Nekromanti Exalted

Staffan

Myrmidon
Re: Modulsjuka.

Pseudo-medeltida värld var vad vi fick i grundboken, och nu dräller det av granatkastare, laserkanoner och allt möjligt trams överallt.
Protest!

Det framgår en del redan i de första böckerna att Första Åldern var mer teknologiskt avancerad, och använde kombinationer av magi och teknologi. Några av de stora influenserna på Exalted (som står i grundboken) är Hawkmoon ("[...] and lots of strange artifacts from the time before the fall"), Book of the New Sun ("[...] an absolutely fabulous combination of magic and science-fiction elements"), och Final Fantasy. Färdigheten Lore kan användas för att förstå sig på och använda prylar från första åldern, såsom "flying machines." Book of Three Circles är en av böckerna som det görs reklam för i grundboken, och där har man Warstriders (magiska mechas). Det är möjligtvis lite mer subtilt i grundboken, men det finns där.

Och teknomagin är knappast något som det "dräller av överallt." Den är sällsynt, och den som finns hålls för det mesta inlåst och undangömd för att tas fram i absoluta nödsituationer.

Besides, det är fortfarande Dragon-Bloods som var/är krigarna, och de kunde gott fått ha många combat Charms.
Dragon-blooded har i gemen mer fokus på att slåss än andra Exalted-typer: alla DBs har minst en stridsfärdighet som de är bra på, och de som är från Riket har vissa miniminivåer i stridsfärdigheter. De andra Exalted-typerna har alla minst en undertyp vars uppgift det är att vara bra på att slåss: Dawn, Full Moon, Chosen of Mars, och Dusk. Notera att det bland solars endast är Dawn (och Dusk bland abyssals) som får stridsfärdigheter som favoriserade "gratis" - andra måste välja det av sina begränsade extraval. Lunars har inte kast-färdigheter på samma sätt som de andra, och bland Sidereals så har Mars utvalda tre favoriserade stridsfärdigheter, Merkurius har en (thrown), och Saturnus har en (Martial Arts).

Dessutom missar du en viktig distinktion: Dragon-blooded var fotsoldaterna. De andra Exalted-typerna behövde också kunna slåss, framför allt de som hade det som sin huvuduppgift.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Protest!"

Overruled. :gremwink:

"Det framgår en del redan i de första böckerna att Första Åldern var mer teknologiskt avancerad, och använde kombinationer av magi och teknologi."

Med tanke på att de exempel du nämner är ur suggested resources, ledsen, det köper jag inte. Det är illa nog att man skall behöva köpa femtielva splatbooks, nu skall man dessutom behöva tvinga sig igenom en bunt skönlitterära verk? Vad sägs om att helt enkelt beskriva världen i boken man just betalat över 300 spänn för? Kopplingen till Final Fantasy säger ingenting; det är en serie på över ett dussin spel, där varje spel har en helt fristående värld (med ett undantag förstås), och där stilarna varierar hejdlöst.

"Färdigheten Lore kan användas för att förstå sig på och använda prylar från första åldern, såsom "flying machines.""

Fast ärligt talat, en liten paragraf? Med tanke på hur det är proppfullt av First Age-skrot i splatbook efter splatbook så hade det varit trevligt med lite mer i grundboken. Vad Lore används till vet jag, men "artifacts" är nog bland de bredaste tänkbara orden någonsin, så det i sig säger ingenting.

"Book of Three Circles är en av böckerna som det görs reklam för i grundboken (...)"

Thank you for proving my point. Jag vill inte behöva köpa den boken för att få ett grepp om världen. (nu gjorde jag iofs det för länge sen ändå, men likväl...)

"Dragon-blooded har i gemen mer fokus på att slåss än andra Exalted-typer: alla DBs har minst en stridsfärdighet som de är bra på, och de som är från Riket har vissa miniminivåer i stridsfärdigheter. (...)"

Nu var det Charms jag talade om, inte fördelningen av Caste Abilities, även om denna i princip är det enda som tyder på Dragon-Bloods' roll som krigare. Miniminivåerna för att spela dynast är mindre intressant, då det har med deras samhälle att göra - inte deras medfödda talanger.

Dessutom spelar det egentligen ingen direkt roll i vilket fall; det finns 25 färdigheter som täcker rubbet, och Solars får totalt 10 stycken för rabatterat pris. Vill man göra en bra krigare så är det nästan otaktiskt att välja Dawn - har man Archery så behöver man inte Thrown (och har man Iron Raptor Technique, eller vad den nu hette, så behöver man ingetdera :gremsmirk: ), och har man Martial Arts så behöver man inte Brawl (och har man Summoning the Loyal Steel, ja, du ser ju vad jag menar). Således blir flera av de där färdigheterna helt enkelt överflödiga.

"Dessutom missar du en viktig distinktion: Dragon-blooded var fotsoldaterna. De andra Exalted-typerna behövde också kunna slåss, framför allt de som hade det som sin huvuduppgift."

Och vilka är det som slåss om inte soldaterna? Hur många generaler (Dawn Caste) och taktiker (Chosen of Mars) är ute på fältet med svärd i högsta hugg? Men även detta är irrelevant. Om man nu, som du säger, anser att Dawn Caste skall vara krigarna bland Solars, då borde ungefär 20% av deras Charms vara inriktade på strid. Nu var det förvisso ett tag sen jag räknade, men jag är tämligen säker på att det var en smula fler. Just Solars har ju också något helt sjukt tråkiga stridsinriktade Charms - det är ju bara "You fill your mind with Essence" gång på gång på gång. Om fluffet bara innebär att det glittrar lite så spelar det väl ingen roll om jag får extra successes eller extra tärningar - rollpersonen gör samma sak i vilket fall.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Konsekvent? :p

"Av ren nyfikenhet: hur många sourcebooks har du gluttat i?"

Jag har bara läst grundboken och skummat en del av de andra böckerna.

Vad jag menar med konsekvent är att jag tycker att de valt en specifik typ av highfantasy-stämning och hållit fast vid den. Men du verkar mer påläst än mig i ämnet så.. :gremwink:

/Naug, drar sig tillbaka

Staffan

Myrmidon

har man Martial Arts så behöver man inte Brawl (och har man Summoning the Loyal Steel, ja, du ser ju vad jag menar). Således blir flera av de där färdigheterna helt enkelt överflödiga.
Jag kan hålla med om att Martial Arts och Brawl är lite redundanta. Jag hade nog föredragit att se dem ihopslagna till en färdighet, och fylla upp tomrummet med något i stil med "Warfare," för att ta hand om stora mängder trupper snarare än att slåss själv.
Och vilka är det som slåss om inte soldaterna? Hur många generaler (Dawn Caste) och taktiker (Chosen of Mars) är ute på fältet med svärd i högsta hugg?
Massvis. Betänk att Exalteds värld inte är vår, där generalerna sitter i sina bunkrar och bara skickar ut en massa ordrar. Nej, generalerna är ute och slåss i spetsen för sina arméer.

Dessutom, betänk att Exaltarna skapades för att slåss mot Urgudarna, alltså varelser som skulle få Cthulhu att gå och gömma sig under täcket. Drakbloden är förvisso imponerande i jämförelse med vanliga dödliga, men inte ens en legion skulle kunna rå på en Urgud. För sånt krävs det tyngre artilleri, d v s Solars.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Progress.

"Jag kan hålla med om att Martial Arts och Brawl är lite redundanta."

Det har blivit lite bättre i och med Sidereals, måste erkännas. Sort of, åtminstone. Bättre för att färdighetsuppdelningen känns mer motiverad, sämre för att ingen Sidereal någonsin skulle köpa Brawl. Sen känns det lite som att den där uppdelningen är gjord för att det behövdes en femte Dawn Ability - kanske för att man fick vänta tills den femte av deras hardcovers släppts innan det hela motiverades. Nåväl, skönt att vi är överens om något iaf. :gremwink:

"Jag hade nog föredragit att se dem ihopslagna till en färdighet, och fylla upp tomrummet med något i stil med "Warfare," för att ta hand om stora mängder trupper snarare än att slåss själv."

Kanske kunde funkat, men det hade blivit rätt överflödigt det med. Vi har ju både Performance och Presence redan (vilka också gör samma saker, mer eller mindre...oh well). Färdighetssamlingen är överlag lite småknasig - hur användbar är Sail egentligen? Framför allt i den där världen, där det liksom finns ca tre floder och ett hav...

"Massvis. Betänk att Exalteds värld inte är vår, där generalerna sitter i sina bunkrar och bara skickar ut en massa ordrar. Nej, generalerna är ute och slåss i spetsen för sina arméer."

Mja, de är ute och leder. Performance och Presence Charms, någon? Men dessa var det ju Zenith som fick, underligt nog. Nåväl, som jag sade ovan så anser jag att färdighetssamlingen är skum, och det står jag fast vid.

"Drakbloden är förvisso imponerande i jämförelse med vanliga dödliga, men inte ens en legion skulle kunna rå på en Urgud. För sånt krävs det tyngre artilleri, d v s Solars."

Errr...om nu Dragon-Bloods var överflödiga för jobbet oavsett antal, varför fanns de då? Du säger emot dig själv en smula här. Dessutom, stor maktskillnad är det faktiskt inte mellan dem. Inte tillräckligt för att meritera den våldsamma skillnaden i antal i vart fall.

Apropå gudamord: egentligen räcker det med några få Sidereals. En av Charmsen i Charcoal March of Spiders Style tar ju kål på en Primordial i ett slag. Nu lär väl nämnda Primordial ha en mindre myrstack Perfect Defenses att skydda sig med, men iaf. Det blir extra fånigt med tanke på att grundboken hävdar att det var Ghost-Eating Technique som användes...

Staffan

Myrmidon
Re: Progress.

hur användbar är Sail egentligen? Framför allt i den där världen, där det liksom finns ca tre floder och ett hav...
Fast havet är tämligen viktigt: Riket drar in sin tribut från lydstater via havet, och havet dominerar en av de fyra riktningarna. Det står mer om hur viktig havstrafiken är i Savage Seas. Fast det ska erkännas, Sail är kanske inte så väsentlig om man kör en kampanj som främst utspelar sig i Södern.

Fast det är klart, Sail används även till att ta sig fram i andra farkoster, som de gliders som används på de norra isvidderna

Errr...om nu Dragon-Bloods var överflödiga för jobbet oavsett antal, varför fanns de då? Du säger emot dig själv en smula här.
Alltså, även Urgudarna hade ju en massa fotsoldater, som skulle kunna suga ut rätt mycket Essence ur de tuffare Solars och Lunars innan de kom åt Urgudarna. Alltså slänger man kanonmat på kanonmat, så att hårdingarna kan ta hand om varandra sedan.
Dessutom, så stor maktskillnad är det faktiskt inte mellan dem. Inte tillräckligt för att meritera den våldsamma skillnaden i antal i vart fall.
Kanske inte så stor skillnad på en nybörjar-Dynast och en nybörjar-Solar, men lägg på ett par hundra års erfarenhet. Då är Drakblodet dött, medan Solaren har byggt upp sig till Essence 7 och skaffat sig ungefär femhundra charms.

En av Charmsen i Charcoal March of Spiders Style tar ju kål på en Primordial i ett slag. Nu lär väl nämnda Primordial ha en mindre myrstack Perfect Defenses att skydda sig med, men iaf.
Tja, Pattern Spider Bite kräver ju både Essence och Martial Arts till 6 samt ungefär 20 charms i förkunskaper, medan Ghost-Eating Technique kräver Essence 3, Occult 4 och två charms i förkunskaper. Jag skulle bli förvånad om det finns mer än fem personer i hela världen som kan Pattern Spider Bite

En annan möjlighet är att Pattern Spider Bite inte fanns på den tiden - det impliceras att Sidereal-nivåns stridskonster är något Sidsen kommit på för att komma runt Möernas begränsning på antalet charms de kan lära sig, och det är möjligt att de tuffare stridskonsterna inte utvecklades förrän efter att Urgudarna åkt på däng.

Förresten, apropå Pattern Spider Bite: Om man vill göra något riktigt otäckt kan man kombinera den med den slutliga förmågan i spindelträdet (Grandmother Spider nånting), som gör att alla fiender man ser blir träffade av eventuella stridskonstattacker man gör i samma runda. "Jag använder min Athletics-förmåga för att hoppa upp femtio meter i luften, aktiverar Grandmother Spider Technique, och slår på hela motståndararmén med Patter Spider Bite. Splat."

Selly

Level 5 Laser Lotus

"Fast det ska erkännas, Sail är kanske inte så väsentlig om man kör en kampanj som främst utspelar sig i Södern."

...eller öst, norr och centrum... :gremwink: Men visst, spelar man en piratkampanj så...

"Alltså, även Urgudarna hade ju en massa fotsoldater, som skulle kunna suga ut rätt mycket Essence ur de tuffare Solars och Lunars innan de kom åt Urgudarna. Alltså slänger man kanonmat på kanonmat, så att hårdingarna kan ta hand om varandra sedan."

Primordials' "fotfolk" var väl i mångt och mycket de nuvarande gudarna. Någon annan uppfattning har jag absolut inte fått - jag kan förstås ha missat nåt, men det där känns inte bekant alls.

"Kanske inte så stor skillnad på en nybörjar-Dynast och en nybörjar-Solar, men lägg på ett par hundra års erfarenhet. Då är Drakblodet dött, medan Solaren har byggt upp sig till Essence 7 och skaffat sig ungefär femhundra charms."

För det första så finns det Dragon-Bloods med Essence 6 och 7 som lever. För det andra, femhundra charms? Ta en titt på Ahn-Aru i antagonistkapitlet i grundboken. Hon är ca 800 år gammal. De har förvisso inte skrivit några specifika Charms, men de har skrivit hennes viktigaste förmågor. Särskilt överdrivet hård är hon knappast. Det enda som egentligen är märkvärdigt är väl Celestial Circle Sorcery och "a large number of spells", men vi snackar knappast några 500 charms i vilket fall.

"Tja, Pattern Spider Bite kräver ju både Essence och Martial Arts till 6 samt ungefär 20 charms i förkunskaper, medan Ghost-Eating Technique kräver Essence 3, Occult 4 och två charms i förkunskaper. Jag skulle bli förvånad om det finns mer än fem personer i hela världen som kan Pattern Spider Bite"

Med tanke på att det bara finns 100 Sidereals så skulle jag också bli förvånad över det. Men det känns som om de Exalts som slog ihjäl the Primordials var rätt hårda också, så att bara ett fåtal av dessa skulle haft hög Essence känns inte troligt.

"En annan möjlighet är att Pattern Spider Bite inte fanns på den tiden - det impliceras att Sidereal-nivåns stridskonster är något Sidsen kommit på för att komma runt Möernas begränsning på antalet charms de kan lära sig, och det är möjligt att de tuffare stridskonsterna inte utvecklades förrän efter att Urgudarna åkt på däng."

Förvisso en möjlighet, och då var det inte lika roligt. Men även Solars har bättre Charms än såna med fjuttiga Essence-krav på 3, så Ghost-Eating Technique känns ändå inte så jättetrolig. Beror väl på vad man har för bild av upproret, helt enkelt - hur länge fick Exaltsen träna upp sig innan det var dags att börja banka? Det står ingenstans uttryckligen, så det är väl upp till var och en att avgöra.

"Förresten, apropå Pattern Spider Bite: Om man vill göra något riktigt otäckt kan man kombinera den med den slutliga förmågan i spindelträdet (Grandmother Spider nånting), som gör att alla fiender man ser blir träffade av eventuella stridskonstattacker man gör i samma runda. "Jag använder min Athletics-förmåga för att hoppa upp femtio meter i luften, aktiverar Grandmother Spider Technique, och slår på hela motståndararmén med Patter Spider Bite. Splat.""

Mjo, den har man tänkt på ett par gånger. Ett alternativ till att hoppa upp i luften är ju att köra Prismatic Arrangement of Creation Form (då ser man ju, well, allt), men det är ju lite dyrare förstås. Still. :gremgrin:

Staffan

Myrmidon

eller öst, norr och centrum...
Tja, österut har man ju massvis av floder, framför allt i Scavenger Lands (som ju tydligen hette Flodprovinsen i första åldern). I norr har man dels havet norr om Gethemane, och dels så har man gliders som använder Sail i brist på bättre. Centrum är Den Välsignade Ön, så havstrafiken är rätt viktig för dem (även om ön ifråga är något mindre än Ryssland). Dock, Sail är nog den mest kampanjberoende färdigheten.
Primordials' "fotfolk" var väl i mångt och mycket de nuvarande gudarna.
Tja, en del av de nuvarande gudarna slogs säkert på Primordials sida, men intrycket jag har fått (via Games of Divinity) är att de flesta var på Solens och de andras sida. Jag tänkte mer på motsvarande första- och andra-cirkelns demoner, som ju är kopplade till Primordials (numera Yozis).
För det första så finns det Dragon-Bloods med Essence 6 och 7 som lever.
RPG.net verkar vara nere just nu, så jag kan inte leta reda på tråden i fråga men... jag tror det finns måhända en eller två drakblod med så hög Essence (Mnemnon och kanske någon till). Den Röda Kejsarinnan hade också något i den stilen, plus att hon fick extra boost från Mantle of Brigid. Annars är det rätt tunnsått med drakblod med så pass hög Essence - betänk att det dels är dyrare för drakblod att höja sin Essence, och dels att de har mycket kortare tid på sig att göra det.
För det andra, femhundra charms?
OK, femhundra kanske var lite överdrivet. Men rätt många charms blir det på några hundra år. I Ruins of Rathess finns det stats för Filial Wisdom, en solar som har varit Exaltad i 140 år. Han har Essence 6, och i princip alla charms SL anser att han vill eller borde ha så länge han uppfyller förkunskapskraven.

Notera att även för charms har Solars i långa loppet dubbel fördel mot drakblod - längre liv, och billigare charms.

Och för att vara 800 år gammal är Ahn-Aru en slacker. Antingen det eller så har hon lagt alla sina XP på att skaffa spells. Essence 4 efter så lång tid är löjligt lite.

Selly

Level 5 Laser Lotus

"även om ön ifråga är något mindre än Ryssland"

Kinda my point actually, men sak samma. We seem to be in agreement here.

"Jag tänkte mer på motsvarande första- och andra-cirkelns demoner, som ju är kopplade till Primordials "

Primordials har ju skiftat sin natur en smula sen de blev Yozis respektive Malfeans. Jag tror inte att de där demonerna existerade i begynnelsen - det nämns ingenstans specifikt och Malfeans har ingen motsvarighet (visst, de är ju döda, så det är väl lite specialfall, men ändå).

"jag tror det finns måhända en eller två drakblod med så hög Essence (Mnemnon och kanske någon till). Den Röda Kejsarinnan hade också något i den stilen, plus att hon fick extra boost från Mantle of Brigid. Annars är det rätt tunnsått med drakblod med så pass hög Essence"

De är å andra sidan mer dekadenta nu än de var förr, vilket känns som en synnerligen viktig faktor i sammanhanget. Mnemon och den där skäggige typen som figurerar på Caste Book Air skall ha haft 6 eller 7 i Essence och Scarlet Empress skall ha haft ett snäpp högre (exklusive bonusar). Dragon-Bloods lever i drygt 300 år eller nåt sånt, och Essence 6 kan man skaffa redan efter typ 70-80.

"I Ruins of Rathess finns det stats för Filial Wisdom, en solar som har varit Exaltad i 140 år. Han har Essence 6, och i princip alla charms SL anser att han vill eller borde ha så länge han uppfyller förkunskapskraven."

Vilket ju är i radikal motsats till Ahn-Aru (och då får Sidereals ändå betydligt bättre träning än Solars), och jag ser inte varför den ena skulle vara en mer legitim sig character än den andra (vilken man tycker är bäst är ju en annan sak, dock). Ahn-Aru är lite väl mesig för att vara 800 år, ja, men det beror också på vem man jämför med; det här är bara ytterligare ett exempel på Essence-inflationen sen spelet först kom. I grundboken hade Incarna 8-9 i Essence och Essence 6+ öht skulle vara sjukligt ovanligt - åldersgränsen på "at least a mortal lifetime" skulle ju symbolisera en minimiålder. Numera är det nästan så att det kan anses rätt sunkigt att ha under 6 om man är över 100 år gammal.

En kul grej att poängtera när det gäller just Essence är Typhon, deras Abyssal från grundboken. Han har Essence 3 och Celestial Circle Sorcery - starkt jobbat, må jag säga. Inte är det ett simpelt tryckfel heller, för hans Essence Pools är uträknade efter Essence 3. Sort of; han har 1 mote för mycket i Peripheral Essence... :gremcrazy:

Staffan

Myrmidon

jag ser inte varför den ena skulle vara en mer legitim sig character än den andra (vilken man tycker är bäst är ju en annan sak, dock). Ahn-Aru är lite väl mesig för att vara 800 år, ja, men det beror också på vem man jämför med; det här är bara ytterligare ett exempel på Essence-inflationen sen spelet först kom.
Jag föredrar nog Filial Wisdom-varianten, av den enkla anledningen att han verkar vara en mer logisk följd av regelverket. Om man räknar lågt med två eller tre "äventyr" per år så borde man plocka hem ca 10 XP per år. Fille har då 1400 XP, vilket räcker rätt långt - bra mycket längre än Lessna Elfenbens Essence 4 och anemiska skills och charms.

Sedan kan man ju iofs tänka sig att XP-takten saktas ner så småningom eftersom man får annat att göra än att äventyra, vilket skulle förklara varför Chejop Kejak inte personligen går och slår ihjäl alla nyknoppade Solars på en kafferast.

Selly

Level 5 Laser Lotus
xp.

"Sedan kan man ju iofs tänka sig att XP-takten saktas ner så småningom eftersom man får annat att göra än att äventyra, vilket skulle förklara varför Chejop Kejak inte personligen går och slår ihjäl alla nyknoppade Solars på en kafferast."

Det är den här varianten jag personligen föredrar, och det är så det är i Vampire (annat spel, samma folk som ligger bakom, samma regeltänk). Visserligen står det i Sidereals att Kejak bemästrat samtliga Martial Arts, vilket förmodligen lär ha tagit ett bra tag, men så är tomten tusentals år gammal också.

Går man strikt efter regelverket så är Essence 6 inte heller några problem, om man ser till ren xp-kostnad. Man kan ju faktiskt börja med Essence 4, och sen är det en smal sak att skramla ihop den xp som krävs. Eller så gör man som vi: skippar xp-systemet helt och delar ut fler freebies as we go along, och låter det vara helt godtyckligt när saker får höjas.