Två svar i ett...
Till att börja med: ett tips inför framtiden är att använda Ändra-funktionen istället för att skriva ett till inlägg. Det uppskattas allmänt, ish när man skall svara. Nåväl, för att ta det faktiska svaret också...
"det där med essence 9 och så erkänner jag fullt att jag inte har helkoll på (...) Sen tror jag att Siderals skulle få svårt att binda Solen, med tanke på att det finns inga "stats" för tex han, Luna och Maidens."
I grundboken så står det att Celestial Incarna har Essence-värden på 8-9. Då är det inga problem att binda någon av dem. Vilket förstås blir väldigt larvigt, så man kan ju antaga att detta ändrats. Det ser jag inte bara som en stor grej, utan även en nödlösning i form av retroaktiv ändring.
"men "laserkanoner" är väl helt ok med tanke på att första åldern skilde sig "lite" från nu "
Problemet är inte laserkanonerna i sig. Problemet är bara att det inte ens hintades om den teknologinivån i grundboken, och det där är ett återkommande fenomen. Då är det inkonsekvent IMO - när spelets stil och miljö ändras för varje bok som ges ut.
"Det jag har velat säga är att det är en välutvecklad och mycket bra setting. Att dom plötsligt ändrar på några detaljer i vidare böcker för att dom kom på att det blir bättre så här tycker jag inte ändrar det faktumet. Det är ju inte precis som att dom ändrat något gigantiskt."
Tja...jag håller väl helt enkelt inte med. Jag tycker om många av idéerna och många av stilarna (och att jag uttrycker mig så säger väl en del om min inställning), men jag tycker att det är för diffust och inkonsekvent (som en samling idéer är det alltså skitbra, och om jag orkade fixa till diverse saker så skulle det gå att få fram nåt riktigt bra - men då gör jag hellre ett eget spel). Att det sen mest är detaljer som ändras från bok till bok, tja, många bäckar små...
"Vidare (puh!) jag tror inte jag någonstans har läst att de magiska materialen är oförstörbara."
Det hintas om det, bl.a i diverse Perfect Defense Charms, men jag erkänner att jag inte har några direkta sidnummer i skallen här. Nåväl.
"Här tycker jag dock att du har en bra poäng, "stats"-skalorna är lite konstiga i Exalted, detta är absolut sant. Men ser inte att detta är något som egentligen påverkar settingen?"
...syftade faktiskt mest på Essence. Övriga skalor tycker jag är ok, förutom att alla dice adders är alldeles för bra. Nåväl.