Ja, Frostens Barn är underhållande om hur en Mutant-enklav kommer till! Titeln låter ju som rena rama Mutantäventyret förresten.Dénis Lindbohm borde väl nämnas. Om ingen sagt honom redan och jag missat. Är ju inte direkt obskyr men tycker en hör namnet för sällan baserat på hur stor hans bibliografi ändå är. Nova SF 7/8 har endel om honom.
De 2 har jag läst.1968 – Rymdskeppets gåta (Pojkarnas julbok)
1969 – Destination Mars (Pojkarnas julbok)
Bok 2 slutar med en cliffhanger. Våra tre hjältar var inte tillbaka på jorden men på Mars hade de uppsnappat ett interstellärt meddelande. Inför julen 1970 såg jag fram emot bok 3, men den blev tydligen aldrig skriven.De 2 har jag läst.
Den här minns jag att jag lånade på biblioteket. Men jag blev inte sugen på mer av den författaren.1967 – Resa på en okänd planet
Näe, den var inget vidare. Och väldigt predikande.Den här minns jag att jag lånade på biblioteket. Men jag blev inte sugen på mer av den författaren.
Ohh dom läste jag, lånade på biblioteket. Jag minns att jag tyckte om dom. I övrigt minns jag bara spridda skurar från dom.Vattenfolkets land av Eric Leijonhuvud (boken fick två uppföljare: Fodams uppdrag och Vägen till vattnet)
Gillade dem starkt.Ohh dom läste jag, lånade på biblioteket. Jag minns att jag tyckte om dom. I övrigt minns jag bara spridda skurar från dom.
En cool sak var ju dock att det var...öhh...tusen år...lång tid mellan böckerna.i första boken tror jag det var stenålder? Folkvandringstid typ? Sen i sista boken är det typ 90-tal och folk åker på semester och är rädda för kärnvapenkrig
He who must not be named...Folk brukar sällan tipsa om Olof Möller...
Kanske.... Är det en story om någon slags mesias barn som föds i Stockholms tunnelbana?Är det nån som läst Om Om av Stefan Stenudd? Ska vara postapokalyps.
Jag har bara läst om Om Om, men det låter som rätt bok.Kanske.... Är det en story om någon slags mesias barn som föds i Stockholms tunnelbana?
Han är den enda som överlever atomvapen kriget?
Han trollar fram solrosor?
Jag läste den i mellanstadiet.
Jag tror inte jag tyckte särskilt mycket om den.
Men Jag minns rätt mycket av den så något gjorde den ju uppenbarligen rätt
Jo, då har jag läst den. Men som sagt typ tjugo, dryg, år sedan.Jag har bara läst om Om Om, men det låter som rätt bok.
Ja! Den har jag lyssnat på. Och den funkade bra att lyssna på annars är det inte riktigt min tekopp.Religionsvetaren och satanismkännaren Per Faxnelds Offerträdet är tämligen nyskriven svensk folkgotik.
Skulle vara kul med ett Maktens vägar rollspel. Finns ju massa kul saker att hämta där.1. Nej.
2. Bertil Mårtensson skrev flera sf-böcker och -noveller på 70-talet, några översattes och fick priser, men ingen talar någonsin om dem idag (Okej, @anth Har nämt Deral bågskytten en gång). Maktens vägar (fantasy) är väl hans mest berömda verk, de nämns någon gång då och då.