Nekromanti Exilrollspelare - hur gör ni?

Det finns en hel del rollspelare på det här forumet som av olika skäl bosatt sig utanför Sverige. Jag är en av dem, jag bor i Kina och livet är oftast tipptopp. Dock så saknar jag ju en grej - rollspelandet.

Jag och en god vän har diskuterat att dra igång något slags rollspel över nätet men kan aldrig riktigt komma underfund med under vilka former det skall fungera. Forumrollspel är inte lika spontana och roliga som det vanliga, att spela över Skype möts av tekniska begränsningar och tidsskillnader. Så, hur gör man?

Jag ställer en öppen fråga till alla exilrollspelare, vad har ni gjort när ni behövt utlopp för er rollspelskreativitet? Kan för övrigt tillägga att jag vanligtvis spelar systemlöst eller friform.

chrull

Stockholm Kartell
Jag vet att Simon och några andra spelar via Google docs och verkar ha hittat ett system som funkar bra för det. De är dock inte i exil och har fördelen att de befinner sig i samma tidszon och är aktiva ungefär samtidigt. Men någon av dem borde kunna berätta hur det funkar exat. (eller så finns det redan på forumet någonstans)

Mogger

Hipsteranka
chrull said:
Jag vet att Simon och några andra spelar via Google docs och verkar ha hittat ett system som funkar bra för det. De är dock inte i exil och har fördelen att de befinner sig i samma tidszon och är aktiva ungefär samtidigt. Men någon av dem borde kunna berätta hur det funkar exat. (eller så finns det redan på forumet någonstans)
https://www.rollspel.nu/threads/51765

Ah, blogspot. Tur man har sin trogna VPN, kinesiska myndigheterna tycks ogilla bloggare på samma sätt som de ogillar ansiktsbokare...

Intressant upplägg, känns lite renare än att spela på forum men annars är det väl i princip samma sak? Hur gör ni med tärningsresultat och så, slår SL och skickar resultat via PM eller dylikt?

Mogger

Hipsteranka
Vi använder en tärningsrullare, men samma kod så att det finns en historik. Du hittar en länk i bloggen.

Fördelen mot forum är väl inte så stor. Jag gillar att man kan trixa med utseendet och så.

Gjorde en sökning om det, hittade att Simon nämnt textbaserat rollspel via Google Docs men inte riktigt hur det går till. Antar att det är något slags stafettskrivande, annars får jag väl slänga honom ett PM eller hoppas han ser denna desperata lilla tråd... :gremsmile:

Jocke

Man med skägg
Jag har en kompis som bara spelar över IRC. Han var vänlig att skirva en rollpel-över-internet-för-dummies guide till oss på Boningen i sommras.

http://www.boningen.org/?s=isak

Efter som jag är en idiot på wordpress så vet jag inte hur jag får posterna i korrekt ordning, i länken ligger de med sista delen först.

ripperdoc

Myrmidon
Jag är också i exil, i Singapore. (var i Kina är du? Jag är där då och då!)

Personligen har jag en sådan enorm skepsis mot att spela via text/chat att jag inte ens försökt och jag hellre går utan. Däremot har jag en oumkullrunkelig tradition att spela en vecka per år i Sverige (så länge det finns flygplan och ingen massiv farsot drar över världen). Har spelat enstaka gånger med lokala nördar...

w176

Förlorad dotter
Det finns en lång tradition av att spela World of Darkness på nätet över chatt(invånare i en och samma stad) läpande med spelledare som håller i gång övergripande plotter.

Till strukturen påminner det mer om ett ständigt pågående lajv på nätet, men använder bordsrollspelsregler.

Jag spelar på en sån server och kan rekommendera

http://www.wantonwicked.net

Typ 100 akriva spelare kanske och möjlighter att spela Mortal, vampire, werewolf, mage, geist, changling m.m.

Fienden

Hero
Ta dig en titt på Fantasy Grounds. Det är inte gratis (går att cracka om du vill vara olaglig). Det kommer med D&D-regelböcker inne i klienten, men alla tärningsrullanden finns, och du kan skapa egna rollformulär om du så skulle vilja.

Ganska användbart tillsammans med Skype.