Nekromanti "Experimentvärldar"

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Se, du kan ju om du vill!

Jag får snarare associationer till The Dreamthief's Daughter, som (förmodligen) inte heller var påtänkt när det här utspelade sig. Två parallella krig, där ett är andra världskriget... Krilles klärvoajans är kuslig (eller så konsumerar jag och troberg bara återanvända idéer...)!

Staffan

Myrmidon
Tja, den konstigaste värld jag själv spellett i är TORG, som var ett av de första multigenrespelen (som inte är samma sak som universalsystem - universalsystem är gjorda för att man ska kunna spela lite vad som helst men oftast en sak åt gången, medan multigenrespel blandar genrerna samtidigt så man kan ha cyberpräster mot viktorianska varulvar, typ).

I TORG har Jorden invaderats av styrkor från andra verkligheter, som dessutom har tagit med sig dessa verkligheter så att världen fungerar helt annorlunda i dessa invasionsområden. Brittiska öarna och Skandinavien har blivit invaderade av fantasylandet Aysle. Frankrike invaderades av den onda pseudokatolska teokratin Magna Veritas (katolsk som när kyrkan var som värst) som plötsligt fick en megaskjuts upp i teknologiskalan och blev till Cyberpåvedömet. Egypten och stora delar av Nordafrika och Mellanöstern är nu delar av Nilens Nya Imperium, 30-tals-pulp med "weird science" och egyptisk magi/religion i en salig blandning. Delar av Nordamerika kallas för Det Levande Landet, och täcks av jungler med dinosaurer, ödlemän och grottmän som dyrkar livsgudinnan Lanala. I Indonesien och lite andra delar av Sydostasien/Oceanien råder viktoriansk skräck från verkligheten Orrorsh, och Japan är numera en del av hi-techverkligheten Nippon Tech/Marketplace, med ninjor och bolagsintriger. Dessutom försökte teknoskräckvärlden Tharkold invadera i Ryssland, men blev stoppade innan de hann få ett fotfäste (de kom dock tillbaka i en senare expansion, numera i Los Angeles).

Saker som fungerar i ett av dessa "riken" fungerar inte nödvändigtvis i andra. I Aysle kan man lätt slänga eldbollar på folk, vilket man totalt kan glömma i det magidöda Levande Landet. Å andra sidan fungerar inte det Levande Landets kraftfulla mirakel så bra i Aysle, och ett lasergevär från Cyberpåvedömet fungerar inte i någondera riket. Det går för det mesta att bryta mot dessa verklighetslagar, men det kan få jobbiga konsekvenser.

Spelet som helhet är rätt actionorienterat, mer så i vissa världar än i andra. Förutom den coola världen så hade spelet en intressant idé i "The Drama Deck", en lek på ~150 kort som dels användes för initiativ med "stridslyckeeffekter" i striden (som kan vara saker såsom "Hjältesidan har initiativet, Skurksidan får göra två handlingar den här rundan"), och som dels kunde användas av spelarna för olika saker såsom bonusar i olika lägen eller "subplotter".

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Se, du kan ju om du vill!

En Amerikansk Yankee i Kung Arthurs Hov

Har filmen den svenska titeln "en amerikansk yankee"? Taftologi, eller?

Troberg

Sinister eater
Re: Såhär tråkig

Hur många kompisar får man i genomsnitt för varje rollspelsidé?
I genomsnitt? Cirka 0,003.

Och kan man göra nåt speciellt för att få en generös och rik kompis?
Bortsett från sexuella tjänster? Troligen ingenting...

Insignia

Swashbuckler
Re: *svävar i rymden*

"Ett sånt här spel skulle kunna fungera som intrigspel, där spelarna är bland de styrande och det förekommer sabotörer, spioner och annat som bereder vägen för attacker. Allianser med andra öar är viktigt, dessa allianser är naturligtvis måltavlor för attacker. Resurser kan vara ojämt fördelade mellan öarna, vilket kräver handel eller plundring."

Nej, usch, vad tråkigt -_-
En del av charmen, som jag såg det, var just att man inte kunde kriga. Jag har fortfarande den här världen i bakhuvudet, även om jag har använt en del bitar till de spel jag skriver på nu. Det kanske kommer något senare, men det är i så fall inget krigstjafs.

"Jag har nog lite högre krav på underhållningen"

Eh... när jag sade att det var kul så syftade jag på spelvärldsskapandet, inte på illamåendet...

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Har du lust att lägga ut det där på forumet?

*jag tyckte iaf att det lät intressant*

Insignia

Swashbuckler

"Har du lust att lägga ut det där på forumet?"

Jovars... Jag har inte anteckningarna med mig till internatet, men jag ska försöka samla mina tankar och skriva ned det jag kommer ihåg.

Troberg

Sinister eater

En del av charmen, som jag såg det, var just att man inte kunde kriga.
Jag spånade bara vidare från det där datorspelet jag fortfarande inte kommer ihåg namnet på.

Jag tycker dock nog fortfarande att det skulle vara intressant med framtvingad interaktion mellan öarna i någon form. Handel, spionage, stöld eller något annat.

"Jag har nog lite högre krav på underhållningen"

Eh... när jag sade att det var kul så syftade jag på spelvärldsskapandet, inte på illamåendet...
Jag insåg det. Att jag inser hur något var menat har aldrig hindrat mig från att missförstå... :gremgrin:

Insignia

Swashbuckler

"Jag spånade bara vidare från det där datorspelet jag fortfarande inte kommer ihåg namnet på."

Vadå, sitter du och pratar om någon annan än mig? Det tror jag är olagligt.

Troberg

Sinister eater

Vadå, sitter du och pratar om någon annan än mig? Det tror jag är olagligt.
Snälla, skvallra inte för farbror polisen! Jag ska bara prata om dig i fortsättningen! Jag lovar.

Jag vet bara inte riktigt vad jag ska säga just nu. :gremconfused:

Insignia

Swashbuckler

"Jag vet bara inte riktigt vad jag ska säga just nu."

Det gör inget, det är tanken som räknas :gremwink:

Eleas

Hero
Re: Ca 200 på en skala

"Ett annat exempl jag planerade men aldrig påbörjade var att jorden passerar ur det fält av magifattighet den befunnit sig i de senaste årtusendena."

Låter lite som premissen för Poul Andersons bok Brain Wave. Har jag helt fel här, eller har du också låtit dig inspireras av den?

--
Björn

"INCONCIEVABLE!"
"You say that all the time, but I do not think it means what you think it means..."

Troberg

Sinister eater
Re: Ca 200 på en skala

Låter lite som premissen för Poul Andersons bok Brain Wave. Har jag helt fel här, eller har du också låtit dig inspireras av den?
Troligen inte eftersom jag inte läst den. Det kom egentligen mest till ur ett löst spånande om magi, psionics och hur de okontrollerade skulle funka.

Jag ville få något där magin är som en skenande häst med en ryttare som inte vet hur man rider.