Nekromanti Exempel

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag är mitt uppe i redigeringen och hoppas folk kommer läsa de spelmekanikskapitlen för jag har stort behov av att se om jag gör mig förstådd.

Ett av problemen är exempel. Jag gillar exempel. Men jag gillar ännu mer regler som är så enkla att de inte behöver exempel. Man kan inte ha exempel för allting.

Vilka kriterier gäller för en regel för att ett exempel är nödvändigt tycker ni? Tänk er att ni riktar er till icke-nybörjare men inte tokerfarna.

Radioaktiv

Hero
Strid. Jag tycker alltid att det behövs exempel för det. Very basic.

Kanske även om det gäller sociala konflikter, om det nu finns regler för sådant.

Telash

Swordsman
Jag vill att man skriver allt så pass tydligt att exempel blir fullkomligt överflödigt först. Sedan skapar man exempel till alla regler i alla fall. Jag är lat och vill fatta jättefort. Man kan aldrig vara för tydlig.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Problemet är att man kan det. Man kan bli så tydlig att det blir komplicerat och då är det dags att stryka text för att ta fram kärnan i vad man vill ha sagt. Ibland kan man faktiskt dränka läsaren i övertydlighet.

Recca

Femme Fatale
Niklas73 said:
Problemet är att man kan det. Man kan bli så tydlig att det blir komplicerat och då är det dags att stryka text för att ta fram kärnan i vad man vill ha sagt. Ibland kan man faktiskt dränka läsaren i övertydlighet.
Japp. Boken kunskapssociologi av Peter Berger och Thomas Luckman är exempel på hur man inte bör skriva en bok som är informativ.

Recca

Femme Fatale
Radioaktiv said:
Strid. Jag tycker alltid att det behövs exempel för det. Very basic.

Kanske även om det gäller sociala konflikter, om det nu finns regler för sådant.
Mm, håller med. Resolutioner som ger flervalsalternativ är bra med exempel. Typ nedhållande eldgivning och sånt.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag skulle till och med säga konflikter överlag men även handlingar som inte är konflikthandlingar utan utmaningar som färdigheter eller (BRP) grundegenskapsslag.

Strid tenderar dock att få vissa extraregler, dels för att det blandar in vapen och utrustning oftare än vad en social eller mental konflikt gör och dels därför att man faktiskt kan dö vilket många upplever som den jobbigaste konfliktförlusten. Så strid kan kräva mer regler ergo mer exempel. Utmaningar (eller färdigheter etc) klarar sig rätt bra utan massa exempel i min bok om man inte skriver (typ) EDD med en massa minispel i varje färdighet som kräver sin förklaring.

Recca

Femme Fatale
Jag gillar enhetliga system som är ungefär lika oavsett det är strid eller pajätning. I strid får systemet gärna va lite mer avancerat men bygger på samma princip som för pajätningen.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Risk för OT men jag gillar system som gör det kul att spela. Enhetliga system har fördelen att de är lätta att lära men inte alltid lyckas förmedla det de ska in my point of view. Men det är en smaksak och inte alls vad tråden handlar om.