nano
Diehard, death or glory Toad
- Joined
- 25 Apr 2019
- Messages
- 574
Jag tyckte att minimagierna i gamla Drakar och Demoner var väldigt roliga, de tillät en att leka med spelets verklighet och kunde lätt bli OP, samtidigt som de hade kraftiga begränsningar som tvingade en att tänka.
T.ex. att använda gräva för att kringgå den uppenbara vägen, kasta och lyfta för att gillra fällor, eller stänga och öppna för att psyka fiender och förenkla infiltration.
Den här tråden handlar inte om DoD, särskilt som minimagierna är kraftigt nedskurna i DoD23, utan om hur man skulle kunna expandera idén till att vara en sorts hyss-färdighet inom vardera dimension av spelet.
Det finns ju den klassiska indelningen i strid, lönndom och magi. Jag tycker den är lite missvisande för magi och lönndom är en laterala dimensioner som kan existera i alla situationer medan strid är en specifik situation. Men vi kan ta med den ändå. Man skulle kunna lägga till t.ex. Social, Omgivning, Utrustning och Kunskap.
Så för vardera av dem skulle man ha en färdighet med småhyss som tillåter en att leka med spelets gränser på ett sätt som liknar magi men kan bortförklaras som en gråzon av skicklighet, tur och lurendrejeri.
Minimagierna i gamla DoD var: bevara
bläddra, döda, eld, gräva, gro, hämta, is, kasta, kyla, värma, laga, ljussken, lyfta, läka, läsa, musik, mörker, regnskydd, rena vätska, skriva, släcka, smak, städa, stänga, sudda, torka, tystnad, vatten, vind, vindskydd, öppna, örfil.
Exempel på stridshyss som skulle kunna bortförklaras som ickemagiska pga hög färdighet: Se långt, Barriär, Tyst kommunikation, Reflektera starkt ljus, Hinder, Smärtlindring, Ljudstöt, Hitta liggande utrustning, Speglingsrörelse.
Tror ni att såna hyss-färdigheter skulle kunna ge den frihet under begränsningar som jag gillar hos minimagier?
Andra reflektioner?
En del av er hatar garanterat minimagier. Ni får gärna svara ironiskt och låtsas ge ärliga och konstruktiva svar.
T.ex. att använda gräva för att kringgå den uppenbara vägen, kasta och lyfta för att gillra fällor, eller stänga och öppna för att psyka fiender och förenkla infiltration.
Den här tråden handlar inte om DoD, särskilt som minimagierna är kraftigt nedskurna i DoD23, utan om hur man skulle kunna expandera idén till att vara en sorts hyss-färdighet inom vardera dimension av spelet.
Det finns ju den klassiska indelningen i strid, lönndom och magi. Jag tycker den är lite missvisande för magi och lönndom är en laterala dimensioner som kan existera i alla situationer medan strid är en specifik situation. Men vi kan ta med den ändå. Man skulle kunna lägga till t.ex. Social, Omgivning, Utrustning och Kunskap.
Så för vardera av dem skulle man ha en färdighet med småhyss som tillåter en att leka med spelets gränser på ett sätt som liknar magi men kan bortförklaras som en gråzon av skicklighet, tur och lurendrejeri.
Minimagierna i gamla DoD var: bevara
bläddra, döda, eld, gräva, gro, hämta, is, kasta, kyla, värma, laga, ljussken, lyfta, läka, läsa, musik, mörker, regnskydd, rena vätska, skriva, släcka, smak, städa, stänga, sudda, torka, tystnad, vatten, vind, vindskydd, öppna, örfil.
Exempel på stridshyss som skulle kunna bortförklaras som ickemagiska pga hög färdighet: Se långt, Barriär, Tyst kommunikation, Reflektera starkt ljus, Hinder, Smärtlindring, Ljudstöt, Hitta liggande utrustning, Speglingsrörelse.
Tror ni att såna hyss-färdigheter skulle kunna ge den frihet under begränsningar som jag gillar hos minimagier?
Andra reflektioner?
En del av er hatar garanterat minimagier. Ni får gärna svara ironiskt och låtsas ge ärliga och konstruktiva svar.