till fluff. Jag vill ha mina regler tydliga. Dessutom, att ha regler för härdstenar spridda till essenregenereringskapitlet, utrustningskapitlet samt Craft-reglerna är också rätt korkat. Samla det på ett ställe. Härdstenar är centrala och viktiga. Splittra inte central och viktig information som hör ihop till flera olika orelaterade ställen i boket. Om jag måste sitta med 2 fingrar i boken för att sammanställa all info om 1 grundläggande fenomen i spelvärlden (och regeltekniken) så har någon disponerat sin text fel.

/Naug, petig och kritisk

Selly

Level 5 Laser Lotus
Yes and no. [OT]

… Eller snarare: Jag håller med till fullo om en del av det du skriver; inte alls om en del annat. ^_~

”Problemet är tydligheten. Jag måste hålla med Krilles K.I.S.S.-regel här (Keep it simple stupid! :gremsmile: ). Varför ha fluff i regelbeskrivningar?”

För att det är roligt och gör läsningen mindre torr! Tycker jag. :gremgrin:
<font size="1">Och tack för att du gav mig anledning till att skriva nåt om Exalted som inte är gnäll. ^__^</font size>

”Dessutom, att ha regler för härdstenar spridda till essenregenereringskapitlet, utrustningskapitlet samt Craft-reglerna är också rätt korkat. Samla det på ett ställe.”

Det här håller jag däremot med om. Å andra sidan lyckades de samla informationen bättre i Exalted än i gamla Vampire: the Dark Ages – den boken är verkligen vedervärdig på den punkten… >_<