Basenanji said:
Och jag skulle vilja testa nåt annat sorts lir än varulvsspel men i ungefär samma format med hemliga fraktioner och socialt tjabb. Kan inte WRNU skapa Det Nya Varulvsspelet?
Ja! Jag skulle vilja se en brainstorm-tråd där vi spottar ur oss nya upplägg.
Jag menar att det går att identifiera tre designmål i "den här typen av spel":
A. Balanserat spel mellan två fraktioner
B. En utmanande "gåta" för byn att lösa
C. Berätta/utforska en historia
De kan förstås gå i varandra. Men i spel som det här, och mitt Discospel är ju fokuserade på balans (alltså A), medan spel med mönster och betydelsebärande fluffinfo mer är B-spel, exempel på C-spel är till exempel Reccas Varulv666.
Äh, vart skulle jag komma (jag behöver ju inte skyla min brist på riktiga ställningstaganden med teoritugg längre!)? Jo! Att jag tror att om man erkänner att man har ett annat mål än balans så kan man nog göra ganska kul saker. Jag funderar på typ mordmysterium där alla sitter med pusselbitar av information, red herrings och sådär. En är mördare, "byn" (alla de samlade i herrgården!) har kanske en vecka på sig att snacka och göra saker (tänk om alla kanske har några alternativ på nya pusselbitar de får kolla på, så kan de halvvägs välja vilken) och sedan när veckan är slut får de rösta på vem de tycker ska gripas. Skitsamma om det är balanserat i så fall. Eller, klart båda "fraktionerna" ska ha en chans, men en obalans av samma storlek som i det här spelet hade ju varit helt problemfritt.
Öh, brainstrom-tråd!