Tja, den konstigaste värld jag själv spellett i är TORG, som var ett av de första multigenrespelen (som inte är samma sak som universalsystem - universalsystem är gjorda för att man ska kunna spela lite vad som helst men oftast en sak åt gången, medan multigenrespel blandar genrerna samtidigt så man kan ha cyberpräster mot viktorianska varulvar, typ).
I TORG har Jorden invaderats av styrkor från andra verkligheter, som dessutom har tagit med sig dessa verkligheter så att världen fungerar helt annorlunda i dessa invasionsområden. Brittiska öarna och Skandinavien har blivit invaderade av fantasylandet Aysle. Frankrike invaderades av den onda pseudokatolska teokratin Magna Veritas (katolsk som när kyrkan var som värst) som plötsligt fick en megaskjuts upp i teknologiskalan och blev till Cyberpåvedömet. Egypten och stora delar av Nordafrika och Mellanöstern är nu delar av Nilens Nya Imperium, 30-tals-pulp med "weird science" och egyptisk magi/religion i en salig blandning. Delar av Nordamerika kallas för Det Levande Landet, och täcks av jungler med dinosaurer, ödlemän och grottmän som dyrkar livsgudinnan Lanala. I Indonesien och lite andra delar av Sydostasien/Oceanien råder viktoriansk skräck från verkligheten Orrorsh, och Japan är numera en del av hi-techverkligheten Nippon Tech/Marketplace, med ninjor och bolagsintriger. Dessutom försökte teknoskräckvärlden Tharkold invadera i Ryssland, men blev stoppade innan de hann få ett fotfäste (de kom dock tillbaka i en senare expansion, numera i Los Angeles).
Saker som fungerar i ett av dessa "riken" fungerar inte nödvändigtvis i andra. I Aysle kan man lätt slänga eldbollar på folk, vilket man totalt kan glömma i det magidöda Levande Landet. Å andra sidan fungerar inte det Levande Landets kraftfulla mirakel så bra i Aysle, och ett lasergevär från Cyberpåvedömet fungerar inte i någondera riket. Det går för det mesta att bryta mot dessa verklighetslagar, men det kan få jobbiga konsekvenser.
Spelet som helhet är rätt actionorienterat, mer så i vissa världar än i andra. Förutom den coola världen så hade spelet en intressant idé i "The Drama Deck", en lek på ~150 kort som dels användes för initiativ med "stridslyckeeffekter" i striden (som kan vara saker såsom "Hjältesidan har initiativet, Skurksidan får göra två handlingar den här rundan"), och som dels kunde användas av spelarna för olika saker såsom bonusar i olika lägen eller "subplotter".