Nekromanti Experiment: Horoskop som grund?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag tror det var lagom till andra dogmautmaningen som jag började fundera kring ett rollspel som baseras på dagligen uppdaterade horoskop. Det har slagit mig såhär i efterhand att det inte behöver vara, eller kanske inte ens borde vara ett eget rollspel.

Vad ska man då med horoskopet till?
Horoskopet ska ligga till grund för både rollpersonsgestaltandet och historieberättandet. Förutsättningen är den att horoskopen alltid stämmer in på rollpersonerna och livet. Med horoskopen som hjälp och hinder ska man sedan gestalta sin rollperson så att denne följer det som står i horoskopet för rollpersonen.

Vi tar mitt horoskop för idag på Aftonbladet som exempel.

Aftonbladet said:
Kräftan
22/6-22/7
Söndagen blir stillsam. Du ägnar mycket tid åt att fundera över framtiden. Du överväger flera praktiska beslut.
Då ska alltså rollpersonens söndag vara stillsam. Han eller hon ska ägna mycket tid åt att fundera över framtiden och rollpersonen bör även överväga flertalet praktiska beslut. Detta ska genomsyra allt som rimligen berörs, även om det inte stämmer in på gruppkamraternas horoskop. Detsamma gäller ju för dem också.
Lätt som en plätt!

Vad skulle det hela ge spelandet?
Tja, utmaning framförallt.
Vilka komplikationer blir det när det är en töntig kräfta och ett häftigt lejon i samma spelgrupp? Jag räknar inte med att det skulle gå att tillämpa på de spelstilar som inte är särskilt inriktade på rollgestaltning och historieberättande, men det kan vara skojigt att prova i socialt rollspelande, och kanske skräck?

Mina planer då när det var en dogmaidé var ett ytterst minimalistiskt regelsystem nästan helt utan spikad rollpersongenerering mer än födelsedatum. I övrigt skulle allting vara fritt och öppet. Dessutom skulle det finnas en hemsida där man kunde kolla horoskop speciellt anpassade för det här spelet.
Något sådant lär aldrig bli av och det är därför jag lägger upp idén här. Jag har ingen spelgrupp att testa med, men det känns ändå inte helt främmande att det skulle gå att tillämpa.

Kan det funka som krydda när friheten börjar bli för tråkig?
Det är en rätt lös idé, kan man förbättra eländet?
Framförallt - är det någon som känner för att prova? Aftonbladets horoskop bör fungera alldeles utmärkt att prova med.

*vimsig, svamlig, konstig*

Gasten

Warrior
wow! det här känns häftigt! men först: En kräfta till! :gremsmile:

Har inte tänkt på att använda horoskop tidigare! kul idé. sen skulle man ju kunna anväda horoskopen enbart som äventyrsuppslag också. till exempel står det ofta något med "du kommer möta en ny vän" eller något annat. ger man rollpersonen ett stjärntecken så kan man vara säker på att man kan slänga in honom/henne i någon kul överaskning. "Jaså! min 'vän' försöker döda mig! Jaa-Haa!!"

Johan K

Gammal & dryg
Kan det funka som krydda när friheten börjar bli för tråkig?
Well, det är ju minst sagt en udda grej att pröva. & ja, det skulel vara en utmaning att utifrån en given instruktion följa det som en sanning under dagen. Så visst, krydda till sin utveckling som rollspelare är det nog ja. Man får väll helt enkelt teste det, funkar det så funkar det.

Framförallt - är det någon som känner för att prova?
Nån dag så skulel jag gjärna viljka texta det. Elelr varför inte försöka få till den här idén & köra det på nått konvet som en litet inslag.

Feuflux

omjonasson.se
Det här känns mer som en tillägsmodul än ett eget spel. Samtidigt som du spelar spelX så har du ditt horoskop för den aktuella dagen som du ska försöka följa. Sen avgör SL om det verkligen uppfylls? Eller... om det står i horoskopet att man "ska träffa en intressant person på ett bibliotek" och glatt flänger runt bland stadens alla bibliotek men SL inte fixar fram nån kul person så stämde ju inte horoskopet. Är utgångsläget att... *läser inlägget igen, jag kom av mig*...

Right. Men då är horoskopet nästan som en del av scenariot då:
De tre hjältarna kör hem från ett lyckat uppdrag i grannstaden. Det snöar som fan, är usla vägar och plötligt dyker en olyckplats upp. En lastbil som fraktar knark åt maffian har krockat med en buss med illegala invandrare och blockerar hela körbanan.

Teknikern i gänget som skulle kunna hjälpa till att laga fordonen (som inte har vält, stick with me here) har horoskopet
OXEN
21/4-21/5
Du får en romantisk och mycket mysig tisdag. Du vill vara tillsammans med din älskling eller med familjen.
och vill absolut hem ASAP! Blir mer och mer frustrerad när tillkommande omständigheter håller kvar gänget på plats.

Den hemlige specialpolisen har horoskopet
JUNGFRUN
24/8-23/9
Du är impulsiv och mycket ärlig, och detta kan orsaka ett gräl men troligare leder det till en rolig tisdag.
vilket är farligt eftersom hans fiender maffian snart kommer kräla över hela stället för att rädda sitt knark. Kan han hålla sig från att arrestera maffians chaffisar? Han är ju dessutom "hemlig" och vill inte avslöja sig för de andra hjältarna.

Den sista hjälten är en privatdeckare som ibland ser visioner om framtiden. Han har horoskopet
SKYTTEN
23/11-21/12
Du har en tendens att bli indragen i konflikter som egentligen inte rör dig. I övrigt en riktigt rolig tisdag.
och kommer givetvis att bli totalt insyltad i vad som händer med de illegala flyktingarna.

Tisdagar är luriga... :gremsmile:
Lät ju rätt skoj faktiskt.