Nekromanti experience på skills

Erufailon

Swordsman
tänkte på att man kan ha experience på varje skill och när man då använt den tilräckligt så får man levelup i skillen enkelt som att äta mammas pankakor eller hur...

tror ni detta skulle funka bra eller bara slowa ner det hela, det blir en del suddande och skrivande (villken dag det blir när paperen med datorkretsar kommer, vaddå plussknapp bredvid xp fältet/images/icons/laugh.gif)

men så klart det blir inte så realistiskt precis, men vem säger att levels är realistiskt!

PS: förlåt för svengelskan, ska bättra mig

Genesis

Ni dés ni maître
Precis detta system finns väl i DoD Expert, eller? Vi körde i alla fall så... Om du lyckas med färdigheten (förlåt, får success på skillen), för första gången sedan en sovperiod på 8 timmar, så får du ett erfarenhetspoäng. Om du slår perfekt får du 1T4.
Det är väl visst realistiskt, förresten.

Erufailon

Swordsman
det realistiska

det är inte riktigt så realistiskt att man bara plötsligt blir bättre. Men det går nog inte göra bättre, det finns ju systemet som EON använder som i min mening e jobbigt...

Genesis

Ni dés ni maître
Spheregrids...

Om du kommer på regler hur man gör en spheregrid till sin rollperson så skulle jag jättegärna använda dem, eftersom spheregrids är så häftiga. Men jag tror inte att det går att applicera på egendesignade karaktärer.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: det realistiska

I Eon blir man väl lika plötsligt bättre? Jag fattar inte skillnaden. Min tanke var att när man fått lite erfarenhet så går man upp 1 i FV... Har jag fattat nåt fel nu?

Erufailon

Swordsman
ok...

jo jag tänkte mig lite större förändringar som då i mitt T100 system så kan det bli kanske 10 poäng varje level och ganska svårt att gå upp i level, men tänkte inte på att man kan korta ner det så man har en ganska låg levelupsumma och får mindre (vad tycks om 5 poäng? för mycket eller för lite), sedan vad tycker ni, borde man köra med stora xp dummor som att få level två på en skill så behöver man 1000Xp eller ska det vara så att man har kanske 30-50 för level up då man får 1 xp varje gång man använder det, men kom på en bra ide just nu varför inte ha det så att man får effekten/10 rundat neråt i xp varje gång man använder en skill( man tar bara första siffran i effekten, så om man får effekt 23 så får man 2 poäng xp)

Rickard

Urverk speldesign
"Om du lyckas med färdigheten (förlåt, får success på skillen),"
LOL! (tur att jag inte satt i skolan)

Hrm, ja.. För att återgå till frågan..
EDD (T20) och DoD4-5 (T20) funkade så.. Det bidrog till att man nästan hade ett hål i rollformuläret på vapenfärdigheten (iaf. när vi var mindre)..

För att ta några andra sätt:
I CoC (T100) så sätter man en "blupp" när man använt färdigheten.. När man slår för att höja så måste man slå över sitt värde i färdigheten (med T100 givetvis).. Lyckas man höjer man 1T10 poäng (något du kan införa)..

I DoD2-3 (T100) så höjde man genom att slå under 100-färdighetsvärde med 1T100. Lyckades man höjdes färdigheten med 5%. Man hade alltid minst [grundegenskapens värde (=1-18)] % chans att slå under, även om färdigheten kunde ha mer än 100% i värde.

Ett erfarenhetsystem jag har funderat ut (till DoD, naturligtvis) använder sig av en klump av poäng som man får sätta ut på de färdigheter man använt under äventyret. Dessa poäng grundar sig på dels hur många färdigheter man använt, dels rollspelande, dels hur man klarade äventyret, dels hur många riktigt roliga saker man gjorde och dels hur många (och hur bra) smarta saker man gjorde..
Vet inte om jag vågar använda på det systemet men någon dag kommer jag sätta mig och fundera ut hur allting ska funka..

~Ett av de bättre erfarenhetssystemen [color:448800]Han</font color=448800> har stött på är nog Mutant Chronicles

Belgarth

Swordsman
Re: Spheregrids...

det var bara en idé, men idéer är till för att utvecklas./images/icons/thinks.gif

walium

Ganska töntig, faktiskt
"~Ett av de bättre erfarenhetssystemen Han har stött på är nog Mutant Chronicles "

Hur fungerar det då?

Erufailon

Swordsman
mmm har tänkt på det där med bluppar och slag för att höja, men då blir det ju för likt redan kända system, och man vill ju helst ha ett eget/images/icons/smile.gif.

Svengelska, detta fulländade språk!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Spheregrids...

Om man gör så här...

Man har en stor karta (typ A2-format) föreställande "sphere grid":et till varje rollperson (klumpigt, javisst). Här finns sedan samtliga färdigheter och liknande utsatta. Sedan krävs ett visst FV i en färdighet för att kunna flytta över till en närliggande. Vissa färdigheter ligger ute i kanterna, och är alltså "primära" eller motsvarande. De kan man alltid lära sig. Ett exempel på hur det kunde se ut är:

Dolk
|
|
FV 8
|
\/
Anfall bakifrån <---FV 7------Smyga
|Botanik
FV 12|
|FV 7
\/\/
Målpunkter <---FV 9-----Medicin<----FV 5---Första hjälpen

För att alltså visa ett fragment av den. Det innebär att om man vill lära sig "Målpunkter" (att träffa speciella skadliga punkter på kroppen) kan man börja med att lära sig att använda dolk för att sedan lära sig Anfall bakifrån, eller kan man börja med att lära sig Smyga och sedan Anfall bakifrån. Alternativt kan man lära sig Botanik eller Första hjälpen, för att sedan gå vidare inom medicinens område och lära sig sårbara punkter genom sin kunskap inom mänsklig anatomi. Givetvis finns det flera vägar, så det kanske blir lite klyddigt...

Man får ju inte med själva sfärerna, men allvarligt talat, detta är väl mer realistiskt än att man hittar en liten boll och klämmer in den på någon stentavla och sedan lär sig "Firaga" eller liknande?

Civ advances?

Ungefär som att utveckla sin forskning i Civilization? Intressant idé och rätt kul säkert men jag är osäker på om det verkligen är mer realistiskt. Problemet är att det finns så förbaskat många sätt man kan lära sig saker på. Försöker man öka komplexiteten och detaljrikedomen på systemet för att öka realism så kommer man alltid att missa alternativ och det hela slutar lätt i att bli mer orealistiskt än det var från början. Det skulle bli ett otroligt komplext diagram om man skulle vilja täcka in alla fall.

Men det är säkert ett rätt kul (speltekniskt) sätt att göra det på och det räcker för att berättiga systemet.

Genesis

Ni dés ni maître
Mitt privata korståg mot realismen

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

jag är osäker på om det verkligen är mer realistisk

<hr></blockquote>

Personligen hatar jag realism. Många rollspelssystem har blivit förstörda bara för att det inte är realistiskt. I stället går man efter känslan man vill ha i rollspelet. Spheregrids är alldeles utmärkt för spel som FFX, men det skulle inte passa i ett vetenskapligt science fiction-spel.
Tänk er hur Dragon Fist skulle se ut om skaparna skulle ha stannat upp och tänkt: "Nä, så där kan vi inte ha det. Det är inte realistiskt".

Håller helt med

Jag håller med men Bobby skrev:

Man får ju inte med själva sfärerna, men allvarligt talat, detta är väl mer realistiskt än att man hittar en liten boll och klämmer in den på någon stentavla och sedan lär sig "Firaga" eller liknande?

Och det är det jag reagerade mot. Jag tror inte att diagramsystemet är mer realistiskt. Däremot tycker jag det är (som jag skrev) en intressant idé och säkert kul.

I stället går man efter känslan man vill ha i rollspelet.

Självklart. Det är väl vad alla här brukar sjunga i kör även om det oftast sker i olika stämmor och i otakt?

Däremot förstår jag inte varför du ska ha ett korståg mot realism. Då är det ju du som försöker skapa motsättningar och olika läger där det inte finns några till att börja med.

Genesis

Ni dés ni maître
Rostat-bröd-pulver-mannen

EDD (T20) och DoD4-5 (T20) funkade så.. Det bidrog till att man nästan hade ett hål i rollformuläret på vapenfärdigheten (iaf. när vi var mindre)..

Those were the times... *drömmer sig bort*

I CoC (T100) så sätter man en "blupp" när man använt färdigheten.. När man slår för att höja så måste man slå över sitt värde i färdigheten (med T100 givetvis)..

Funkar likadant i Eon. Där slår man med 3T6 istället och i Deluxe-boken har de skickat med sannolikheten för att förbättra sina färdigheter.

I DoD2-3 (T100) så höjde man genom att slå under 100-färdighetsvärde med 1T10

Under
sitt färdighetsvärde?!? Så att ju bättre man är desto lättare är det att bli ännu bättre? Verkar inte riktigt genomtänkt...

en klump av poäng som man får sätta ut på de färdigheter man använt under äventyret

Så brukar jag alltid göra. Att höja en färdighet ett steg kostar lika många poäng som värdet man vill höja till. Om man anpassar antalet poäng som SL delar ut så kan man använda systemet till vilket spelsystem som helst (så länge det använder färdigheter).

Rickard

Urverk speldesign
"mmm har tänkt på det där med bluppar och slag för att höja, men då blir det ju för likt redan kända system, och man vill ju helst ha ett eget"
Tänkte mer på att visa att det system du tänkt ut redan fanns.. De andra var mer så att du kan ta insperation från, kopiera helt eller för att undvika dem.

"[color:008080]oi oi oi, me gotta hurt in 'ere,
oi oi oi, me smell a ting is near,</font>
"
Uthden Troll..

~[color:448800]Han</font color=448800> kontrar med

[color:008080]"Two little goblins, out in the sun.
Down came a griffin and then there was one
"</font>

Rickard

Urverk speldesign
Re: Rostat-bröd-pulver-mannen

"Under sitt färdighetsvärde?!?"
Skrev jag så korkat? *kollar* Njae.. Jag menade 100 minus värdet för färdigheten. Det kanske blev lite otydligt.. Kanske skulle ha gjort ett större bindestreck (—) med mellanslag på båda sidorna..? Iaf. kontentan blev att om man hade 90% i Smyga så skulle man slå under (100 - 90 =) 10 för att få höja i färdigheten. Om man hade en smidighet högre än 10 så var det smidighetens värde man skulle slå under istället (för att ha en chans att få över 100%)..
Du glömde dessutom en 0:a när du citerade mig ("slå under 100-färdighetsvärde med 1T10") så då såg det ännu mer besynnerligt ut.. /images/icons/smile.gif

"Så brukar jag alltid göra. Att höja en färdighet ett steg kostar lika många poäng som värdet man vill höja till."
Smart, men t.ex. DoD har så varierande värden och jag vill inte ha för höga poäng att dela ut.. Dessuom vill jag helst knyta an det till köpsystemet när man gör gubben..

~[color:448800]Han</font color=448800> spånar vidare

Rickard

Urverk speldesign
"Hur fungerar det då?"
eeh.. Som ett vanligt BRP-system, fast med baschansen som ett enskilt värde som adderades till färdighetsvärdet.. Höjdes baschansen så höjdes även färdighetsvärdet.. Smart lösning IMHO.. Inte genialt, men jag har inte heller sett ett riktigt bra erfarenhetssystem..

Dock så skrev jag erfarenhetssystem.. Jag menade höjningmetoden för färdigheterna genom erfarenhet. Hur man får erfarenhetspoäng och hur man ska använda dem vet jag inte om SL har hittat på eller hur mycket han ändrat på..

~Det är liksom lite svårt att förklara MC:s höjningssystem men [color:448800]Han</font color=448800> (mot bättre vetande) försökte hålla det verkligen kort