Nekromanti Exalted

walium

Ganska töntig, faktiskt
Någon som kan berätta lite mer för mig om Exalted? Jag funderar nämligen på att köpa det.

Storuggla

Champion
Tja... ett Wuxia och mangainspirerat lir. Med storytellingsystemet och special moves rakt ifrån Feng Shui.

Sa inte det så mycket? ^_^;
Okej då, ganska kul om man nu gillar action, fast ändå.. .mja... jo.

Storuggla, otroligt vag

Storuggla

Champion
Re: En stilla fundering

Wuxia innebär wire-fu, svärdsfäktning och kung fu. Allt på en gång.

Storuggla, som pååekar att wire-fu innebär att skådisarna lyfts med vajrar (sp?) så att det verkar som de hoppar jääättehögt.

Duddmannen

Hero
I grunden Storyteller-systemet, det vill säga slå ett antal d10or och räkna hur många som kom upp till ett visst värde. Miljön är en blandning mellan kung fu-film och manga. Hjältarna (The Solar Exalted) har krafter långt över vanliga människors och kämpar mot förtryck och ondska. De behandlas av vanliga människor som monster i värsta fall eller bara bråkmakare och häxor i bästa fall. Systemet är väl anpassat för äkta wire-fu och kan väl mest liknas vid ett superhjältespel i östasiatisk medeltid med fantasy-inslag.

Vet inte om du blev klokare av det här. Jag gillar spelet skarpt och tycker att det absolut var värt pengarna.

Man Mountainman

Storsvagåret
Exalted är WW's svar på D&D, ett sword-and-sorcery-rollspel i en high fantasy-miljö av allra värsta (bästa?) slag, med monster i varje skogsdunge och magiska artefakter under varje sten. För den som inte kan få nog av coola grejer, nya spells och stridskonster och fräcka monster, och för den som har ordentligt med T10:or hemma rekommenderas det varmt. För alla andra erbjuder spelvärlden rika möjligheter och fascinerande miljöer men är på inget sätt extraordinärt, och reglerna lämnar förstås mycket övrigt att önska.

Rickard

Urverk speldesign
Re: En stilla fundering

Som jag har fått för mig så kan wuxia(filmer) bäst förklaras med titlar som "Crouching Tiger Hidden Dragon", "Tai Chi Master", "Iron Claw", "Evil Cult" och "Big Trouble in Little China"..

Mycket svärdsfajter, mycket kampsport, mycket chi och annan "trolldom"..

~Råkade mest nämna Jet Lee-filmer men [color:448800]Han</font color=448800> har mest sett JL-filmer på sistone