Det här är vad jag vill ha som resultat:
En mindre grupp människor (typ antalet spelare minus en spelledare) ger sig ut på en expedition i en främmande värld. Världen har aldrig förut besökts av människor. Personerna är relativt välutbildade för den här typen av expedition: en biolog, en geolog, en antropolog, typ. Men det bör inte vara vardagsmat att besöka den här typen av främmande världar; jag vill ha förundran och lite rädsla. De kan inte kartlägga världen från omloppsbana utan måste utforska den meter för meter, till fots eller möjligtvis med något enklare landfordon. Världen har andningsbar luft, liv, kanske intelligent liv, men inte en utbredd och avancerad civilisation. Expeditionen kan inte bara besluta sig för att åka hem igen om man skulle stöta på problem. Om det går att återvända så bör det finnas någon tröskel, något hinder, som gör att det inte kan vara lösningen på problem man stöter på. "Vi åker hem och kommer tillbaka med en plasmakanon", liksom. Åh, och expeditionsmedlemmarna är inte en grupp vänner som känner varandra sedan länge. De kanske har satt ihop gruppen själva eller så har någon annan satt ihop den, men en del av poängen är att de inte vet så mycket om varandra när spelet börjar.
Så vad jag behöver är en bakgrund. Varför är expeditionen här? Hur tog man sig hit? Vad för typ av samhälle kommer man ifrån? Kan man ta sig tillbaka?
En mindre grupp människor (typ antalet spelare minus en spelledare) ger sig ut på en expedition i en främmande värld. Världen har aldrig förut besökts av människor. Personerna är relativt välutbildade för den här typen av expedition: en biolog, en geolog, en antropolog, typ. Men det bör inte vara vardagsmat att besöka den här typen av främmande världar; jag vill ha förundran och lite rädsla. De kan inte kartlägga världen från omloppsbana utan måste utforska den meter för meter, till fots eller möjligtvis med något enklare landfordon. Världen har andningsbar luft, liv, kanske intelligent liv, men inte en utbredd och avancerad civilisation. Expeditionen kan inte bara besluta sig för att åka hem igen om man skulle stöta på problem. Om det går att återvända så bör det finnas någon tröskel, något hinder, som gör att det inte kan vara lösningen på problem man stöter på. "Vi åker hem och kommer tillbaka med en plasmakanon", liksom. Åh, och expeditionsmedlemmarna är inte en grupp vänner som känner varandra sedan länge. De kanske har satt ihop gruppen själva eller så har någon annan satt ihop den, men en del av poängen är att de inte vet så mycket om varandra när spelet börjar.
Så vad jag behöver är en bakgrund. Varför är expeditionen här? Hur tog man sig hit? Vad för typ av samhälle kommer man ifrån? Kan man ta sig tillbaka?