Nekromanti Existerar RPG-fansin?

P Lex

Warrior
Existerar det idag något aktivt svenskt rollspelsfansin som inte är klubbtidning för något Sverokdistrikt? PDFansin eller fansin som bara behandlar ett specifikt rollspel räknas inte just nu.

DanielSchenström

Swashbuckler
Mig veterligen, nej, men två stycken verkar vara på gång. Mitt eget och "nån annans." Denne nån annan har jag glömt namnet på. Om det räknas som vara aktivt i uppstartfasen så finns vi två.

Och Traffaut behandlar ju två rollspel, Mutant och Mutant 2, om jag förstått det hela rätt.

Runan som hade hållt ut väldigt länge är mig veterligen heller inte död, utan har haft stora problem med layoutare som sjappat och dylikt. När den återuppstår vet jag dock inte.

Om Runan nu är död, förväntar jag mig forfarande att min originalbild skickas tillbaks och att rättigheterna till de bilderna de inte använt återgår till mig.

P Lex

Warrior
Om inte första numret kommit ut så kan nog inte fansinet klassas som aktivt. Traffaut hamnar under samma kategori som DFG, dvs fansin som bara behandlar ett spel (Mutant).

Runan känns inte särskilt aktiv.

Förr fanns det en hel drös generella RPG-fansin (tex Dnegel, Tribunen och Hypnosis). Har den typen av fansin dött ut? Det känns overkligt att snacka om marknad i samma mening som man nämner fansin men borde det inte finnas ett litet intresse för dylika fansin med tanke på Codex (dataspelstidning) och Sverox (förbundstidning) inriktning?

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag tror visst att marknaden finns där men med den nya tekniken så har det blivit så mycket enklare att lägga upp ett fansin på en hemsida, eller skriva kontinuerliga artiklar på en dylik än bemöda sig med pappersvarianter. Förr fanns inte internet och då fanns det fler fansin att tillgodose det behov man nu mättar med ett fåtal google-sökningar.

tdh

Swordsman
Tycker det är fullt logiskt att de uppkopierade pappersfansinen mer eller mindre dött ut - internet fyller som sagt tomrummet. Mindre kul kanske men vem vill egentligen ha besväret och den stundtals ekonomiska påfrestningen när det finns ett billigare och friare alternativ som dessutom kan nå bredare? Åtminstone är det ett resonemang som jag kan tänka mig återfinns i mångas hjärnor när de överväger att göra någonting i fansinväg.

Utrymme för en rollspelstidning finns det säkert men om den skall gå med vinst så är läget nog ett annat tror jag. Tyvärr. Det är dyrt med blaskor. :gremfrown:

P Lex

Warrior
Nu undrade jag över "generella" fansin, t.ex. Runan, till skillnad från specialinriktade fansin som Den fjättrade gåsen (gamla Mutant).

Att internet påvekat menligt på fansinhobbyn är väl ett välkänt faktum men det var inte det frågan gällde.

Själv tror jag att dagens ungdom är för slö för att göra fansin.

DanielSchenström

Swashbuckler
Om frågor på forum (OT)

Som du kanske vet fungerar internetforum så här:
1. Man frågar en fråga.
2. Folk svarar men inte på det man frågar, eller spinner vidare på en del av ens frågeställning.
3. Man suckar och går vidare med sitt liv.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Själv tror jag att dagens ungdom är för slö för att göra fansin. "

Vem är det som har bestämt att fansin bara kan produceras av ungdomar? Det säger ju sig självt att ett par erfarna uvar som vet vad de sysslar med kan sätta ihop ett mycket bättre fansin än ett gäng glada amatörer i 15-års åldern. Eller varför inte blanda ungdomlig entusiasm med erfarenhet och visdom?

P Lex

Warrior
Men det underlättar om man är ung och oförstörd. Det är klart att erfarna kan producera ett mindre dåligt fansin men jag tror att det blir mer intressant med ett nytt projekt även om det innebär en trevande början. En blandning skulle kanske vara bra men det är kanske inte så vanligt att folk kring 30 umgås privat med folk kring 15.

tdh

Swordsman
"Att internet påvekat menligt på fansinhobbyn är väl ett välkänt faktum men det var inte det frågan gällde."

Måhända att du inte frågade om internet men såvida jag inte missminner mig så undrade du över avsaknaden av generella fansin, fysiska. Att bortse från internets inverkan (och substitutfaktor) är att stryka en stor faktor och möjligen svaret på din fråga, hur mycket det än må sticka i dina ögon. Dagens ungdom är inte för slö för att göra fansin, de har bara flyttat till html-knackandets korridorer! Som sagt.

tdh

Swordsman
Hopplöshetens vägar (OT)

Hehe, där satte du huvudet på spiken. Det är verkligen frustrerande när man ställer en fråga och får svar på något annat. Å andra sidan så får man i nio fall av tio skylla sig själv eftersom man själv ställde frågan aningen tvetydigt eller helt enkelt bara såg ensidigt på frågeställningen och de möjliga svaren.

Inte alltid av ondo alltså - bredda era sinnen, bröder! :gremtongue:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det är faktiskt inte omöjligt att det finns rollspelsföreningar där alla åldersgrupper finns representerade. Sedan så kan ni gamla uvar försöka dra igång någon form av mentorsprojekt. Unga entusiaster står för arbetet och ni bistår med råd och erfarenhet.

[HSM]

Warrior
Internet fyller ett tomrum, men tyvärr fel tomrum, för det finns en stor skillnad på att se sina egna texter/bilder i tryck gentemot att slänga ut något på en webbsida. Jag tror många yngre går miste om det. Och ärligt talat dessutom tycker jag mig kunna urskilja en klar kvalitétsskillnad mellan sådant som publiceras på nätet och i "vanliga" fanzines - jag tror helt enkelt att man lägger ned lite mer arbete på något som ska gå i tryck - en webbsida kan man ju redigera allteftersom, men i praktiken är det någonting som aldrig händer.

Vad gäller utrymmet för en rollspelstidning så tror jag helt klart att det finns. Vad det handlar om, i Sverige, är om man är villig att göra en tidning som man inte kommer att tjäna pengar på. Jag tror det är fullt möjligt att gå jämt upp.

Hans

tdh

Swordsman
Håller med dig även om det är en genomgrov generalisering. Internet har fördelen att man kan ändra, uppdatera och forma om närhelst man vill, vilket innebär att många kanske inte korrläser, pillar tills de blir blå med detaljer eller vad det nu kan vara, något som samma person kanske gjort i större utsträckning om fansinet skulle tryckas/kopieras. Det är mer definitivt och många tänker nog efter en gång extra då. Men jag vill bara, delvis för sakens skull, påpeka att detta absolut inte gäller alla! Det finns webbsidor där ute som jag anser står sig bra (eller kanske bättre!) mot tryckta alternativ.

Rollspelstidning som går jämnt ut? Mnja, kanske. Känns som om det är en för stor ekonomisk satsning innan man är säker på att det skall gå på ett ut - skall man göra den med denna målsättning så måste allting vara säkert redan från början anser jag. Men så är jag svärtad av kapitalismens tryck också, eller nå't...! :gremwink:

SvenFu

Warrior
Runan

Nej, runan är inte speciellt aktiv i dag.

Problemet är som påpekats tidigare att ett par redaktionsmedlemmar, inklusive undertecknad, begav sig utomlands och att resten är spridda över Sverige.

Det finns dock flera stycken som fortfarande är intresserade av att driva Runan, och jag t ex vill gärna ha en bra tidning att publisera mina rollspelsartiklar i. Vi har sökt nya redaktionsmedlemmar utan resultat och letar fortfarande. (Så vill du jobba med Runan ta kontakt med Joel Bellander på joel_bellander@hotmail.com.)

Hursomhelst, vi har inte gett upp helt och snacket går om att ge ut ett nytt nummer, kanske om vi får tid i sommar... Det vore skitskoj, vi får se vad som händer...

Mvh,

Sven Folkesson,
Runan

ion

Veteran
XetroV minsann!

Tja. Jag måste ju erkänna att vi inte är speciellt aktiva, dessutom inte begränsade till enbart rollspel, men jag tror att vi upfyller dina krav i det här fallet.

XetroV alltså. #4 ute nu (mer reklamande i ett annat inlägg och på http://www.xetrov.org). Nummer fem finns inga exakta planer på ännu, har någon vettigt material som man vill ha publiserat så kan man ju höra av sig.

m.v.h.
ion, red. XetroV

Tin_UBBT

Veteran
Tjena!

Vår föreningen har just gett ut ett digitalt rollspelstidning som heter "SARX". Vi försöker vara aktiva och vårt fansin är skriven på svenska, och än så länge är vi inte nån klubbtidning för något Sverokdistrikt. Och vi hoppas att vi inte bara kommer att behandla ett specifikt rollspel. Men det får vi se.

Kom gärna förbi: http://sarz.spelaroll.net

hemingway

Veteran
Re: XetroV minsann!

Men ion, alla vet ju att Xetrov ägs av Games Workshop i en ohelig allians med White Wolf och chefsgarnityret fårn Wizards. ag tycker det är fult att lura folk om att vi skulle vara snälla /images/icons/grin.gif

ion

Veteran
Alla goda ting är W, eller hur var det nu? (OT?)

Det är intressant att alla de stora namn du nämner innehåller bokstaven W. Det verkar vara någon sorts krav för att bli stor och bestämmande på spelmarknaden. Egentligen borde man starta ett fanzin med W i sig, få se om det fungerar.../images/icons/laugh.gif