Expert Nova - Engelska utgåvan [recension]

God45

#PrayersForBahakan
Rollspel: Expert Nova - Engelska utgåvan
Av: Anders Blixt

Det här är kort sammanfattat den bästa versionen av BRP spelmotorn som du kan få tag på. Recensionen kan vara över med det egentligen.

Expert Nova är specifikt riktad till rollspelande i det närliggande förflutna, nutid och den nära framtiden. Exempel spelvärlden är inspirerad av monsterfilmer från 1950-talet men spelet skulle fungera precis lika bra för att spela något inspirerat av Blade Runner, Indiana Jones eller Terminator. Karaktärerna är mittemellan tuffa och kompetenta vilket lägger dem på samma nivå som de flesta karaktärer i de flesta äventyrshistorier. Systemet tenderar mot en ganska pulpig känsla vilket nästan alltid är fallet med BRP spel. Det här är alltså ett spel som klarar det mesta så länge man spelar människor ungefär nu och man vill att spännande saker händer.

Boken är egentligen tre olika saker:

-Det är den bästa versionen av BRP-motorn for moderna spelvärldar.

-Det är ett KSR manifesto och exempel på vad KSR kan vara. KSR är fortfarande en ny rörelse och det här borde med all rätta vara en grundsten i den.

-Det är en djupt förfinad vision från en av sveriges mest erfarna och skickliga spelskapare. Det märks att en enorm mängd erfarenhet gått in i det här spelet, alla misstagen är gjorda och rättade tills allting slipats till sin slutgiltiga form.

Boken har en snygg och effektiv men minimalistisk layout som är effektiv när det kommer till att förmedla informationen. Den ligger precis mellan att vara en teknisk manual och fiction, precis som rollspel gör. Det är bekvämt att läsa men funktionsvänligt att använda vid bordet.

Jag har ingenting negativt att säga om Expert Nova. Det är den slutgiltiga formen av BRP rollspelande. Det är vad du köper och det är vad du får. Är du intresserad av BRP och KSR och vill ha en bra början är det här boken att köpa. Är du en gammal räv som vill se en mästare få ut 100% av BRP så är det här boken att köpa.

5 av 5

kwarnberg

Swordsman
God45;n343548 said:
-Det är den bästa versionen av BRP-motorn for moderna spelvärldar.
Jag har sett det här dyka upp om och om igen, men inte riktigt förstått vad det är som gör det till den bästa versionen av BRP. Vad är det Expert Nova gör bättre än alla andra BRP-varianter? Observera att jag inte ifrågasätter att den skulle vara bättre – jag har helt enkelt inte läst det (och saknar förståelse vad som gör en variant av BRP bättre än en annan), så är helt oinsatt i vad systemet gör och inte gör.

Theo

Hero
Jag vill också gärna veta mer detaljer om vad som gör just den här varianten av BRP så bra. :)

God45

#PrayersForBahakan
kwarnberg;n343549 said:
Jag har sett det här dyka upp om och om igen, men inte riktigt förstått vad det är som gör det till den bästa versionen av BRP. Vad är det Expert Nova gör bättre än alla andra BRP-varianter? Observera att jag inte ifrågasätter att den skulle vara bättre – jag har helt enkelt inte läst det (och saknar förståelse vad som gör en variant av BRP bättre än en annan), så är helt oinsatt i vad systemet gör och inte gör.
Några av sakerna är:

-Allting görs smidigt utan extra steg.

-Fokuset är lagt på skills och det designbeslutet genomsyrar allt.

-Allting är balanserat. Ingenting hakar upp sig, det finns inte ett enda "god skill" och trots det så är det inte extremt crunchigt. Det är tydligt vad allting gör, skills överlappar inte, är inte onödiga och är logiskt uppdelade.

-Striderna flyter och är precis lagom dödliga. Folk är varken gjorda av näsdukspapper eller av stål. Stridsmotorn är helt enkelt putsad på alla de små detaljerna.

Men det är lite svårt att peka på en "killer app". Det som är bra här är hur genomarbetat allting är. Det finns hundra små förbättring som samverkar för att göra det så bra. Det är som de riktigt genomarbetade OSR retro klonerna.

Hvidfare

Veteran
För att vara det "bästa spelet" är det för mig viktigast att systemet är;
Logiskt - det är inte emotsägande (vilket är vanligt när man ger sig på att teoretisera och simulera en verklighet)
Intuitivt - man ser ett mönster för hur saker och ting hanteras. Det handlar inte om antalet steg - utan att de som finns är relevanta och påverkar spelet i rätt riktning. Extra viktigt eftersom detta är en spelmotor.
Har man spelat med motorn i en värld så kan med 5 min läsning använda den i nästa värld.
Och ger Inlevelse - att rätt utrymme lämnas för att spela karaktärerna. Här ligger dock ett mycket stort ansvar på spelledaren att applicera lagom mycket av regler(na). Hur är motorn bäst för detta?

I din recension ser jag inget av dessa beskrivna. Bara att det är lite bättre och i sin slutgiltiga form.

Jag är också nyfiken på vad man gjort för progressionen för karaktärerna. Vad har man gjort för att utvecklingen rollpersonerna och vad är det man träffat rätt i här?

Big Marco

Läskig
Kan man be om konkretisering - vilken BRP "modul" jämför du med, och på vilket sätt gör Nova det bättre? Med modul menar jag har beståndsdelar i systemet, tex RP-skapande, färdigheter, tärningsresolution, magi, strid, skador, etc. Och jämförelse/referensen bör vara typ DoD eller Mutant då, misstänker jag, eftersom KSR-termen figurerar?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
gorillotaur;n343565 said:
Är det någon skillnad på svenska och engelska utgåvan?
Den engelska utgåvan innehåller ett extra kapitel om hur man bygger kampanjer the Classic Swedish way.

God45

#PrayersForBahakan
Big Marco;n343573 said:
Kan man be om konkretisering - vilken BRP "modul" jämför du med, och på vilket sätt gör Nova det bättre? Med modul menar jag har beståndsdelar i systemet, tex RP-skapande, färdigheter, tärningsresolution, magi, strid, skador, etc. Och jämförelse/referensen bör vara typ DoD eller Mutant då, misstänker jag, eftersom KSR-termen figurerar?
Jag jämför dels med Mutant och Drakar och Demoner men också med Call of Cthulhu, Stormbringer och några till. Jag har läst en hel del BRP och jämför brett med flera olika tidigare versioner. Främst är det jämförelserna med de versioner som utspelar sig i modern tid som är aktuella här, men för vissa saker (som hur mycket man blandar in annan istället för skills) spelar inte spelvärlden något roll.