Exempel på bortglömd svensk fantastik

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
1. Nej.
2. Bertil Mårtensson skrev flera sf-böcker och -noveller på 70-talet, några översattes och fick priser, men ingen talar någonsin om dem idag (Okej, @anth Har nämt Deral bågskytten en gång). Maktens vägar (fantasy) är väl hans mest berömda verk, de nämns någon gång då och då.
Instämmer med allt detta!

Ett marsianskt minne från min barndom på 1960-talet. Min morbror Lasse ägde denna bok.
Å, den hade vi! Kan vara den första science-fiction jag nånsin läste. Minns att jag tyckte riktigt bra om den som barn. (Och den fick mig att kolla på en karta var tusan Malgomajsjön ligger. Bara en sån sak!) Det fanns en fortsättning också: "Tarin – löftets planet". Den hade vi inte, men min kusin hade den, så jag lånade och läste. 🙂

Gamiel

Myrmidon
Tekniskt sett inte västsvenskt utan östsvenskt (dvs finskt) men finns på SVTplay öppet arkiv så det känns som man borde kunna nämna det här:
Syrhämä | SVT Play

"Landet Syrhämä styrdes länge av en god härskare. Men en förrädare har tagit över landet och styr det nu med järnhand. Vem vinner kampen om Syrhämä?"

Brödbane

Kristallkrönikör
Den här tv-serien har en flygande ö, helikopter rullstol, trollkarl, med mera, ändå är den bortglömd av folk som talar om svensk fantastik:
Skrotnisse och hans vänner | SVT Play
View attachment 20949

finns även på samiska: Skrotnisse och hans vänner (samiska) | SVT Play
Temat var väl bortglömd fantastisk? Skrotnisse är väl ett inpräntat trauma hos alla svenskar över 40.

Personligen kan jag inte få bort Thure Björkman ur hjärnbarken, oavsett hur många terapi-timmar jag konsumerar.

Gamiel

Myrmidon
Nog inte direkt bortglömd av allmänheten men bortglömd av folk som talar om svensk fantastik:
Kenny Starfighter | SVT Play

"Zongokriget rasade i Galaxen men rebellarmén lyckades till slut störta Kejsar Zing. Zings fruktade formelsamling försvann dock under striderna och galaxhjälte efter galaxhjälte har sökt efter den, men utan framgång. Allt hopp står nu till Kenny Starfighter som får i uppdrag att rädda mänskligheten. Manus: Calle Åstrand, Mats Lindberg och Pontus Löwenhielm."