Ackerfors
Alas, your rapids!
Jag tror det var lagom till andra dogmautmaningen som jag började fundera kring ett rollspel som baseras på dagligen uppdaterade horoskop. Det har slagit mig såhär i efterhand att det inte behöver vara, eller kanske inte ens borde vara ett eget rollspel.
Vad ska man då med horoskopet till?
Horoskopet ska ligga till grund för både rollpersonsgestaltandet och historieberättandet. Förutsättningen är den att horoskopen alltid stämmer in på rollpersonerna och livet. Med horoskopen som hjälp och hinder ska man sedan gestalta sin rollperson så att denne följer det som står i horoskopet för rollpersonen.
Vi tar mitt horoskop för idag på Aftonbladet som exempel.
Lätt som en plätt!
Vad skulle det hela ge spelandet?
Tja, utmaning framförallt.
Vilka komplikationer blir det när det är en töntig kräfta och ett häftigt lejon i samma spelgrupp? Jag räknar inte med att det skulle gå att tillämpa på de spelstilar som inte är särskilt inriktade på rollgestaltning och historieberättande, men det kan vara skojigt att prova i socialt rollspelande, och kanske skräck?
Mina planer då när det var en dogmaidé var ett ytterst minimalistiskt regelsystem nästan helt utan spikad rollpersongenerering mer än födelsedatum. I övrigt skulle allting vara fritt och öppet. Dessutom skulle det finnas en hemsida där man kunde kolla horoskop speciellt anpassade för det här spelet.
Något sådant lär aldrig bli av och det är därför jag lägger upp idén här. Jag har ingen spelgrupp att testa med, men det känns ändå inte helt främmande att det skulle gå att tillämpa.
Kan det funka som krydda när friheten börjar bli för tråkig?
Det är en rätt lös idé, kan man förbättra eländet?
Framförallt - är det någon som känner för att prova? Aftonbladets horoskop bör fungera alldeles utmärkt att prova med.
*vimsig, svamlig, konstig*
Vad ska man då med horoskopet till?
Horoskopet ska ligga till grund för både rollpersonsgestaltandet och historieberättandet. Förutsättningen är den att horoskopen alltid stämmer in på rollpersonerna och livet. Med horoskopen som hjälp och hinder ska man sedan gestalta sin rollperson så att denne följer det som står i horoskopet för rollpersonen.
Vi tar mitt horoskop för idag på Aftonbladet som exempel.
Då ska alltså rollpersonens söndag vara stillsam. Han eller hon ska ägna mycket tid åt att fundera över framtiden och rollpersonen bör även överväga flertalet praktiska beslut. Detta ska genomsyra allt som rimligen berörs, även om det inte stämmer in på gruppkamraternas horoskop. Detsamma gäller ju för dem också.Aftonbladet said:Kräftan
22/6-22/7
Söndagen blir stillsam. Du ägnar mycket tid åt att fundera över framtiden. Du överväger flera praktiska beslut.
Lätt som en plätt!
Vad skulle det hela ge spelandet?
Tja, utmaning framförallt.
Vilka komplikationer blir det när det är en töntig kräfta och ett häftigt lejon i samma spelgrupp? Jag räknar inte med att det skulle gå att tillämpa på de spelstilar som inte är särskilt inriktade på rollgestaltning och historieberättande, men det kan vara skojigt att prova i socialt rollspelande, och kanske skräck?
Mina planer då när det var en dogmaidé var ett ytterst minimalistiskt regelsystem nästan helt utan spikad rollpersongenerering mer än födelsedatum. I övrigt skulle allting vara fritt och öppet. Dessutom skulle det finnas en hemsida där man kunde kolla horoskop speciellt anpassade för det här spelet.
Något sådant lär aldrig bli av och det är därför jag lägger upp idén här. Jag har ingen spelgrupp att testa med, men det känns ändå inte helt främmande att det skulle gå att tillämpa.
Kan det funka som krydda när friheten börjar bli för tråkig?
Det är en rätt lös idé, kan man förbättra eländet?
Framförallt - är det någon som känner för att prova? Aftonbladets horoskop bör fungera alldeles utmärkt att prova med.
*vimsig, svamlig, konstig*