Hej! Länge sedan jag var här; så fint ni har gjort det!
Så jag satt och jobbade på ett spelkoncept jag sysslar med, och kände mig plötsligt nödgad att hitta på en massa platsnamn. Jag är inte riktigt van vid det, då jag brukar skippa spelvärlden i mina spel, men med detta koncept behövde jag faktiskt ett skelett till en fiktiv plats. Därefter eskalerade det: Jag behövde hitta på platsnamn, och sedan även personnamn, och jag ville ha lite logik i platsnamnen, och sedan behövde jag även hela fraser, och det slog mig att jag behöver vara systematisk. Så eftersom jag nyligen lärt mig att programmera i VBA så gjorde jag ett Excel-dokument som kunde hjälpa mig. Och det här gick också överstyr. Så nu har jag till slut något som jag tänker kan vara användbart även för andra, speciellt sådana som är mindre spelvärldshatare än mig. Om jag ska förklara allt i en enda post kommer den aldrig att bli färdigskriven, så jag börjar med en översikt, sedan skriver jag kanske lite mer om vissa detaljer, och om någon är intresserad nog att ställa frågor så kan jag besvara dem.
Innan vi börjar vill jag påpeka en sak: Jag är inte en programmerare! Jag har aldrig jobbat med programmering och VBA är det första språk jag lärt mig till en nivå som kan klassas som "användbar". Dessutom har jag inte jobbat så hårt på att få detta polerat och fint. Det innebär att det inte finns så många felmeddelanden, så gör du något oväntat så kommer antagligen koden att paja och du får ett debug-meddelande. Om någon bryr sig om att öppna koden och titta så kommer en riktig programmerare antagligen att finna den hemskt ineffektiv, inelegant och dåligt kommenterad. (Om någon vill förbättra den, så kör hårt! Jag avsäger mig alla rättigheter till det här dokumentet. Modda på!)
Så: en översikt. Dokumentet är tänkt att användas såhär:
Så jag satt och jobbade på ett spelkoncept jag sysslar med, och kände mig plötsligt nödgad att hitta på en massa platsnamn. Jag är inte riktigt van vid det, då jag brukar skippa spelvärlden i mina spel, men med detta koncept behövde jag faktiskt ett skelett till en fiktiv plats. Därefter eskalerade det: Jag behövde hitta på platsnamn, och sedan även personnamn, och jag ville ha lite logik i platsnamnen, och sedan behövde jag även hela fraser, och det slog mig att jag behöver vara systematisk. Så eftersom jag nyligen lärt mig att programmera i VBA så gjorde jag ett Excel-dokument som kunde hjälpa mig. Och det här gick också överstyr. Så nu har jag till slut något som jag tänker kan vara användbart även för andra, speciellt sådana som är mindre spelvärldshatare än mig. Om jag ska förklara allt i en enda post kommer den aldrig att bli färdigskriven, så jag börjar med en översikt, sedan skriver jag kanske lite mer om vissa detaljer, och om någon är intresserad nog att ställa frågor så kan jag besvara dem.
Innan vi börjar vill jag påpeka en sak: Jag är inte en programmerare! Jag har aldrig jobbat med programmering och VBA är det första språk jag lärt mig till en nivå som kan klassas som "användbar". Dessutom har jag inte jobbat så hårt på att få detta polerat och fint. Det innebär att det inte finns så många felmeddelanden, så gör du något oväntat så kommer antagligen koden att paja och du får ett debug-meddelande. Om någon bryr sig om att öppna koden och titta så kommer en riktig programmerare antagligen att finna den hemskt ineffektiv, inelegant och dåligt kommenterad. (Om någon vill förbättra den, så kör hårt! Jag avsäger mig alla rättigheter till det här dokumentet. Modda på!)
Så: en översikt. Dokumentet är tänkt att användas såhär:
- Först sätter man lite fonetiska regler om vilka typer av ljud som kan förekomma var i en viss stavelse. De olika ljuden kan ges olika vikt och du kan sätta olika typer av kombinationer beroende på om stavelsen är först, i mitten, i slutet eller ensam.
- Sedan går man till "Lexikon" och genererar några ord, för att se hur de kan se ut.
- Sedan skriver man lite ljudförändringsregler som appliceras i olika stadier av ett ords historia. Vissa regler appliceras direkt på stammen, andra när man sätter samman ett ord med andra ord eller med affix. Andra regler används för att generera romanisering och ortografi. För att skriva bra regler behöver man kunna lite regelbundna yttryck, kallat "regex". Närmare bestämt den version av regex som används i VBA. Detta gör att du kan skriva regler i stil med "När en otonad konsonant följs av en tonad konsonant förändras den första till sin tonade motsvarighet".
- Nu är det dags att skriva lite fraser! Här behöver man fundera lite över språkets grammatik. Du behöver skriva frasen i en sorts "kod" som sedan översätts till språket. Ord som redan finns i ditt lexikon översätts direkt, och för de ord som inte finns så genereras nya ord och läggs till i ditt lexikon. Du behöver alltså inte fylla i en massa ord i förväg, utan när du använder ord som inte finns så genereras de automatiskt. För att expandera ditt lexikon, skriv fler fraser!
- Utifrån fraserna genereras en romaniserad version av din fras, samt en "ortografi". Tanken med ortografin är att du kan använda den tillsammans med ett fräckt typsnitt du hittat på internet för att generera texten i ett fiktivt (eller verkligt men icke-latiskt) alfabet (eller abjad, eller …).
Attachments
-
109.5 KB Views: 13