Nekromanti Exempelbild till Kontinuum

solvebring

Superhero
krank said:
Plus:
Den är charmig och stämningsfull, och "levande".

Minus: Den saknar nästan helt "djup"; det finns ingen känsla av perspektiv eller att saker är olika långt från betraktaren.

Undantaget är staketet i bakgrunden, som har riktigt perspektiv. Problemet är tydligast vad gäller flickans relation till bilen, och vid hennes armar och ben.

Framför allt armar och händer ser stela ut; antagligen bidrar bristen på djup till det.

Fast vad vet jag, det kanske ska vara så.

//Krank, gnällmåns
Precis min åsikt, jag ville dock inte vara så ärlig. Fast eftersom det nu givits klartecken att släppa fram feedback så yes, I'll tell. Bilen har inte heller något djup. Med andra ord, bilden har ingen tredimensionell känsla. Dock måste jag påpeka att jag såklart tycker det som jag skrev tidigare. Akvarell är i allmänhet trevligt.

solvebring

Superhero
Mikael Johansson said:
Tack Arfert.
Jag kommer dock inte föra din kritik vidare, i sådana fall i ett helt annat ordval.
Tanken är att jag ska inspirera illustratören till att utveckla bilderna, inte bli sur och hoppa av projektet :gremwink:
Fan det är just sådan där kritik jag vill ha ju, ärligt hård men konstruktiv. Jag tycker att kritik är den bästa hjälpen till utveckling. Man lär av sina misstag, och känner man inte till dem kan man inte rätta till dem. Arfert, du får gärna, i ärlighetens namn, kommentera och kritisera alla mina bilder i galleriet. Man postar ju för att få kritik men de flesta här bryr sig inte så mycket. Så länge det är kontsruktivt och givande så får du säga precis vad du känner för. :gremlaugh:

Telash

Swordsman
Jag kanske har uttryckt mig slarvigt. Inget ont emot kritiken han gav, han gav tydlig kritik, precis vad jag bad om. Bara fint.
Jag betvivlar inte heller att du vill ha sån kritik, jag tar gärna också emot sådan kritik, men bara för att du och jag kan utnyttja sådan kritik för att utvecklas, betyder det inte att alla kan ta det. Vid en viss nivå finns risken att man istället blir irriterad och struntar i att ta till sig kritiken, vilket är synd om det finns många bra synpunkter i den. Alla har olika hög toleransnivå där.

Om jag lite ödmjukt får ge förslag på hur man kan formulera kritik skulle jag föreslå detta:

1. Nämn först saker som är positiva, det finns alltid något som är positivt.
2. Nämn inte vad som är dåligt, nämn istället vad som kan förbättras.
3. Ge, om möjligt, förslag till hur man kan förbättra.
4. Undvik facktermer, alla kan dem inte, och efter stor kritik kanske man inte vågar fråga vad det betyder.
5. Undvik ALLA onödiga negativa inlägg, som inte gör något annat än allmänt klankar ner så som "den är ful" eller liknande.

Det är lika viktigt att kritik är inspirerande och motiverande till utveckling, som att den pekar på vad som ska förbättras.

Det kanske är jag som är känslig, vad vet jag, men det är alltid denna filosofi jag går efter så gott jag kan när jag handleder i komposition.

Kanske funkar annorlunda i andra branscher?

ripperdoc

Myrmidon
Vill inte strö salt i några sår, men jag kan bara hålla med Arfert om detta. Färgsättningen är fin men det skulle behövas en hel del skissövningar för att få in perspektiv och anatomi, kan jag tänka mig. Finns gott om läromaterial och tutorials ute på nätet.

deviantart.com är för övrigt ett starkt tips för illustratörer. Det är en sajt för och av illustratörer, så man kan få kritik och hjälp där (picasaweb är bara ett ställe att ha bilder, dock klart bättre än bayimg.com som av slogan att döma existerar för att leverera porrbilder). Det finns också en hel del ruggigt duktiga illustratörer där.

ripperdoc

Myrmidon
Det tycker jag låter som en god filosofi. Dock tycker jag att all kritik i den här tråden i stort sett följt den filosofin. Alla har försökt påpeka vad som kan förbättras, många har påpekat vad de gillade i bilden.

Känsligare kritik än så kan du nog inte hitta online.