Nekromanti Experience system och ökande egenskaper

RasmusL

Champion
krank said:
Men jag tycker ju inte att SL kan fuska. Det är ju hen som bestämmer vilka reglerna ska vara, liksom.
Men det beror väl på din föredragna spelstil och handlar i slutändan om gruppens sociala kontrakt? Har vi kommit överens, tyst eller muntligt, om att vi spelar transparent och by the book är det för mig underförstått att även SL ska följa reglerna.

Recca

Femme Fatale
Tjavva said:
krank said:
Tjavva said:
Det här har nått! Starta en tråd med hur man får bukt med folk som fuskar!
Finns det folk som... fuskar i rollspel?

Jisses.
Ja, eller hur. Det borde ju vara omöjligt men om en spelare plötsligt har massor mer erf än alla andra kan man skylla antingen på en orättvis SL eller en spelare som fuskar och då bevisen hopar sig... Det är trist, himla trist. Och leder till en hel del diskussioner.

Men frågan är om man då som SL, som upptäcker det, kan göra något åt erf-utdelningssystemet eller på vilket sätt spelarna skaffar sig egenskaper och exp?
Det enda säkra sättet är väl att som SL sköta alla höjningar. Men det lär jag ju aldrig göra.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tjavva said:
Ja, eller hur. Det borde ju vara omöjligt men om en spelare plötsligt har massor mer erf än alla andra
...så kan man konstatera att sagde spelare upplever sig spela en rollperson som inte är tillräckligt kompetent, antar jag.

Jag vet inte, för jag har nog faktiskt aldrig spelat något spel eller i någon grupp där spelarna ger sig själva erf enligt nåt system eller så.

Jag får nog återigen säga att det i mina ögon inte så mycket är "trist" som... svårt att riktigt begripa. Just erf-fusk har jag nog aldrig stött på. vad vinner man på det, egentligen? Eller OK, spelar man rollspel som någon form av tävling kanske...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Recca said:
Det enda säkra sättet är väl att som SL sköta alla höjningar. Men det lär jag ju aldrig göra.
Ett annat sätt kan ju vara att prata med personen. Fråga den hur den känner inför kampanjen, om de får erf tillräckligt ofta, om rollpersonerna känns tillräckligt kompetenta...

//krank tror mer på prat än styråtgärder

RasmusL

Champion
krank said:
[Just erf-fusk har jag nog aldrig stött på. vad vinner man på det, egentligen?
Jag kan tänka mig: Social bekräftelse à la step on up, "titta vilken awesome karaktär jag kunde bygga som är så sjukt mycket bättre än era trots att vi hade samma förutsättningar". Det är väl ingen särskilt unik spelartyp som får ut nöje genom att glänsa genom sin karaktärs kompetens jämfört med de andra?