Nekromanti Exalted

Hallå där alla (eller inga) Exalted-spelare!

Kollade lite utländska Exaltedforum idag och kom och tänka på hur det kan vara med svenska sådana? Har inte lyckats hitta något och bestämde mig för att i alla fall lägga in en post här om det.

Så, finns det några exalted-cirklar där ute eller? Vad spelar ni? Hur och helst? Kul att få se att det finns fler än min grupp!

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Så, finns det några exalted-cirklar där ute eller? Vad spelar ni? Hur och helst? Kul att få se att det finns fler än min grupp! "

Jag har bara kikat på spelet (när min SL lånat det från en av sina kompisar som jag inte känner) men jag gillar det väldigt mycket. De har bestämt sig för en stämning och följt den konsekvent genom hela spelet och dess supplement. De exalterade är coola på ett passligt sätt.

Tyvärr så har jag dock aldrig fått chans att spela spelet, men jag ser fram emot den dagen då rådande spelprojekt sinar och vi kan spela lite Exalted i våran spelgrupp :gremsmile:

/Naug

Aha, ja jag tycker ju defentitivt att ni skall testa det sen när ni kan. WW har fixat en riktigt bra setting till spelet och en fortgående "kampanj" där världen utvecklas hela tiden. Detta är väl kanske ingen nyhet, det var väl så i WoD.

Spelet i sig är ju en blanding mellan anime och hong-kong-action skulle men kunna säga, satt i en episk fantasyvärld, som käns mycket unik.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Unik?

Så värst unik vet jag inte om jag tycker att världen är. Jag känner igen mig rätt så bra i en salig kompott av fantasy-anime. Men som rollspelsvärld sätt så är det knappast någon som har skapat en så utförlig, konsekvent (det är sällan folk gör konsekventa saker) och välformulerad highfantasy-värld.

Det behöver inte vara nytt. Bara det är välgjort så är jag nöjd :gremsmile:

/Naug

Selly

Level 5 Laser Lotus
Konsekvent? :p

"det är sällan folk gör konsekventa saker"

...fast det har de väl inte gjort här heller egentligen? Innan spelet kom snackade de väldigt mycket om hur mycket Final Fantasy-känsla det skulle vara, vilket var som bortblåst när spelet väl kom. I grundboken så verkar det mesta ganska standard egentligen (fast med gigantostora vapen och rustningar - självklart i skinande guld), och de definierar olika nivåer på både det ena och det andra - bara för att totalt bryta mot alltihop i olika supplement (ett hett tips här är att undvika Creatures of the Wyld till varje pris...).

Jag gillar mycket av den grundläggande stilen, faktiskt, men just när det gäller huruvida världen är konsekvent eller inte så kan jag nog inte riktigt hålla med...

Av ren nyfikenhet: hur många sourcebooks har du gluttat i? För jag upplever nog att det främst är i många av dem som problemet ligger. Grundboken och övriga hardbacks lider inte av problemet på samma sätt. Hardbacksen är för övrigt rätt bra - åtminstone Dragon-Blooded, Abyssals och Sidereals; Lunars har jag inte orkat bry mig om, då tatuerade keltbarbarer inte riktigt är min grej. :gremcrazy:

Staffan

Myrmidon
WW har fixat en riktigt bra setting till spelet och en fortgående "kampanj" där världen utvecklas hela tiden.
Det är ju just det den inte gör. Samtliga böcker som släppts hittills är placerade i samma tidsperiod. Till skillnad från WoD så finns det ingen övergripande metaplot - en sådan skulle ändå inte funka i Exalted, då hela poängen är att rollpersonerna är så hårda att de kan bygga sin egen metaplot. Den enda någorlunda metaplotaktiga saken hittills är den eventuella invasionen av Autochthon i Time of Tumult, men den har inte "officiellt" hänt. Däremot så står det sidebars i en del böcker om hur denna eventuellt skulle påverka vad som står annars - i Siderals står det t ex en sidebar om hur alkemiska Exalts skulle tas emot i gudarnas stad Yu Shan, och en annan om att de eventuellt skulle kunna påverka de spindlar som väver Ödets Vävstol, eftersom dessa konstruerades av Autochthon.

Däremot så detaljeras bakgrunden mer och mer hela tiden, men tiden rör inte på sig på samma sätt som i WoD.

Dels sa har jag "gluttat" i samtliga böcker till spelet då vi har alla. Vad gäller Creatures of the Wyld måste jag säga att jag inte förstår vad du menar och angånde utvecklingen av världen/kampanjen så är det sant att mycket inte har hänt, ännu. Men WW har utlovat 3 stora händelser som skall ske. Tycker det bara är naturligt att de etablerar världen innan de ändrar på den?

Med en unik värld menar jag väldigt i unik i förhållande till andra rollspel, ty det är den, sen att man känner igen mycket från anime är bara naturligt då 90% av all insperation medgivet kommer från animen/mangan, vilket alltid står i böckerna.

Angående metaploten så är ju den återtagande/-ställandet av den gamla hierarkiska ordningen och vad som hänt med kejsarinnan. Det är den röda tråden.

Jag tror helt enkelt att de just nu håller på att etablera världen, för att sen kunna ändra på den. Saker får ju inte ske för fort, samt att de självklart vill få ut mycket böcker/tjäna dineros :gremsmile:

Selly

Level 5 Laser Lotus
"Dels sa har jag "gluttat" i samtliga böcker till spelet då vi har alla. Vad gäller Creatures of the Wyld måste jag säga att jag inte förstår vad du menar (...)"

Hörrudu, det där sade väl ändå Staffan inget om? Vem är det du svarar på egentligen? :gremwink:

Vad gäller CotW: laserkanoner, robotdrakar med Essence 9 och diverse otyg gjorda i godtyckligt Magical Material (var inte de oförstörbara...?), well, det såg jag inget om i grundboken. Enligt den så var det ju bara Celestial Incarna som skulle komma upp i den Essence-nivån över huvud taget. Uppenbarligen ändrat hipp som happ (välbehövd ändring iofs, med tanke på att en grupp Sidereals kan binda en ande med Essence 9 eller mindre - hur skulle det sett ut om Unconquered Sun plötsligt fick rådille och började banka sönder Games of Divinity?).

...inte för att det måste stå samma saker, men det vore trevligt om de höll en konsekvent stil och - framför allt - samma skalor på nuffrorna. Nåväl, jag är väl för petig eller nåt.

Jag svarade inte bara på Staffans post utan på de övriga också :gremsmile: Jag kör på listade meddelande inte tråd som är default :gremsmile: Så jag ser alla samtidigt och tryckte vara "svara" på den längst ner :gremlaugh:

Tja, om man skall hålla sig till grundboken är det ju svårt att vidareutveckla, det där med essence 9 och så erkänner jag fullt att jag inte har helkoll på, men "laserkanoner" är väl helt ok med tanke på att första åldern skilde sig "lite" från nu :gremtongue:

Jag måste nog backa in i ett hörn här och försvara mig lite igenom att säga att jag aldrig sagt att reglerna i sig är fulländade eller utan fel på något sätt.

Det jag har velat säga är att det är en välutvecklad och mycket bra setting. Att dom plötsligt ändrar på några detaljer i vidare böcker för att dom kom på att det blir bättre så här tycker jag inte ändrar det faktumet. Det är ju inte precis som att dom ändrat något gigantiskt. Sen tror jag att Siderals skulle få svårt att binda Solen, med tanke på att det finns inga "stats" för tex han, Luna och Maidens.

Vidare (puh!) jag tror inte jag någonstans har läst att de magiska materialen är oförstörbara.

...inte för att det måste stå samma saker, men det vore trevligt om de höll en konsekvent stil och - framför allt - samma skalor på nuffrorna. Nåväl, jag är väl för petig eller nåt.

Här tycker jag dock att du har en bra poäng, "stats"-skalorna är lite konstiga i Exalted, detta är absolut sant. Men ser inte att detta är något som egentligen påverkar settingen?

Selly

Level 5 Laser Lotus
Två svar i ett...

Till att börja med: ett tips inför framtiden är att använda Ändra-funktionen istället för att skriva ett till inlägg. Det uppskattas allmänt, ish när man skall svara. Nåväl, för att ta det faktiska svaret också...

"det där med essence 9 och så erkänner jag fullt att jag inte har helkoll på (...) Sen tror jag att Siderals skulle få svårt att binda Solen, med tanke på att det finns inga "stats" för tex han, Luna och Maidens."

I grundboken så står det att Celestial Incarna har Essence-värden på 8-9. Då är det inga problem att binda någon av dem. Vilket förstås blir väldigt larvigt, så man kan ju antaga att detta ändrats. Det ser jag inte bara som en stor grej, utan även en nödlösning i form av retroaktiv ändring.

"men "laserkanoner" är väl helt ok med tanke på att första åldern skilde sig "lite" från nu "

Problemet är inte laserkanonerna i sig. Problemet är bara att det inte ens hintades om den teknologinivån i grundboken, och det där är ett återkommande fenomen. Då är det inkonsekvent IMO - när spelets stil och miljö ändras för varje bok som ges ut.

"Det jag har velat säga är att det är en välutvecklad och mycket bra setting. Att dom plötsligt ändrar på några detaljer i vidare böcker för att dom kom på att det blir bättre så här tycker jag inte ändrar det faktumet. Det är ju inte precis som att dom ändrat något gigantiskt."

Tja...jag håller väl helt enkelt inte med. Jag tycker om många av idéerna och många av stilarna (och att jag uttrycker mig så säger väl en del om min inställning), men jag tycker att det är för diffust och inkonsekvent (som en samling idéer är det alltså skitbra, och om jag orkade fixa till diverse saker så skulle det gå att få fram nåt riktigt bra - men då gör jag hellre ett eget spel). Att det sen mest är detaljer som ändras från bok till bok, tja, många bäckar små...

"Vidare (puh!) jag tror inte jag någonstans har läst att de magiska materialen är oförstörbara."

Det hintas om det, bl.a i diverse Perfect Defense Charms, men jag erkänner att jag inte har några direkta sidnummer i skallen här. Nåväl.

"Här tycker jag dock att du har en bra poäng, "stats"-skalorna är lite konstiga i Exalted, detta är absolut sant. Men ser inte att detta är något som egentligen påverkar settingen?"

...syftade faktiskt mest på Essence. Övriga skalor tycker jag är ok, förutom att alla dice adders är alldeles för bra. Nåväl.

Re: Två svar i ett...

Problemet är inte laserkanonerna i sig. Problemet är bara att det inte ens hintades om den teknologinivån i grundboken, och det där är ett återkommande fenomen. Då är det inkonsekvent IMO - när spelets stil och miljö ändras för varje bok som ges ut.

Här tror jag vi har kärnan i våra åsikter, du tycker att de nya böckerna ändrar medans jag anser att de utvecklar , jag menar grundboken är i stort sett bara "Solar" boken precis som Lunar eller Dragon-Blooded. Den innehåller så pass vaga saker och lite detaljer att man inte ens kan räkna den som en basis att hålla sig konsekvent till. I filmen "The making of Exalted" så säger dom att ett av de största problemen de hade i början var att de inte alls fick plats med ens nära allt de ville ha med. Jag tror det är därför det kan kännas som att så mycket ändras med de nya böckerna. Om man ser på de mer som en helhet så ser man att de går ihop till det som är Exalted.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Modulsjuka.

"(...) du tycker att de nya böckerna ändrar medans jag anser att de utvecklar (...)"

Fast det är ju egentligen samma sak, fast med en mer positiv klang på ordet. I vilket fall så är det stilförändring det handlar om, och då är världen knappast konsekvent. Och ärligt talat, det finns en hel massa jox i grundboken de kunde skippat för att få plats (bl.a kunde de gott strukit hälften av de stridsinriktade Charmsen... ¬.¬;).

"Om man ser på de mer som en helhet så ser man att de går ihop till det som är Exalted."

Det handlar nog mest om att jag gärna vill ha ett spel när jag betalar för det; inte bara en massa regler och kewl powerz. Jag skall inte behöva köpa femtielva moduler för att få ett grepp om spelvärlden.

Staffan

Myrmidon
angånde utvecklingen av världen/kampanjen så är det sant att mycket inte har hänt, ännu. Men WW har utlovat 3 stora händelser som skall ske. Tycker det bara är naturligt att de etablerar världen innan de ändrar på den?
Jag har i alla fall sett inlägg fråm Geoffrey Grabowski (på rpg.net) där han säger att deras idé inte är att ha någon metaplot. Däremot kommer de så småningom att presentera kampanjböcker som beskriver t ex Kejsarinnans återkomst, men detta kommer i så fall inte att förutsättas ha hänt i senare böcker. Förmodligen kommer senare böcker att ta viss hänsyn till det, precis som böcker nu tar hänsyn till händelserna i Time of Tumult, men det kommer inte att förutsättas att Kejsarinnan kommit tillbaka i spetsen för en hord Infernaliska upphöjda.

Re: Modulsjuka.

I vilket fall så är det stilförändring det handlar om

Um, här håller jag helt enkjelt inte bara med. Jag tycker att Exalted håller och har hållit sin stil väldigt konsekvent.

(bl.a kunde de gott strukit hälften av de stridsinriktade Charmsen... ¬.¬;).

Exalted är en värld täckt i krig, exalted är gudanas förkämpar, det är nog bara naturligt att det har utvecklats så mycket combat charms.

inte bara en massa regler och kewl powerz

När man introducerar något nytt måste man ju med det skicka med nya regler, om det är en sån sak som behöver regler för att fungera, så här är det väl i ALLA rollspel där det kommer nya böcker?

Och "kewl powerz" är en stor del i vad Exalted handlar om, så är man så negativt inställd till det är det inte ens värt att diskutera det, bara blicka vidare över hyllan av rollspel och välja nått annat.

Jag skall inte behöva köpa femtielva moduler för att få ett grepp om spelvärlden.

White-Wolf.

Hmm detta låter ju intressant, det låter ju som dom kommer att utveckla en form av metaplot ändå, men göra det så att spelarna själva på ett bättre sätt kan välja att antingen ha med det eller inte och fortfarande "hänga med" i WW's egna utveckling av världen.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Jag tycker att Exalted håller och har hållit sin stil väldigt konsekvent."

Det var inte vad du sade i förra inlägget, då du tyckte att det "utvecklades". Utveckling är förändring, så hur skall du ha det?

"Exalted är en värld täckt i krig, exalted är gudanas förkämpar, det är nog bara naturligt att det har utvecklats så mycket combat charms."

Dålig bortförklaring. Exalts gör annat än att slåss, och det är främst Dragon-Blooded som är krigare - vilka inte har fler stridsinriktade Charms än någon annan Exalt-typ.

"När man introducerar något nytt måste man ju med det skicka med nya regler, om det är en sån sak som behöver regler för att fungera, så här är det väl i ALLA rollspel där det kommer nya böcker?"

Man kan faktiskt reglera mängden. Så svårt är det inte. Jag tycker dock egentligen inte att det är på tok för mycket regler, men det stör mig att de skurit ner på världen hellre än reglerna. Jag tyckte att jag var ganska tydlig i att det var det jag menade.

"Och "kewl powerz" är en stor del i vad Exalted handlar om, så är man så negativt inställd till det är det inte ens värt att diskutera det, bara blicka vidare över hyllan av rollspel och välja nått annat."

Bjäfs. Man behöver inte proppa hela boken full med Charms för det. Ish inte när de flesta är såpass lika varandra och inte gör annat än ger extra tärningar eller successes. Att de flesta är otroligt tråkiga även stilmässigt ("you fill your mind with Essence" yadda yadda yadda...det här gäller dock inte de andra Exaltsen i alls samma utsträckning), gör ju knappast saken bättre.

"White-Wolf."

Trams. I vartenda WoD-lir jag sett så har man fått en bra bild av världen redan i grundboken (utom möjligen Mage Revised, men så spelar jag 2nd Ed också), och modulerna har i regel hållit samma stil, till skillnad från AoS.

Det var inte vad du sade i förra inlägget, då du tyckte att det "utvecklades". Utveckling är förändring, så hur skall du ha det?

Så du menar alltså att utveckling inte kan vara konsekvent? Så för att ett spel skall vara konsekvent skall enbart en bok släppas och sen skall det stanna där? Utvecklingen är konsekvent, det är det jag menade och jag tycker att det är ganska sjävklart.

Dålig bortförklaring. Exalts gör annat än att slåss

Läs igenom fler av böckerna så skall du fort se att krig är väldigt nära kärnan i Exalted, det är därför Solars har kommit tillbaka, det är därför Lunars är påväg tillbaka från treshold igen, det är det Sidereals använder legionerna till, där Dragon-Blood's ingår. Abyssals skall förinta allt och för världen in i "The Void".

Självklart gör Exalted mer än att slåss, och det finns rikt med charms som är i denna riktning också.

Trams.

Så du anser inte att det finns en "hel del" böcker till WoD? För det var det jag menade.

och modulerna har i regel hållit samma stil, till skillnad från AoS.

Var i AoS-böckerna har världen/spelet bytt stil?

Insignia

Swashbuckler

Så du anser inte att det finns en "hel del" böcker till WoD? För det var det jag menade.
Han menar att man inte behöver alla böckerna för att få grepp om spelvärlden.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Så du menar alltså att utveckling inte kan vara konsekvent? Så för att ett spel skall vara konsekvent skall enbart en bok släppas och sen skall det stanna där?"

Kan och kan. I AoS har de i vart fall misslyckats med att hålla den konsekvent. Pseudo-medeltida värld var vad vi fick i grundboken, och nu dräller det av granatkastare, laserkanoner och allt möjligt trams överallt. Poängen med att gudarna gått från Essence 9 till "w-ever" säger en del bara det.

"Läs igenom fler av böckerna så skall du fort se att krig är väldigt nära kärnan i Exalted, det är därför Solars har kommit tillbaka, det är därför Lunars är påväg tillbaka från treshold igen, det är det Sidereals använder legionerna till, där Dragon-Blood's ingår. Abyssals skall förinta allt och för världen in i "The Void"."

Läs igenom fler av böckerna så ser du att en grupp Sidereals kan binda the Unconquered Sun. Ungefär så mycket ger jag för den där typen av argument. Annars kan vi ju bara ta ett exempel ur verkligheten: det är en hel del krig i verkligheten också, och likförbannat så är "slåss" inte något som gemene man kan särskilt bra. Vad bör vi dra för slutsatser? Besides, det är fortfarande Dragon-Bloods som var/är krigarna, och de kunde gott fått ha många combat Charms. Men nu var det ju inte så.

Och nu, några lösryckta siffror: Setting-kapitlet tar upp 66 sidor. Charms & Sorcery tar upp 78 sidor. Det säger väl en del om var de lagt fokuset.

"Så du anser inte att det finns en "hel del" böcker till WoD? För det var det jag menade."

Det får gärna finnas många böcker, så länge som stilen inte ändras för varje ny bok som ges ut.

"Var i AoS-böckerna har världen/spelet bytt stil?"

Varenda djefla bok? Mer eller mindre samtliga hardbacks (DB-boken funkar faktiskt rätt hyfsat tillsammans med Solars iofs), redan nämnda Creatures of the Wyld, en hel bunt grejer från diverse Caste Books, osv.