Nekromanti Exempel på dålig trådlåsning

Troberg

Sinister eater
Titta på den här låsningen.

Motiveringen är:

Den här tråden har gått på tomgång ett bra tag nu och det var länge sedan som någon verklig diskussion bedrevs därför kommer den nu att låsas. Den som önskar att diskutera frågan om recensioner och forumnormer vidare uppmanas att starta en ny tråd.
Först och främst var det en intressant, aktiv, givande och civiliserad diskussion. Om tråden dessutom var så dålig att den behöver låsas, kan någon i ansvarig position, utan att fnissa, förklara varför det uppmanas till att starta en ny tråd om ämnet? "Länge sedan" i det här fallet handlar dessutom om minuter, det är inte ens timmar. Inte länge i min bok.

Jag ser en annan potentiell tolkning i anledningarna till låsningen. En moderator (som jag kan låta förbli anonym) deltog i diskussionen och hade målat in sig i ett hörn. En omstart av tråden skulle släppa ut honom ur hörnet. Det är inte bara oren diskussionstaktik, det är också att döda en bra tråd för en småaktig anledning.

De har kommit många bra saker ur tråden, diskussioner om speltest, hur de bäst görs, hur de definieras och när de är meningsfulla, och attityder till dem har kartlagts. Arbetet med att utreda dessa frågor var i högsta grad vitalt och aktivt när den låstes. Det var en opåkallad låsning, och den bör upphävas.

EchonCique

Hero
Det var jag som bad om en låsning.

Du behöver inte måla upp några konspirationsteorier. Det är jag som tog det beslutet och walium verkställde det.

Den tråden hade dött ut. Det började komma in inlägg som inte berörde frågeställningen och nivån på diskussionen var på väg nedåt i hastig fart. Då fann jag det bäst att det sattes hänglås på den.

Du och andra som deltog i den diskussionen är välkomna att dra upp en ny diskussion sålänge den följer ämnet ifråga.

Den kvarstår låst.

Troberg

Sinister eater
Re: Det var jag som bad om en låsning.

Du behöver inte måla upp några konspirationsteorier. Det är jag som tog det beslutet och walium verkställde det.
OK, då faller den biten av mitt inlägg. Resten av mitt inlägg kvarstår. Det var en ointelligent låsning, som med en skrämmande svag motivering ströp en bra tråd. Tråden var on topic, den var givande, den handlade om ett viktigt ämne och den var civiliserad. Det fanns ingen rimlig anledning att låsa den, oavsett dina eller andras personliga villfarelser i bedömningen. Enligt min, högst personliga, ödmjuka åsikt, så klart.

Om det är OK att dra upp den igen så fanns det ingen anledning att låsa den. Gör åtminstone en kopia av tråden som vi kan fortsätta i, ska vi börja om från början så kommer den att tappa allt momentum och vara lika död som den låsta. Utan en sådan så är bara kommentaren om att återuppta tråden tom bullshit, och ni förolämpar vår intelligens genom ett så tunt argument.

Du och andra som deltog i den diskussionen är välkomna att dra upp en ny diskussion sålänge den följer ämnet ifråga.
Varför det, föregående diskussion följde ämnet och blev låst? Ska man moderera konsekvent så måste den också per nödvändighet bli låst. Er logik-fu är svag.

Den kvarstår låst.
Är det för mycket begärt att be om några länkar eller citat som styrker detta ställningstagande?

----

Ta nu inte det här som kritik, bara som en stilla observation i all välmening.

Pom

Swashbuckler

Fast Walium hade precis före låsningen skrivit ett modererande inlägg där han påpekade att sexinläggen var olämpliga i tråden. Är det inte bra att ge skribenterna chansen att följa moderatorinläggs uppmaningar innan man låser?

EchonCique

Hero

Det händer ibland att en moderator postar ett inlägg för att sedan ändra sig kort därpå. Hände senast häromdagen på ett helt annat ställe, och någon dag innan det.

Det är saker som händer. Vi är människor trots allt.

Rosen

Myrmidon

Plus att åtminstone det första "sexinlägget" berörde frågeställningen - ämnet på tapeten var ju ifall man recenserar aktiviteten eller den/de som aktiviteten utförs med.

--
Åke

Krille

Super Moderator
Jag ser egentligen inget problem med låsningen. Två moderatorer låg i luven på varandra, och attityden mellan dem var rejält giftig. Diskussionen började ta den form då båda sidor i skyttegravslinjen började skaffa understödseld för att förstärka försvarslinjen. Det skulle i princip bara leda till mindre diskussion och mer flamewar.

Visst, det har kommit många bra saker ur tråden. De sakerna är kvar om du vill läsa dem igen. Men just nu behöver båda sidor ta en rejält iskall dusch, en skön natts sömn och en het kopp svart kaffe med extra kask och lugna ner sig ett par hekto, och fortsätta typ nästa måndag - om de har kommit på något nytt i debatten, vill säga. Om debatten fortsätter som förut, och ylar samma argument fram och tillbaka över skyttegravslinjen fast med högre och fler röster, så kan den tråden också stängas.

Troberg

Sinister eater
Jag ser egentligen inget problem med låsningen. Två moderatorer låg i luven på varandra, och attityden mellan dem var rejält giftig. Diskussionen började ta den form då båda sidor i skyttegravslinjen började skaffa understödseld för att förstärka försvarslinjen. Det skulle i princip bara leda till mindre diskussion och mer flamewar.
Jag håller inte med. Den hade varit i det läget, men hade precis lämnat det och börjat bli konstruktiv igen när den låstes.

Edit: Jag ser inte heller varför det skulle vara ett giltigt skäl till låsning att två moderatorer inte tycker lika. Jag tyckte inte att attityden var giftig, på sin höjd laddad.

Visst, det har kommit många bra saker ur tråden. De sakerna är kvar om du vill läsa dem igen. Men just nu behöver båda sidor ta en rejält iskall dusch, en skön natts sömn och en het kopp svart kaffe med extra kask och lugna ner sig ett par hekto, och fortsätta typ nästa måndag - om de har kommit på något nytt i debatten, vill säga.
Problemet är att Rollspel.nu inte har någon regelmekanism för att tillgodose detta i stil med den 'Thread cooldown' som finns på tex RPG Lab, så det lär knappast kunna hända.

Krille

Super Moderator
Jag ser inte heller varför det skulle vara ett giltigt skäl till låsning att två moderatorer inte tycker lika. Jag tyckte inte att attityden var giftig, på sin höjd laddad.
Fast det var inte på grund av att de tyckte olika som tråden låstes.

I övrigt är dina åsikter noterade.

Troberg

Sinister eater
Och här är den

Ny diskussion om speltest:

Länkililänki

Edit: Och där rök den ("Det uppstod ett problem med att leta fram denna post i vår databas."). Under fem minuter, det måste vara något slags rekord för moderatoringrepp...

Nåja, gå till RPG Lab, där finns den.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Karma tror jag det kallas... [edit][ant]

Inlägget länken leder till är pajko.

"Edit: Och där rök den ("Det uppstod ett problem med att leta fram denna post i vår databas."). Under fem minuter, det måste vara något slags rekord för moderatoringrepp..."

Du är otrolig om du tror att det där var ett moderatoringrepp. Här är en burk med perspektiv, var snäll och öppna den och insup lite av den.

Krille

Super Moderator
Re: Och här är den

Edit: Och där rök den ("Det uppstod ett problem med att leta fram denna post i vår databas."). Under fem minuter, det måste vara något slags rekord för moderatoringrepp...
...fast jag tror mer på en bugg. Just det där problemet har uppkommit förut, med poster som försvinner men finns kvar i forumet.

Lösningen är att posta inlägget en gång till, och sedan skicka ett snällt vänligt konspirationsteorilöst PM till Yyy, så tar han bort det gamla buggiga inlägget.

Troberg, livet är inte en personlig konspiration mot just dig. Murphy drabbar oss andra också.

Troberg

Sinister eater

...fast jag tror mer på en bugg. Just det där problemet har uppkommit förut, med poster som försvinner men finns kvar i forumet.
Kan vara det, det var ett rätt stort inlägg. I så fall ber jag om ursäkt.

You mess up, you 'fess up.

Troberg, livet är inte en personlig konspiration mot just dig. Murphy drabbar oss andra också.
Jodå, jag tyckte bara att det var så vältimat.

Dimfrost

Special Circumstances

Moderatorerna är inte riktigt så klumpiga. Om vi vill ta bort ett inlägg försvinner det helt, och så hade du dessutom fått ett PM som förklarat varför. Däremot har jag ingen aning om varför den där buggen uppkommer, för jag har ingenting med databasen att göra.

Dessutom tror jag att det ändå inte hade varit rekord. Jag tror att jag har flyttat en tråd mindre än fem minuter efter postning, till exempel. :gremlaugh:

/Dimfrost

Krille

Super Moderator

Kan vara det, det var ett rätt stort inlägg. I så fall ber jag om ursäkt.
Ett exempel på när en liknande bugg inträffar är när man flyttar en tråd när någon skriver ett svar i den. Tråden flyttas då till det nya forumet, men det nya inlägget hamnar i det gamla forumet. Då kan databasen inte hitta det, med samma felmeddelande.

Exakt hur felet inträffar när det gäller trådstarter vet jag inte, men även det har inträffat förut. Det verkar dock vara besläktat på något sätt, med att rubrik och innehåll är åtskilda, och innehållet ligger på fel ställe eller tappas bort jämfört med rubriken.