Nekromanti Expeditionsbakgrundshjälp

Genesis

Ni dés ni maître
Det här är vad jag vill ha som resultat:

En mindre grupp människor (typ antalet spelare minus en spelledare) ger sig ut på en expedition i en främmande värld. Världen har aldrig förut besökts av människor. Personerna är relativt välutbildade för den här typen av expedition: en biolog, en geolog, en antropolog, typ. Men det bör inte vara vardagsmat att besöka den här typen av främmande världar; jag vill ha förundran och lite rädsla. De kan inte kartlägga världen från omloppsbana utan måste utforska den meter för meter, till fots eller möjligtvis med något enklare landfordon. Världen har andningsbar luft, liv, kanske intelligent liv, men inte en utbredd och avancerad civilisation. Expeditionen kan inte bara besluta sig för att åka hem igen om man skulle stöta på problem. Om det går att återvända så bör det finnas någon tröskel, något hinder, som gör att det inte kan vara lösningen på problem man stöter på. "Vi åker hem och kommer tillbaka med en plasmakanon", liksom. Åh, och expeditionsmedlemmarna är inte en grupp vänner som känner varandra sedan länge. De kanske har satt ihop gruppen själva eller så har någon annan satt ihop den, men en del av poängen är att de inte vet så mycket om varandra när spelet börjar.

Så vad jag behöver är en bakgrund. Varför är expeditionen här? Hur tog man sig hit? Vad för typ av samhälle kommer man ifrån? Kan man ta sig tillbaka?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Expeditionen huvudsyften skulle kunna vara att avgöra vad man kan ha planeten till. Är den lämpad för att bosätta sig på eller ska man bara bryta resurser på planeten; kan den fungera som exlusivt resmål för rymdturist näringen?

Vill du göra det svårt för dem att ta sig tillbaka till sitt "rymdskepp" kan du alltid låta naturen på planeten förhindra att deras komunikations utrustning fungerar om de inte tar sig upp på en hög punkt (berg). Självklart så kan inte deras transportskepp landa på berget utan de måste bege sig till en viss kordinat där transportskeppet kan landa.

Jag skulle nog säga att samhället man kommer ifrån är ganska så ungt och detta är första försöket att utforska en planet närmare. Tidigare har man varit tvungen att nöja sig med grovkorniga foton från rymden. Detta skulle då göra att medlemarna i expeditionen inte kan förlita sig helt på att tekniken kan rädda dem.

Genesis

Ni dés ni maître
Bra förslag! Tack, Vicotnik.

Vicotnik;n102803 said:
Vill du göra det svårt för dem att ta sig tillbaka till sitt "rymdskepp" kan du alltid låta naturen på planeten förhindra att deras komunikations utrustning fungerar om de inte tar sig upp på en hög punkt (berg). Självklart så kan inte deras transportskepp landa på berget utan de måste bege sig till en viss kordinat där transportskeppet kan landa.
Jag vill helst undvik en anledning som är baserad på planeten ifråga. Spelarna kommer tillsammans att skapa planeten allteftersom och jag vill ge dem större frihet här. Just nu lutar jag åt att man kanske inte åker via rymdskepp överhuvudtaget, utan via någon form av teknologi som leder en till planetens yta direkt. Eller det kanske inte är en planet, utan en annan dimension? Teknologin kan ju vara utomjordisk eller en sådan där gammal portal från en uråldrig civilisation, kanske. Eller ny och experimentell?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Check. Kan det vara så att de är ofrivligt skickade på expeditionen? I så fall skulle de kunna vara fångar som fått chansen att "köpa" sig fria om de återvänder med något av värde till de som tagit dem fånga. Vad detta av värde är kan variera kraftigt.

Den teknologi du funderar kring låter rätt så mycket som stargates. Vilket kanske har varit din inspiration från början. Om du inte tänkt göra en längre kampanj där spelarna besöker flera olika planeter, utan endast utforskar en enda; så låt det vara första gången portalen används vilket då innebär att ingen i expeditionen har koll på hur man aktiverar den utan den som gjorde det är kvar på hemplaneten, då man trodde att portalen skulle vara öppen tills någon valde att stänga den.

Vill du låta spelarna ha mer kontroll över det hela så kan en av frågorna vid setup vara: "Vad hindrar er från att återvända hem?"

Genesis

Ni dés ni maître
Vicotnik;n102807 said:
Check. Kan det vara så att de är ofrivligt skickade på expeditionen? I så fall skulle de kunna vara fångar som fått chansen att "köpa" sig fria om de återvänder med något av värde till de som tagit dem fånga. Vad detta av värde är kan variera kraftigt.
Det kan vara en variant, kanske. Tål att tänkas på.

Den teknologi du funderar kring låter rätt så mycket som stargates. Vilket kanske har varit din inspiration från början. Om du inte tänkt göra en längre kampanj där spelarna besöker flera olika planeter, utan endast utforskar en enda; så låt det vara första gången portalen används vilket då innebär att ingen i expeditionen har koll på hur man aktiverar den utan den som gjorde det är kvar på hemplaneten, då man trodde att portalen skulle vara öppen tills någon valde att stänga den.
Jag är inte säker på om jag vill ha ett spel där man utforskar flera världar eller ett där man bara fördjupar en enda. Jag är lite förtjust i tanken på folk som vandrar genom många världar i hopp om att finna en väg hem. Varianten med att man inte har koll på hur portalen aktiveras är bra, men jag är rädd att det kan få folk att vilja stanna i närheten av portalen utifall att den öppnar sig, eller för att studera den närmare. Jag vill ha folk som vandrar genom världen. Kanske måste man hitta en till portal, för den första är förstörd?

Jag är egentligen inte helt fäst vid scifi-genren, heller. Det skulle kunna vara fantasy. En mystisk artefakt teleporterar gruppen till en främmande värld och nu måste de försöka ta sig hem igen. Ett koncept som väl funkar med scifi också, antar jag. Eller någon sorts sword & planet?

RasmusL

Champion
*Man tog sig hit med ett vanligt sketet rymdskepp som lyckades genskjuta denna märkliga, värmestrålande himlakropp i planetstorlek som tycks sakna omloppsbana.
*Jorden, anno 2020.
*Man kan ta sig tillbaka men landningsskytteln har endast resurser för en nedstigning och en uppstigning till moderskeppet. Resan med moderskeppet tog även lång tid (typ 15 år) under vilken tid teamet har varit försatta i koma men deras kroppar har åldrats som vanligt. De har satsat 30+ år av sitt liv på den här expeditionen och kommer inte att återvända till jorden tomhänta.

Jocke

Man med skägg
Det är antagligen väldigt svårt/dyrt att ta sig dit de är på väg, typ som att det nästan inte går att åka till Vitön i verkligheten eller att de bara har möjlighet att skicka ETT rymdskepp som i Interstellar.

Genesis

Ni dés ni maître
RasmusL;n102810 said:
Resan med moderskeppet tog även lång tid (typ 15 år) under vilken tid teamet har varit försatta i koma men deras kroppar har åldrats som vanligt. De har satsat 30+ år av sitt liv på den här expeditionen och kommer inte att återvända till jorden tomhänta.
Haha, sweet! Den här gillade jag.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Du kan ju alltid ha enkelriktade portaler. Anledningen till att man har det är att då riskerar man inte att krocka med andra resenärer under portalfärden, vilket självfallet skulle sluta i katastrof. Vilket då verkligen tvingar spelarna att börja röra på sig för att kunna ta sig från planeten och hitta hem. Detta skulle fungera både för fantasy och scifi.

anth

Vetefan
Man kan tänka sig att sno konceptet från bokserien "Tschai, Planet of Adventure":

Jorden så långt in i framtiden att man kan resa mellan stjärnorna.
Plötsligt får man radiosignaler från en stjärna c:a 200 ljusår bort (vilket också betyder att signalerna skickades för 200 år sedan).
Man skickar iväg ett skepp från jorden för att undersöka.
Väl framme lägger man sig i omloppsbana och skickar ner en skyttel för att undersöka planetytan.
När skytteln är på väg ner skjuts moderskeppet ner och skytteln kraschar av stötvågen från explosionen.
De överlevande hittar snart ett stenåldersfolk som har enstaka teknologiska prylar som uppenbarligen kommer från något mer civiliserat.
Spelarna får nu göra vad de vill, men troligtvis vill de försöka ta reda på vem som sköt ner dem och om möjligt ta sig tillbaka till jorden.

Genesis

Ni dés ni maître
anth;n102820 said:
Man kan tänka sig att sno konceptet från bokserien "Tschai, Planet of Adventure":
Den här var riktigt bra. Kör jag på scifi känns det här väldigt rätt. Spår av en tidigare civilisation gör att man kan ha förhoppningar om att hitta teknologi som låter en återvända till Jorden, om man bara kan lista ut hur den fungerar.

God45

#PrayersForBahakan
Genesis;n102795 said:
Det här är vad jag vill ha som resultat:

En mindre grupp människor (typ antalet spelare minus en spelledare) ger sig ut på en expedition i en främmande värld. Världen har aldrig förut besökts av människor. Personerna är relativt välutbildade för den här typen av expedition: en biolog, en geolog, en antropolog, typ. Men det bör inte vara vardagsmat att besöka den här typen av främmande världar; jag vill ha förundran och lite rädsla. De kan inte kartlägga världen från omloppsbana utan måste utforska den meter för meter, till fots eller möjligtvis med något enklare landfordon. Världen har andningsbar luft, liv, kanske intelligent liv, men inte en utbredd och avancerad civilisation. Expeditionen kan inte bara besluta sig för att åka hem igen om man skulle stöta på problem. Om det går att återvända så bör det finnas någon tröskel, något hinder, som gör att det inte kan vara lösningen på problem man stöter på. "Vi åker hem och kommer tillbaka med en plasmakanon", liksom. Åh, och expeditionsmedlemmarna är inte en grupp vänner som känner varandra sedan länge. De kanske har satt ihop gruppen själva eller så har någon annan satt ihop den, men en del av poängen är att de inte vet så mycket om varandra när spelet börjar.

Så vad jag behöver är en bakgrund. Varför är expeditionen här? Hur tog man sig hit? Vad för typ av samhälle kommer man ifrån? Kan man ta sig tillbaka?
Det här är ett Stargate avsnitt där portalen de kommer genom är sönder.

Cissi

Up to no good.
God45;n102826 said:
Det här är ett Stargate avsnitt där portalen de kommer genom är sönder.
Tänk, stargate var det första jag tänkte på också. Genesis, om du inte redan har sett SG så kika på något avsnitt för lite inspiration. Där är ju teamen ihopsatta för att de har olika expertiser och inte för att de är vänner och de ger sig ut i det okända med väldigt blandade förhållningssätt. Allt från ren och skär glädje till motvillig skräck med inställningen att "någon annan borde, jag är inte fältarbetare!"

God45

#PrayersForBahakan
Cissi;n102831 said:
Tänk, stargate var det första jag tänkte på också. Genesis, om du inte redan har sett SG så kika på något avsnitt för lite inspiration. Där är ju teamen ihopsatta för att de har olika expertiser och inte för att de är vänner och de ger sig ut i det okända med väldigt blandade förhållningssätt. Allt från ren och skär glädje till motvillig skräck med inställningen att "någon annan borde, jag är inte fältarbetare!"
Du vill helst ha ett avsnitt från första säsongen av Stargate: SG1 som är den första serien, den som kom efter filmen. Det är den renaste formen av vad du frågar efter. Alla de andra serierna har twister. Filmen, den som kom innan serien, fungerar också. Men Första säsongen av SG1 tycker jag är bättre :)

Stargate universe är mer Star Trekigt och Atlantis börjar som en dekonstruktion där huvudpersonerna är skurkarna och blir sedan sin egen grej.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
En idé:

Jordens regeringar anno vilket-år-man-tycker-är-lämpligt upptäcker att en Einstein-Rosen-brygga öppnats på eller i närheten av jorden. Mätningarna visar att det finns en värld på andra sidan. Varför den öppnats? Ingen aning. Men av mätningar av mumbo-jumpo-partiklarnas sönderfall att döma stängs den om två veckor. Däremot finns det indikationer på att en till likadan kommer att öppnas om ett år.

Man skickar igenom en sond, som meddelar att det finns luft och så. Man bestämmer sig för att snabbt som attan sätta ihop ett crack team of experts. De rings alla och väcks tidigt på morgonen, slits från julmiddagar eller whatever av herrar i svart och får ett par dagars hård träning/briefing och sen skickas de igenom tillsammans med en crocodile dundee-överlevnadsexpert från Nasa.

---

Eller så är expeditionsmedlemmarna resterna av en död civilisation. Jorden gick åt helvete, vi byggde ett generationsskepp i vilket vi frös ner en massa människor. Generationsskeppet gick tyvärr sönder, men lyckades samla ihop de sovkapslar som innehöll rollpersonerna och skicka dem till planetens yta med en skyttel som krashlandade. Det sista rollpersonerna minns är att de gick in i stasis på jorden; plötsligt väcks de av krashlandning på planeten X. Om de lyckas med sin expedition kan de eventuellt reparera skytteln och ta sig tillbaks till (fraket efter) generationsskeppet och hämta mer resurser och fler människor att starta en civilisation med.

slanfan

Hero
De kanske är kidnappade av UFOn som behöver kolbaserade livsformer med syn i vårat spektra för utforskandet av en planet de själva inte kan besöka...

Mutanten

Hero
Det låter som om rollpersonerna har gått igenom en portal och hamnat i en värld liknande Hollow Earth i rollspelet Hollow Earth Expedition. Rollpersonerna har gjort det för att de är.

Mutanten

Hero
Ett annat alternativ är det här upplägget:

Växthuseffekten visar sig vara en politisk bluff lanserad av kommunister för att avskaffa demokratin och återinföra kommunismen bakvägen. Den globala temperaturökningen visar sig istället bero på en onormalt hög aktivitet hos solen de senaste 100-200 åren. En konsekvens av temperaturökningen är inte bara att livet på Jorden är hotat. Även isen på Jupiters måne Europa har smält. Under det tjocka lagret av is finns inte bara flytande vatten utan överraskande nog också landmassor. NASA har skickat en grupp människor till månen för att utforska planeten. Men expeditionen gick inte som planerat. Expeditionen hann inte mer än landsättas förrän problemen började hopa sig. Ett oväntat vulkanutbrott i närheten av platsen för landningen tvingade expeditionsmedlemmarna att fly för livet.

De hann bara rädda den utrustning som de fick med sig i farten och värst av allt var att räddningsfarkosten som de skulle ta sig ut i omloppsbana runt månen Europa inför upphämtningen av NASA förstördes i vulkanutbrottet. Det visar sig snart att det sensationella fyndet av landmassor under isen bara är början. Landmassorna döljer en svunnen civilisation som gick under när månen Europa gick in i sin isdvala. Nu gäller det för rollpersonerna att 1. Utforska månen Europa som var expeditionens mål. 2. Hitta ett sätt att meddela NASA att de tvärtemot vad alla tror är vid liv. 3. Hitta ett sätt att ta sig upp i omloppsbana i lagom tid för att bli upphämtade och återvända till Jorden. 4. Inse att den amerikanska regeringen har övergett expeditionen och dödförklarat expeditionsmedlemmarna av politiska och ekonomiska skäl. 5. Hitta ett alternativt sätt att ta sig tillbaka till Jorden i resterna av månen Europas gamla civilisation.

Genesis

Ni dés ni maître
krank;n102840 said:
Eller så är expeditionsmedlemmarna resterna av en död civilisation. Jorden gick åt helvete, vi byggde ett generationsskepp i vilket vi frös ner en massa människor. Generationsskeppet gick tyvärr sönder, men lyckades samla ihop de sovkapslar som innehöll rollpersonerna och skicka dem till planetens yta med en skyttel som krashlandade. Det sista rollpersonerna minns är att de gick in i stasis på jorden; plötsligt väcks de av krashlandning på planeten X. Om de lyckas med sin expedition kan de eventuellt reparera skytteln och ta sig tillbaks till (fraket efter) generationsskeppet och hämta mer resurser och fler människor att starta en civilisation med.
Den här tror jag är min favorit hittills. Om jag inte vill köra portalvarianten, men i så fall tror jag att jag kör på fantasy istället. Kanske gör två spel med samma regelmotor för det.

Jag tänker mig att man kan köra en omgång av det här spelet för att skapa planeten, sedan kan man spela Utpost för den första lilla kolonin som etablerar sig, och sedan ett tredje spel som utspelar sig efter att människan koloniserat planeten mer.

Genesis

Ni dés ni maître
Till slut beslöt jag mig för att köra en mer klassisk OSR-fantasyvariant. Rollpersonerna är äventyrare som ger sig ut i den okända utmarken bortom Kopparklippan där legender talar om monster, vildar, ruiner av mäktiga civilisationer och andra förunderliga ting. Det funkar lika bra och jag känner att det är dags för mig att göra ett fantasyspel. Men jag ska nog göra en variant med generationsskeppet också. En fördel med sättet jag bygger regelsystem på är ju att de är ganska settingagnostiska och därmed väldigt lätta att skinna om.