Nekromanti exalted?

Cad

Veteran
undrar bara om det är någon som har någon erfarenhet av white wolf´s exalted?

/Cad

Surukai

Warrior
Man spelare typ mycket mäktiga snubbar med World of darkness mått mätta..

Dock har det en välkommen modifikation på slagsystemet som raderar den mycket fåniga effekten "övning ger fumlighet" som annars finns i danliga WoD ... + att det blir lite fler svårighetsgrader än Normalt (6) skitsvårt (7) nästan omöjligt (8) totalt 100% omöjligt (9+)

detta utan att göra om dot-systemet eller göra det helt inkompatibelt med resten av systemet.

Personligen har jag lite svårt för "övermäktighetsrunkande" spel så mina övriga åsikter är nog ganska ointressanta.

Staffan

Myrmidon
Själv äger jag spelet och de flesta tillbehör, men har bara spelat det två gånger. Det verkar apcoolt än så länge i alla fall, och till och med jag kan nog komma på coola äventyr till det (just nu sitter jag och slipar på ett äventyr inspirerat av en bit i CB:Twilight, med Fair Folk och andar).

Jag gillar inställningen till världsbeskrivning: beskriv vissa platser någorlunda detaljerat (inte i närheten av FRs detaljnivå), men säg väldigt lite om vad som finns däremellan. Effekten blir lite som om man skulle ha en beskrivning av vår värld som säger ung. "Där ligger Kina, som fungerar så här och så här. Därborta ligger Tyskland, och där ligger Canberra. Sedan finns det platser däremellan också, men de får du hitta på själv om du vill."

Selly

Level 5 Laser Lotus
"Man spelare typ mycket mäktiga snubbar med World of darkness mått mätta.."

Men så spelar man ju inte i World of Darkness heller. :gremwink:

"Dock har det en välkommen modifikation på slagsystemet som raderar den mycket fåniga effekten "övning ger fumlighet" som annars finns i danliga WoD ..."

Rätt simpel modifikation; allt de har gjort är att ta bort regeln att ettorna drar bort vinster. "Övning ger fumlighet"-effekten var åtgärdad redan i Revised, där det sades att en enda vinst negerade möjligheten till fummel, oavsett antal ettor.

" + att det blir lite fler svårighetsgrader än Normalt (6) skitsvårt (7) nästan omöjligt (8) totalt 100% omöjligt (9+)"

Fler svårighetsgrader är det knappast. I WoD varieras svårighetsgraden från 2-10, samt att man kan kräva mer än en vinst. I Exalted skall man _alltid_ slå över 7 på tärningarna, och det enda som räknas är antalet vinster. För övrigt så vill jag minnas att maxkravet var 5 vinster, och alltså finns där bara 5 svårighetsgrader. Knappast fler än i WoD.

Vilket man sedan föredrar är ju förstås upp till tycke och smak.

Cad

Veteran
vad vill du veta?

var bara intresserad av om det är ett spel värt att införskaffa...viste inte tidigare att det var samma (slå massa tio:or) system som i de övriga ww produkterna..

men nu kan jag kolla själv för min fru fick tag på det på en auktion igårkväll :gremlaugh: för en spottstyver typ...

tack i alla fall
/Cad

Snow

Swashbuckler
Re: Jovars, vad vill du veta? [NT]

Någon drog för mig paralleller mellan spelvärlden och Crouching tiger hidden dragon samt Escaflowne (anime). Stämmer det? Kan man spela djurfolk? Finns det mechar? Jag är inte förvånad om man kan bli riktigt riktigt uberbra på att slåss och kan hoppa jättehögt och så...

säg något om världen..

Surukai

Warrior
Det jag märkt med svårighetsgraderna är att man svårighetsökningen från 6 till 8 är gigantisk

Vi har inte begränsat svårighetsnivån till 5 eftersom man kan göra svårare saker och få fler successes.. tekniskt sett borde svårigheten i exaltedversionen variera mellan 1 och 10 (eftersom 10 kan anses vara det maximala (5 i grundegenskapen och 5 i färdigheten)

Jag har sett över 15 successes ett par gånger.. det handlar om att få lite tior och ta dom "obligatoriska" förmågorna etc så man får över 10 tärningar att slå med när det gäller.

Selly

Level 5 Laser Lotus
"Det jag märkt med svårighetsgraderna är att man svårighetsökningen från 6 till 8 är gigantisk"

Tja, det är ju upp till var och ens personliga erfarenhet. Själv tycker jag att den är stor, men inte enorm. Dock ser jag inget större fel i att svårighetsgrad 8 är just svårt.

"Vi har inte begränsat svårighetsnivån till 5 eftersom man kan göra svårare saker och få fler successes.. tekniskt sett borde svårigheten i exaltedversionen variera mellan 1 och 10 (eftersom 10 kan anses vara det maximala (5 i grundegenskapen och 5 i färdigheten)""

...13 isf. Attribute 5, Ability 5, Specialty +3. Och sen kan man rent teoretiskt slå 13 tior och få totalt 26 vinster. Samt att man kan få ännu fler tärningar från diverse Charms. Men skalan i boken går bara till 5. Det är förstås en smal sak att ändra på det, men detsamma gäller för en hel rad andra grejer. (katter med Dexterity 3, t.ex...det kan jag tro på när jag ser människor hoppa rakt upp, tre gånger sin egen kroppslängd från stillastående position, landa på en platå mindre än hälften så stor som kroppen och ändå bibehålla balansen)

Hur som helst, jag råkade komma ifrån ämnet nu. För övrigt så tycker jag nästan att det är enklare att lyckas med saker i Vampire än i Exalted; jag slår väldigt många sexor, som ju alltså inte betyder ett skvatt i det senare, men som oftast är vinster i det förra. :gremwink:

Staffan

Myrmidon
Re: Jovars, vad vill du veta? [NT]

Någon drog för mig paralleller mellan spelvärlden och Crouching tiger hidden dragon samt Escaflowne (anime).
CTHD, visst. Escaflowne kan jag inte uttala mig om, men actionanimé i allmänhet är en stor inspirationskälla. Bland de rekommenderade inspirationskällorna nämns givetvis CTHD (samt lite andra Wuxia-filmer såsom Swordsman II). Där nämns även Ninja Scroll och anime-versionen av Streetfighter (alltså *inte* spelfilmen med Van Damme och Kylie Minogue), samt lite mer högtravande saker som Illiaden och Völsungasagan.
Kan man spela djurfolk?
Inte som jag tror du menar det, i alla fall inte utan att man mecklar lite. Grundboken bygger på att man spelar "Solar Exalted" - jävelhårda typer som har blivit välsignade av solguden och därmed blivit ännu jävelhårdare. De har magiska krafter som baserar sig på deras färdigheter (om man är bra på Bureaucracy kan man t ex lära sig förmågan Irresistable Salesman Spirit, så man kan sälja någon vad som helst för hur lite/mycket som helst om de inte har för hög viljestyrka). Solars är den hårdaste sortens Exalted, men det finns ytterligare fyra sorter:
<ul style="list-style-type: disc">[*] Terrestrial Exalted, även kallade Dragon-blooded, som har blivit välsignade av någon av de fem stora Elementardrakarna. Drakbloden är den vekaste sortens Exalted, men å andra sidan är de gigantiskt många fler. Eftersom deras Exalted-het är svagare än de andras så kan den färdas genom blodet - barn till en Dragonblooded blir ofta själva Dragonblooded, men det kan ofta hoppa över en generation eller fem. Även Dragonbloodeds förmågor baserar sig på färdigheter, men tar sig oftast uttryck via elementareffekter av något slag. Drakbloden behärskar även världens största och mäktigaste nation, som helt enkelt kallas Riket (The Realm). Riket har dock lite problem på sistone eftersom den Röda Kejsarinnan försvunnit spårlöst för fem år sedan, vilket har lett till att de olika adelshusen intrigerar mot varandra för att kunna sätta någon ny på tronen.[*] Sidereal Exalted, som blivit välsignade av någon av de fem Möerna (Merkurius, Venus, Mars, Jupiter, Saturnus). Deras förmågor kretsar runt att förutspå framtiden och att manipulera ödet. De är allmänt mystiska, och föredrar att agera som rådgivare snarare än att göra saker själva.[*] Lunar Exalted, som blivit välsignade av mångudinnan Luna. De har förmågan att ändra form till djur vars hjärteblod de druckit samt till en sorts hybridform för krig. De har även förmågor som kretsar runt att bli bättre på formförändring, att överleva i vildmarken, att slåss, och allmän tuffhet. De flesta bor ute i barbarlanden vid världens kant, och ger inte mycket för den så kallade civilisationen.[*] Abyssal Exalted, som är relativt nya. De har förmågor som nästan är som en mörk spegelbild av Solars - en Solar kan få förmågan att slå jättehårt och göra mycket skada, en Abyssal får i stället förmågan att minska sitt måls stryktålighet och göra skada på det sättet. De tjänar Dödsherrarna, om vilket väldigt lite är känt.
[/list]
De som ligger närmast "djurfolk" är väl Lunars, men de är mer "varulvar" än "furries". Världen innehåller även något som kallas Beastmen, som är någon slags underlig korsning mellan människor och djur - Lunars brukar vara inblandade. Beastmen är dock mer menade som antagonister än som spelbara saker, och är rätt mycket vekare än en typisk Exalt.
Finns det mechar?
Ett av supplementen har regler för så kallade Warstriders, som kan ses som magiska mechar. Inga stalinorglar, dock.
Jag är inte förvånad om man kan bli riktigt riktigt uberbra på att slåss och kan hoppa jättehögt och så...
Om!