Expandera minimagier

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
559
Jag tyckte att minimagierna i gamla Drakar och Demoner var väldigt roliga, de tillät en att leka med spelets verklighet och kunde lätt bli OP, samtidigt som de hade kraftiga begränsningar som tvingade en att tänka.

T.ex. att använda gräva för att kringgå den uppenbara vägen, kasta och lyfta för att gillra fällor, eller stänga och öppna för att psyka fiender och förenkla infiltration.

Den här tråden handlar inte om DoD, särskilt som minimagierna är kraftigt nedskurna i DoD23, utan om hur man skulle kunna expandera idén till att vara en sorts hyss-färdighet inom vardera dimension av spelet.

Det finns ju den klassiska indelningen i strid, lönndom och magi. Jag tycker den är lite missvisande för magi och lönndom är en laterala dimensioner som kan existera i alla situationer medan strid är en specifik situation. Men vi kan ta med den ändå. Man skulle kunna lägga till t.ex. Social, Omgivning, Utrustning och Kunskap.

Så för vardera av dem skulle man ha en färdighet med småhyss som tillåter en att leka med spelets gränser på ett sätt som liknar magi men kan bortförklaras som en gråzon av skicklighet, tur och lurendrejeri.

Minimagierna i gamla DoD var: bevara
bläddra, döda, eld, gräva, gro, hämta, is, kasta, kyla, värma, laga, ljussken, lyfta, läka, läsa, musik, mörker, regnskydd, rena vätska, skriva, släcka, smak, städa, stänga, sudda, torka, tystnad, vatten, vind, vindskydd, öppna, örfil.

Exempel på stridshyss som skulle kunna bortförklaras som ickemagiska pga hög färdighet: Se långt, Barriär, Tyst kommunikation, Reflektera starkt ljus, Hinder, Smärtlindring, Ljudstöt, Hitta liggande utrustning, Speglingsrörelse.

Tror ni att såna hyss-färdigheter skulle kunna ge den frihet under begränsningar som jag gillar hos minimagier?

Andra reflektioner?

En del av er hatar garanterat minimagier. Ni får gärna svara ironiskt och låtsas ge ärliga och konstruktiva svar.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,093
Location
Helsingborg
Här är ett gammal inlägg där jag tog med Drakar och demoners (87) minimagi. Jag älskade minimagi, men designtanken var att det skulle ge mer "flair" till magiker där de kunde lägga ljusspel medan de frammanade en besvärjelse. Jag utökade minimagin tills dess att jag kände att det blev för mycket. Så till Matiné så tog jag bort detta och lät istället de istället vara en del av vardagsmagin som magikern kan utföra utan att egentligen tänka på det. Illusionister har skuggor som dansar runtomkring sig, mentalisten behöver aldrig tänka på att tvätta sig, shamanen ser auror, häxor känner hur länge en kropp dog, etc. Saker som hjälper spelaren att tänka ut hur personen ter sig som magiker.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
707
Location
Göborg
Minimagi är en av de bästa uppfinningarna till EDDs magiregler efter effektgraderna!

Jag tycker hyssfärdigheter är en tanke väl värd att utforska.

En tjuv som leker med en kniv – jonglerar med den, låter den vandra mellan fingrarna – använder "Distrahera" som ger andra ett pyttelitet minus på deras köpslå, iaktagelseförmåga eller vad det är de skall distraheras ifrån.

En jovialisk köpman som skrattar och skämtar under köpslåendet och drar ett härligt skämt precis när han skall ge växel tillbaka använder "Skämtare" som ger en bonus på sin Fingerfärdighet för att råka räkna fel på växeln – samt bonus på sina bortförklaringar om han blir påkommen.

En vaksam vakt ser omedelbart när ett par gatubarn försöker sno åt sig ett äpple ur förrådsvagnen han vaktar eftersom han har "Ögon i nacken".

En stråtrövare lösgör sig ifrån sina ligamedlemmar där de står i ring runt rollpersonernas läger och stegar fram till lägerelden, sniffar på grytan och ur en pung vid bältet strör han några torkade örter över maten och en ljuvlig arom sprider sig över gläntan – har man "Kryddnäsa" så har man…
 
Top