Re: Jovars, vad vill du veta? [NT]
Någon drog för mig paralleller mellan spelvärlden och Crouching tiger hidden dragon samt Escaflowne (anime).
CTHD, visst. Escaflowne kan jag inte uttala mig om, men actionanimé i allmänhet är en stor inspirationskälla. Bland de rekommenderade inspirationskällorna nämns givetvis CTHD (samt lite andra Wuxia-filmer såsom Swordsman II). Där nämns även Ninja Scroll och anime-versionen av Streetfighter (alltså *inte* spelfilmen med Van Damme och Kylie Minogue), samt lite mer högtravande saker som Illiaden och Völsungasagan.
Inte som jag tror du menar det, i alla fall inte utan att man mecklar lite. Grundboken bygger på att man spelar "Solar Exalted" - jävelhårda typer som har blivit välsignade av solguden och därmed blivit ännu jävelhårdare. De har magiska krafter som baserar sig på deras färdigheter (om man är bra på Bureaucracy kan man t ex lära sig förmågan Irresistable Salesman Spirit, så man kan sälja någon vad som helst för hur lite/mycket som helst om de inte har för hög viljestyrka). Solars är den hårdaste sortens Exalted, men det finns ytterligare fyra sorter:
<ul style="list-style-type: disc">[*] Terrestrial Exalted, även kallade Dragon-blooded, som har blivit välsignade av någon av de fem stora Elementardrakarna. Drakbloden är den vekaste sortens Exalted, men å andra sidan är de gigantiskt många fler. Eftersom deras Exalted-het är svagare än de andras så kan den färdas genom blodet - barn till en Dragonblooded blir ofta själva Dragonblooded, men det kan ofta hoppa över en generation eller fem. Även Dragonbloodeds förmågor baserar sig på färdigheter, men tar sig oftast uttryck via elementareffekter av något slag. Drakbloden behärskar även världens största och mäktigaste nation, som helt enkelt kallas Riket (The Realm). Riket har dock lite problem på sistone eftersom den Röda Kejsarinnan försvunnit spårlöst för fem år sedan, vilket har lett till att de olika adelshusen intrigerar mot varandra för att kunna sätta någon ny på tronen.[*] Sidereal Exalted, som blivit välsignade av någon av de fem Möerna (Merkurius, Venus, Mars, Jupiter, Saturnus). Deras förmågor kretsar runt att förutspå framtiden och att manipulera ödet. De är allmänt mystiska, och föredrar att agera som rådgivare snarare än att göra saker själva.[*] Lunar Exalted, som blivit välsignade av mångudinnan Luna. De har förmågan att ändra form till djur vars hjärteblod de druckit samt till en sorts hybridform för krig. De har även förmågor som kretsar runt att bli bättre på formförändring, att överleva i vildmarken, att slåss, och allmän tuffhet. De flesta bor ute i barbarlanden vid världens kant, och ger inte mycket för den så kallade civilisationen.[*] Abyssal Exalted, som är relativt nya. De har förmågor som nästan är som en mörk spegelbild av Solars - en Solar kan få förmågan att slå jättehårt och göra mycket skada, en Abyssal får i stället förmågan att minska sitt måls stryktålighet och göra skada på det sättet. De tjänar Dödsherrarna, om vilket väldigt lite är känt.
[/list]
De som ligger närmast "djurfolk" är väl Lunars, men de är mer "varulvar" än "furries". Världen innehåller även något som kallas Beastmen, som är någon slags underlig korsning mellan människor och djur - Lunars brukar vara inblandade. Beastmen är dock mer menade som antagonister än som spelbara saker, och är rätt mycket vekare än en typisk Exalt.
Ett av supplementen har regler för så kallade Warstriders, som kan ses som magiska mechar. Inga stalinorglar, dock.
Jag är inte förvånad om man kan bli riktigt riktigt uberbra på att slåss och kan hoppa jättehögt och så...
Om!